O letounu Solar Impulse 2 a budoucnosti letadel poháněných sluneční energií

Posádka letounu Solar Impulse 2 odložila v pondělí podle serveru Aktuálně.cz svoji v pořadí sedmou a nejtěžší etapu kolem světa na neurčito. Počasí spojené s nepříznivými povětrnostními podmínkami by mohlo totiž ohrozit život pilotů tohoto unikátního sluncem poháněného letounu. O tom v čem je Solar Impulse 2 unikátní a jakou budoucnost mají letadla na solární energii, hovořil na rádiu ZET nezávislý letecký publicista Martin Salajka. 

Solar Impulse 2 je mladší bratr stejnojmenného letounu postaveného v rámci projektu vývoje pilotovaných letadel na solární pohon. Na jeho vývoji pracuje od roku 2003 Švýcarský federální technologický institut v Lausanne. Stroj k pohonu používá sluneční energii v kombinaci s akumulátory pro let v noci. U jeho navržení stojí střídavě pilotující švýcarští konstruktéři a dobrodruzi André Borschleberg a Bertrand Piccard.

Solar Impulse 2 je prvním letounem, který získává energii tím, že přes den nabíjí ze slunce elektřinu do baterií a večer si ji zase odčerpává.

Tento typ letounu vyžaduje příznivé, v nejlepším případě bezvětrné počasí. Z toho důvodu musí podle Salajky letadlo doprovázet pozemní štáb, který kontroluje a zkoumá počasí. Díky tomu dokáže určit optimální trasu a čas, kdy je letoun schopný vzlétnout.

„Nejvyšší výšku, kterou je schopno dosáhnout je asi 8,5 kilometrů. To dosahuje ve dne. V noci klesává v podstatě níž. Tam se pohybuje asi v hladině 1500 metrů podle situace,“ sdělil Salajka.

Samotná nevýhoda letounu spočívá podle Salajky v tom, že dokáže letět pouze maximální rychlostí dosahující 140 - 160 kilometrů za hodinu.

 „Solar Impulse 1 byl takový demonstrátor prototyp. Tam si ověřovali všechny technologické postupy, ověřovali si, jak všechno funguje a na základě těch vlastních zkušeností provedli drobnější změny. Asi nejdůležitější, co se týká zejména komfortu posádky, je vybavení pilotní kabiny,“ řekl na rádiu ZET Salajka.

V prvním modelu byla k dispozici sedačka z obyčejného letadla. Nyní došlo k obměně a letadlo je vybaveno fotelem z první třídy. Takovýto dlouhý let vyžaduje uzpůsobení pilotního prostor tak, aby v něm piloti vydrželi bez možnosti se narovnat nebo protáhnout.

„Je tam jakýsi autopilot, ale není to takový komfort jako u normálního letadla, které chvílemi zjednodušeně řečeno letí samo. Tady ten pilot musí neustále zasahovat a autopilot je ho schopen zastoupit maximálně na nějakých dvacet nebo pětadvacet minut,“ uvedl Salajka.

Z toho důvodu si může pilot dopřát pouze dvacet minut spánku. Sedačka je uzpůsobena tak, aby si ji pilot mohl sklopit do lehové polohy. Během dne mají piloti až dvanáct takovýchto dvacetiminutových přestávek. Piloty společně se samotným letounem monitoruje během celého letu letový štáb. V okamžiku, kdy se mu nezdají letové nebo fyzické hodnoty, tak pilota okamžitě probudí elektrickými signály.

 

Budoucnost letounů na sluneční pohon

„Elektrolet je něco, jako elektromobil. Je to vývoj, který trvá dlouhá léta, než dojde k praktickému uplatnění. Je pravda, že například americká NASA zkoušela velké solární letouny, které by létaly v nějakém tom automatickém režimu, ale v tuto chvíli bych řekl, že je to více přání než skutečnost,“ řekl na rádiu ZET Salajka. 

V současné době se podle Salajky spíše samotná letadla na sluneční pohon vymýšlejí. K jejich montáži prozatím nedochází. Někteří výrobci letadel nicméně podle slov Salajky uvažují nad tím, že by mohly v civilním letectví představit první letouny na solární pohon za 30 - 40 let. 

Letecké společnosti se snaží zlepšit inovacemi své ekonomické výsledky a pokouší se vyrábět co nejlehčí letadla. 

„Stejně tak pohonné jednotky, motory jsou lehčí a jsou z kvalitnějšího materiálu, mají menší spotřebu paliva a tím pádem vyvíjejí méně spalin. To je takový obecný trend,“ řekl Salajka. 

 

Zdroj: ZET

O letounu Solar Impulse 2 a budoucnosti letadel poháněných sluneční energií Foto: Profimedia.cz

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.