Mašínová, Newton: Budoucnost Big Data spočívá v analýzách šitých na míru, spíš než v kvantitě

Petra Mašínová, výkonná ředitelka agentury pro mediální analýzy Newton Media, věří,  že budoucnost fenoménu označovaného jako Big Data spočívá v analýzách šitých na míru. Jedině tak mohou firmy z velkého množství dat, které lze získávat pomocí současných technologií, těžit komplexní informace užitečné pro byznysové strategie. Analýza se musí více zaměřovat na kvalitu dat a jejich relevanci pro cílovou skupinu, než na samotnou kvantitu. říká.

Termínem Big Data se označuje velký objem dat, získávaných pomocí online prostředí, tradičními ale i specializovanými průzkumy. Newton Media patří mezi specializované firmy, které ve oblasti tvorbě analýz Big Data vidí obchodní potenciál. Petra Mašínová, ředitelka Newton, hovořila ve Studiu Zet o strategiích agentury v této oblasti.

 

Dokážete odhadnout, kterým směrem se sektor Big Data bude vyvíjet v nejbližších letech? Co jsou ty nejnovější trendy, které náš čekají v následujícím období?

Oblast Big Data se bude vyvíjet ještě větší rychlostí, než se vyvíjí dnes, ovšem s jednou zásadní změnou. My jako Newton zde vidíme obrovský potenciál. A tím  (potenciálem) je, že víc než množství dat bude důležitá jejich kvalita a relevance pro cílovou skupinu. Znamená to, že uvnitř jedné firmy budete vytvářet jiný balíček dat pro ředitele HR, jiný balíček dat pro řiditele financí, jiný balíček dat pro marketingového ředitele. V zásadě pořád pracujete s tím stejným datovým základem, ale díváte se na ta data z jiného úhlu pohledu.

 

Co vlastně dělá Newton v oblasti Big Data? Co svým klientům nabízíte?

Newton dlouhodobě, po celé období své dvacetileté historie, nabízel klientům v podstatě agregovaná data. To znamená, že z těch mediálních dat dělal výběry, které se dělají na základě buď určitých klíčových slov nebo specializovaných dotazů. Dostáváme data vyexportovaná z vydavatelských domů, nebo jiných médií a ty se zpracovávají na základě specifického požadavku.

Co chceme dělat a chceme změnit je to, že my z těch dat začínáme číst v zásadě úplně jiné informace, než informace, které se týkají toho, jestli o vás ty či ony noviny píšou dobře, jestli to ono rádio nebo televize náhodou nevytáhlo nějakou kauzu, která by vás mohla ohrozit... My chceme získat jakýsi vhled do společensko-, politicko-ekonomického prostoru, protože v těch datech najdete výpovědi nejrůznějších opinion makerů, opinion leadrů, stakeholderů, lidí,kteří jsou prostě zajímaví buď pro váš obor, téma nebo pro (specfického) člověka.

 

Radíte svým klientům také jak tato data mohou využít například pro svoje marketingové kampaně nebo pro svoje byznysové strategie?

Přesně tak. Tohle je další věc, která je u Newtonu novinkou. Newton vždy pracoval tak, že v zásadě data odeslal, a když klient chtěl vidět, jak se jeho mediální obraz vyvíjí v čase, tak dostal nějakou mediální analýzu, která mu zároveň umožňovala měřit aktivitu jeho komunikace.

To co my teď děláme je, že snažíme doručit klientovi na základě analýzy také jakési doporučení a případně mu pomoci s jeho realizací. To doporučení vůbec nemusí být v oblasti public relations nebo komunikace, protože vy z těch dat přečtete mnohem víc, než jestli ten klient potřebuje PR. Myslím si, že dnešní doba neumožňuje prodávat kusá řešení, musíte jít do té komplexnosti a snažit se podporovat konkurenceschopnost, ne jenom image.

 

Článek obsahuje pouze vybrané pasáže z rozhovoru. Celý jeho záznam si můžete poslechnout v playeru výše.

 

 

Zdroj: ZET

Mašínová, Newton: Budoucnost Big Data spočívá v analýzách šitých na míru, spíš než v kvantitě Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Letní letná přijde letos se zimním projektem

    ·

    Cirkusový festival s desetiletou tradicí, Letní Letná, připravuje zimní projekt s názvem LeDní LeTná. Organizátoři slibují připomenutí toho nejzajímavějšího z letního …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.