Menší česká města neumějí vytvořit nabídku pro turisty a dát o ní vědět, říká marketingový odborník

Menší česká města a regiony mimo hlavní turistické lokality doplácejí na to, že neumějí připravit vhodný program pro potenciální návštěvníky a dát jim o své nabídce vědět. Myslí si to i odborník na marketing Miloš Vedral. Domácí a zahraniční turisté tak právě kvůli chybějícímu cílenému marketingu mají málo důvodů strávit v regionech delší čas. 

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se počet pobytů v českých ubytovacích zařízeních meziročně snížil o 0,8 procenta, na  15,8 milionu. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu.

V tomto čtvrtletí se ukázal stejný trend jako v loňském roce - přijíždí více hostů, ale zkrcují své pobyty. Zatímco loni ve 3. čtvrtletí čeští i zahraniční návštěvníci strávili v ubytovacích  zařízeních v průměru čtyři celé dny, letos to bylo podle statistiků jen 3,9 dne. 

Nejvíce turismu také každoročně přiláká Praha.

Podle odborníků na cestovní ruch ostatní menší obce a regiony doplácejí na to, že neumějí se svým turistickým potenciálem dobře marketingově pracovat. 

„Problém je v tom, že města, obce neumějí vytvářet speciální sezónní programy pro své návštěvníky, natož jim v nich atraktivní formou ukázat co nejvíce zajímavostí ze svého regionu,“ řekl v rozhovoru pro marketingový magazín Studia Zet Miloš Vedral. Vedral je jedním ze zakladatelů sdružení specialistů, kteří se zaměřují také na podporu cestovního ruchu v regionech. 

Podle Vedrala jen málokterá obec umí efektivně pracovat s marketingovými nástroji. Turisté v České republice tak stále jsou nuceni složitě hledat, proč by měli daný region navštívit a trávit v něm více času. 

Začátek je u informačních center 

„Města by měla začít u svých informačních center,“ řekl Vedral. „Měla by je nutit, aby aktivně připravovala zajímavý program pro turisty, aby úzce spolupracovala s místními podnikateli, kteří by tento  program nabízeli svým stávajícím i potenciálním klientům,“

Podle něj právě absence atraktivního programu v regionech je to, co snižuje příjmy z turistického ruchu v Česku.

„Například hoteliéři, nebo provozovatelé penzionů už obvykle mají velmi dobrý produkt, tedy pěkný hotel, penzion, bohaté snídaně, ale bohužel nemají co dál svým návštěvníkům nabídnout." řekl Vedral. „Z toho plyne, že ani nemají o čem s turisty komunikovat, takže je prostě jen nechají odjet.“ Hoteliéři také neumí komunikovat  a pracovat s zákazníky, ktěří jejich služby už využili v minulosti. 

Vedral vidí nedostatky i v propagaci jednotlivých regionů. Jako příklad uvádí Krušné hory.

„Krušné hory, které se potýkají s nízkou návštěvností, dnes už zdaleka nejsou tou zanedbanou krajinou s vysokými koncentracemi emisí a holými pláněmi, naopak nabízejí netušené přírodní krásy, problém ale je, že o tom nikdo neví,“ řekl. 

Marketing chybí i obcím, které mají co nabídnout

Nedostatečná turistická nabídka se netýká jenom regionů, jež nabízejí přírodní krásy, ale i měst a obcí, které by mohly sázet na svou historii a kulturní památky.

„Návštěva takového města se obvykle omezí jen na procházku historickým centrem a odjezdem. To, že mnohá naše města mají obvykle velmi bohatou historii, turistům atraktivní  formou ale už nikdo nezprostředkuje,“ říká Vedral. 

Za prvních 9 měsíců roku  přijelo  do České republiky  celkem  6,2 milionu zahraničních turistů, což bylo o 2,9 procenta více než loni. Rostly  zejména  příjezdy  z  blízkých evropských  zemí,  jako  je  Německo,  Polsko, Rakousko, Slovensko, Nizozemsko či Maďarsko, ale také z Itálie, Španělska a Velké Británie.V samotném třetím čtvrtletí narostly počty zahraničních turistů meziročně o 4,2 procenta.

Zdroj: Zet

 

Menší česká města neumějí vytvořit nabídku pro turisty a dát o ní vědět, říká marketingový odborník Foto: Shutterstock.com: Český Krumlov

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.