Forbes vytvořil jedinečný žebříček mapující komplexně sportovní byznys

Forbes již mnoho let sleduje oblast sportovního byznysu. Ten přitom zahrnuje nejhodnotnější kluby, nejlépe placené hráče, ale i největší sponzory a sportovní agentury. Forbes dal poprvé všechny data dohromady a sestavil jedinečný žebříček. Konkrétně pak jde o FORBES Sports Money Index. Pojďme se podívat detailněji na tento propracovaný index. 

Mohlo by vás zajímat

Na základě žebříčku je nejhodnotnějším klubem tým americké Národní fotbalové ligy, jenž dosahuje hodnoty 4,2 miliard dolarů (92,4 miliard korun). Nejlépe placeným sportovcem je pak hráč fotbalového klubu Real Madrid CF Cristiano Ronaldo (ročně si přijde asi na 88 milionů dolarů – 1,9 mld. korun).

Nejhodnotnější značku světa představuje výrobce sportovního oblečení Nike, jehož hodnota dosahuje na 28 miliard dolarů (616 miliard korun). Nejhodnotnější sportovní agenturou je podle Forbesu společnost Creative Artists (CAA).

Díky čemu jsou vybrané kluby, hráči a společnosti tak úspěšné? Díky čemu dosahují takto výborných výdělků? Důvodem je jejich pečlivá práce pojící se k obchodním vztahům.

Klub amerického fotbalu Cowboys je úspěšný především díku tomu, že kupuje supersportovce a největší hvězdy, mezi něž například patří Dez Bryant (NFL - Dallas Cowboys). Tuto metriku lze použít i na fotbalový klub Real Madrid nebo FC Barcelonu. Tyto dva týmy odkupují největší hvězdy a poté vydělávají velké peníze na prodeji reklamních předmětů, mezi něž samozřejmě patří jejich dresy. Kluby mají podepsaná rovněž výhodná partnerství s jinými společnostmi. Proč by o tyto kluby firmy neměly zájem? Předvádí výborné výsledky, mají velké množství fanoušků po celém světě a zaručují tak velký marketingový zásah. Konkrétně tým Cowboys má podepsané smlouvy s nejvýznamnějšími světovými značkami, mezi něž patří Pepsi, Ford, AT&T a Bank of America.

Cristiano Ronaldo zase v loňském roce prodloužil velice lukrativní smlouvu s Realem Madrid v hodnotě 56 milionů dolarů (1,2 miliardy dolarů). Dále získává peníze od sponzorů, které podle Forbesu dosahují na více než 30 milionů dolarů (660 milionů korun) ročně.

Firma Nike je schopna prodat za rok boty za 20 miliard dolarů (440 miliard korun). Umožňuje jí to výhodné partnerství se skvělými sportovci nebo sportovními kluby. S ohledem na sportovce jde například o LeBrona James (NBA - Cleveland Cavaliers) nebo právě Cristiana Ronalda. Mezi sponzorovanými kluby figuruje FC Barcelona, Paris Saint Germain, Tottenham Hotspur, Borrusia Dortmund a další.

Agentura CAA se probojovala do čela sportovních agentur díky zastupování největších hvězd. Například se pak může pochlubit Eli Manningem (NFL - New York Giants), Drew Breesem (NFL - New Orleans Saints), Carmelo Anthonym (NBA - Oklahoma City Thunder), Chrisem Paulem (NBA - Houston Rockets) a mnoha dalšími. Tyto vzájemné vztahy dávají dohromady základ obchodního světa sportu.

Metodika

V žebříčku FORBES SportsMoney Index figuruje 430 sportovců, agentur, značek a týmů, které mají ve sportovním světě největší vliv. Forbes k vyhodnocení tohoto žebříčku sloučil všechny jednotlivé statistiky zahrnující dříve zmíněné kategorie. Sloučené hodnocení dokazuje, že všechny kategorie se navzájem ovlivňují.

Metodika hodnocení závisí na jednoduchém klíči: „Čím bohatší, tím silnější“. Sportovci jsou hodnoceni na základě výdělků, agentury na jejich maximálních poplatcích za zastupování a značky podle jejich hodnoty.

Druhým důležitým faktorem při hodnocení je analýza sloučení jednotlivých kategorií. Jde o to, jaké značky se pojí k daným týmům a sportovcům a naopak k jakým týmům patří daní sportovci. Forbes to vysvětluje na jednoduchém příkladu. Firma Nike je hodnotnější oproti společnostem Adidas nebo Puma. Pokud sportovce sponzoruje Nike, tak získá více bodů. To samé je u značek. Partner spolupracující s Neymarem pak získá víc, než partner napojený na Cesce Fabregase.

 

 

Zdroj: Forbes, Zet

Forbes vytvořil jedinečný žebříček mapující komplexně sportovní byznys Foto: Michal Kvapil / Zet

reklama

Další články

  1. V Berlíně odstartovala debata o nové vládě

    Společnost ·

    V Berlíně ve středu začalo vyjednávání o nové německé vládě. Zástupci konzervativní unie CDU/CSU, včetně kancléřky Angely Merkelové (CDU), se v poledne sešli se svobod…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.