Šumivé víno je silvestrovskou výsadou Čechů, jiné státy si jej vychutnávají i během roku

Šumivá vína pro Čechy symbolizují nápoj nejslavnostnějších příležitostí. Největší oslavy se koncentrují tradičně na konec roku. Na rádiu Zet o tom hovořil ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek. Podle jeho slov jsou některé národy zvyklé pít šumivá vína během celého roku. Konkrétně pak jde již tradičně o Francouze nebo Italy. Nejvíce šumivého vína ale vypijí Němci. Ročně pak jde na osobu o pět lahví. 

Největší sezona je teprve před Vámi. Dokážete již nyní odhadnout, jaký bude letošní rok?

V posledních pěti až šesti týdnech roku opravdu realizujeme asi třetinu našeho celoročního objemu prodeje sektů. Takže v tuto chvíli je na hodnocení celého roku ještě brzy. Přesná čísla si netroufneme odhadnout. Prozatím ale všechno vypadá dobře. Celkový trh sektů meziročně roste, což zcela jistě souvisí s náladou ve společnosti. Ta je nyní pozitivní. Lidé se cítí bezpečně, finančně jistě a jsou ochotni utrácet. To je poté vidět i na prodeji sektů a vín. Doufáme, že se do konce roku nestane nic, co by tento pozitivní vývoj překazilo.

Jak obecně vypadá trh sektů v České republice?

Spotřeba sektů u nás dlouhodobě stoupá. Za posledních pět let je to v průměru každý rok asi o tři procenta. Dvě třetiny z toho se prodají v maloobchodě. Jedna třetina poté připadá na gastronomii. Bohemia Sekt drží dlouhodobě na domácím trhu 70procentní podíl. O zbývající část trhu se pak dělí jednak privátní značky řetězců a jednak další značky sektů. Žádná z nich není ale na trhu jasnou dvojkou. Z toho pohledu je naše pozice tradičně silná. Na druhou stranu si myslím, že je dobré, když vedle nás existují i další značky, se kterými se pak můžeme srovnávat.

Pije se sekt i při jiných příležitostech než během oslav konce roku?

Data máme o spotřebě v průběhu celého roku. Nadále platí, že sekt je pro Čechy nápojem především těch nejslavnostnějších příležitostí. Největší oslavy jsou právě koncentrovány na zmiňovaný konec roku. Postupně se nám daří spotřebitele přesvědčovat, že menší oslavy si mohou udělat i v jeho průběhu. Se závěrem roku se sice nemůže měřit žádné jiné období, ale na číslech jednoznačně vidíme, že mezi silnější patří i Velikonoce, poté období kolem svatého Valentýna, kdy kulminují prodeje růžového sektu. Pak jde i o letní měsíce, kdy se více než patnáct let snažíme komunikovat šumivé víno jako atraktivní a noblesní letní nápoj.

Je běžné i v zahraničí, že se většina šumivého vína vypije právě na konci roku, nebo se jedná o české specifikum?

Troufnu si říci, že šumivé víno je symbolem silvestrovských oslav takřka na celém světě. Je ale pravda, že některé národy pijí bublinky častěji než my během roku. Ať už to jsou Francouzi a jejich šampaňské, Italové, kteří pijí Prosecco po sklence naprosto běžně v restauracích k jídlu anebo třeba i v sousedním Německu, kde se za rok vypije vůbec nejvíce sektu na osobu na světě. Aktuálně je to v průměru pět lahví. U nás jsou to pro porovnání necelé dvě lahve. Věřím ale, že se nám v dohledné době podaří Němcům alespoň trochu přiblížit.

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s ředitelem společnosti Bohemia Sekt Ondřejem Beránkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Šumivé víno je silvestrovskou výsadou Čechů, jiné státy si jej vychutnávají i během roku Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Americké akcie dosáhly rekordního maxima

    Byznys ·

    Americké akcie se ve středu dostaly na nová rekordní maxima. V jejich růstu jim napomohly bankovní společnosti. Peněžní ústavy těžily z očekávaného vzestupu úrokových …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.