„Spoléhat se na recyklaci nedává smysl, dobré je nemít co recyklovat,“ říká Hanzel z Bezobalu

Člověk jde do obchodu s tím, že si domů přinese krásně zabalené zboží. Neuvědomuje si ale, že si odnáší spoustu odpadu. S řešením tohoto problému přichází obchod Bezobalu. V pořadu Podnikání od A do Zet o tomto konceptu hovořil Petr Hanzel. Podle jeho slov český obchod našel inspiraci z londýnského obchodu Unpackaged. Ten používá zajímavý termín precycling. Namísto spoléhání na recyklaci je pak podle Hanzela lepší nemít co recyklovat.

Obchod jste založili v roce 2014. Kde jste se inspirovali?

Inspirovali jsme se v Londýně obchodem Unpackaged, který vznikl někdy v roce 2006 nebo 2007. To je obchod, jak už jeho název napovídá kompletně bez obalový takzvaně „zero waste“. Oni používají zajímavý termín precycling, což znamená „předrecyklaci“. Je to zajímavá hříčka se slovem, která vám napovídá, o co jde. Místo toho, abychom se spoléhali na recyklaci, která je trochu nouzovým řešením, tak největší smysl dává to, aby nebylo, co recyklovat.

Jak to funguje, jak jste to zafinancovali, jak jste našli obchod? Kdo tam pracuje a jak takovýto obchod funguje?

Funguje na komerční bázi. Na začátku jsme si trochu nechali pomoct grantem a to z toho důvodu, že to není pouze obchod, ale je to tak trochu i výzkumná laboratoř. Za ty dva roky, co obchod provozujeme, jsme zkoumali, jakým způsobem prodeje u nás lokalizovat. Mluvili jsme o tom, že inspirace pochází ze zahraničí. Samozřejmě v Anglii, dejme tomu v Itálii, v Německu, kde takové obchody ve směs po celé Evropě fungují. V každé zemi se tržní legislativní podmínky trochu odlišují. Takže je potřeba lokalizovat a inovovat postupy, které v koloniálech kdysi dávno fungovaly naprosto samozřejmě, ale v dnešní době už to z nějakých důvodů nejde.

Jak jste získali první zákazníky? Jak jste o sobě dali vědět?

Úplně na začátku byla taková malá komunita lidí kolem mého kolegy Ondry, který kolem skupiny rodin organizoval takové komunitní nákupy. Objednali jste si gastrobalení, velká balení většinou v papírových pytlích. Pak se to rozsypávalo v sušárně na koleni v takových polních podmínkách.  Toto nějakou chvíli fungovalo, ale pak toho v té sušárně bylo neúnosné množství a sousedi se zlobili. Tím pádem jsme si řekli, že zkusíme jít o krok dál a když o to je zájem, tak proč to neposunout o krok dál. Tam nás inspiroval obchod Unpackaged a vyhlídli jsme si prostor na Praze 2 kousek od vašeho studia. 

 

Pořad Podnikání od A do ZET připravuje a moderuje investorka a mentorka Margareta Křížová.

Premiérový díl pravidelného pořadu Podnikání od A do ZET si můžete naladit na rádiu Zet každé druhé úterý krátce po 9:45 na těchto frekvencích. Nejnovější rozhovor s Petrem Hanzelem z obchodu Bezobalu si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Spoléhat se na recyklaci nedává smysl, dobré je nemít co recyklovat,“ říká Hanzel z Bezobalu Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. 5 způsobů, jak přátelství ovlivňuje úspěch

    Byznys ·

    Úspěšnost nepatří mezi úkoly, které může člověk zvládnout samostatně, domnívá se americký portál Business Insider. Na to, čeho v životě dosahujeme, má totiž kromě nás …

  2. Vědci objevili gen omezující přejídání

    ·

    Britský deník The Independent píše, že vědci objevili gen, který vyvolává pocit plného žaludku a který by mohl lidem pomoci předcházet přejídání. Tento gen byl objeven…

  3. Počet zaměstnanců v ICT v Česku nadále klesá

    Byznys ·

    V Česku se v roce 2015 snížil meziročně počet odborníků na informační a komunikační technologie o 5300 lidí na 155 100 pracovníků. Nejvíc ubylo mechaniků a opravářů, n…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.