Praha bude jednat s EK o dotaci na výstavbu stanic metra A

Praha bude jednat s Evropskou komisí podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) o více než sedmimiliardové dotaci na výstavbu stanic metra A. Zástupci Prahy se pokusí obhájit sliby, které uvedli v žádosti o dotaci a k nimž patří snížení emisí a nehodovosti. Stavba za 20 miliard korun se veřejnosti otevře v dubnu.  

„Zadal jsem pokyn, aby byly vypracovány materiály, které ukážou, do jaké míry jsou splněny podmínky, za jakých jsme žádali o dotaci,“ uvedl náměstek. Podle něj jde jen o „preventivní opatření“. „Nemám žádný signál, že by mohla být dotace ohrožena,“ doplnil. V ohrožení podle něj není ani zahájení zkušebního provozu, které je naplánováno na 6. dubna. „Myslíme si, že jsme všechna kritéria pro získání dotace splnili,“ tvrdí Dolínek.

Na posledním zastupitelském výboru pro dopravu ovšem zaznělo, že plánované otevření tunelového komplexu Blanka může ohrozit splnění jedné z podmínek čerpání dotace na metro, a sice snížení emisí. Magistrátní materiál navíc upozorňuje na další „rizika projektu“. Podmínkou získání EIA (proces posuzování vlivů staveb na životní prostředí) byla totiž výstavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na předpokládané zastávce Dlouhá Míle v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ale ještě ani nezačala.

Ministerstvo dopravy, které evropské peníze na stavbu metra přerozděluje, v roce 2013 snížilo dopravnímu podniku maximální limit pro čerpání evropských dotací na metro o 25 procent. Ředitel podniku Jaroslav Ďuriš nedávno řekl, že pokud se situace nezmění, pak hrozí, že Praha nevyčerpá všechny peníze ze sedmimiliardové dotace. Nebude mít totiž dostatek uznatelných nákladů.

Ministerstvo nedávno zahájilo další kontrolu projektu. Stavbu od konce loňského roku prověřuje i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a znovu se jí zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Právě na jeho rozhodnutí závisí, zda Praha dostane na dostavbu metra dlouho očekávanou poslední tranši z jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB).

Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun. Podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z magistrátního materiálu vyplývá, že podnik na stavbu stanic ke konci roku obdržel faktury na více než 16 miliard korun.

 

Zdroj: ČTK

Praha bude jednat s EK o dotaci na výstavbu stanic metra A Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Banka JPMorgan plánuje uzavřít stovky poboček

    Byznys ·

    Americká banka JPMorgan Chase chce v následujících letech zavřít 300 poboček, což představuje asi pět procent celkového počtu. Tento krok má firmě pomoci snížit roční …

  2. Praha nechce prodloužení metra na letiště

    Byznys ·

    Primátorka Prahy Adriana Krnáčová včera oznámila, že hlavní město neuvažuje o prodloužení metra A z Motola na Letiště Václava Havla. Politici budou naopak usilovat o v…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.