Evropané čím dál více nakupují v malých obchodech, říká průzkum

Evropští zákazníci začínají více dávat přednost malým nákupním centrům a kamenným obchodům před velkými nákupními parky. Rozhodující však stále zůstává cena, vyplývá z aktuální celoevropské studie realitní poradenské společnosti CBRE.

Evropští zákazníci začínají více dávat přednost malým nákupním centrům a kamenným obchodům před velkými nákupními parky. Rozhodující však stále zůstává cena, vyplývá z aktuální celoevropské studie realitní poradenské společnosti CBRE.

Malá nákupní centra a kamenné obchody nejčastěji navštěvuje takřka polovina (49 procent) evropských zákazníků, největší nákupní parky 47 procent. Preference se regionálně liší. „Zatímco země západní Evropy stále více preferují nákup v menších a kamenných obchodech, země východní Evropy a Skandinávie nadále preferují především velká obchodní centra,“ uvedla Veronika Tebichová ze společnost CBRE.

Nejdůležitějším faktorem pro návštěvu obchodního centra zůstává cena, a to v celé Evropě i pro české zákazníky. Velký vliv mají také čistota centra, pohodlí při nákupu a bezpečnost. Zákazníci oceňují i rozmanitost služeb a obchodů v místě.

Roli hraje také vzdálenost centra od domova. „Evropští zákazníci potřebují průměrně šest až patnáct minut, aby se dostali do místa, kde nejčastěji nakupují jiné zboží než potraviny. V Česku zákazníci cestují výrazně déle, obvykle kolem 16 až 30 minut,“ dodala Tebichová s tím, že ochota jezdit do vzdálenějších nákupních center klesá s rostoucím příjmem.

Z průzkumu také vyplynulo, že průměrný Evropan jezdí na větší nákupy 39krát ročně, zatímco Čech průměrně „jen“ třicetkrát.

Podle CBRE je už maloobchodní trh v Česku takřka naplněn, prostoru pro nová nákupní centra už prý moc není. „Stále důležitější proto budou investice do renovací a regenerací. Nákupní centrum po deseti letech fungování výraznější změny potřebuje a průzkumy ukazují, že zákazníci mnohem raději nakupují v renovovaných centrech,“ uvedla Tebichová. Výraznější potenciál podle ní mají právě menší projekty v regionech s prodejní plochou do deseti tisíc metrů čtverečních, kde lidé najdou služby a každodenní nákupy.

Největší plochu, celkem 56 procent prodejních ploch v deseti sledovaných českých regionálních obchodních centrech zaujímá móda. Následují obchody s vybavením pro volný čas (18 procent plochy).

Plocha maloobchodních prostor v nákupních centrech v Česku by měla podle odhadů v příštím roce překročit 2,5 milionu metrů čtverečních. Nejvíce ploch v nákupních centrech je v Praze, téměř 785.000 metrů čtverečních. Při přepočtu obchodů na obyvatele je ale lídrem Liberec, kde na tisíc obyvatel připadá 1440 metrů čtverečních těchto ploch. Nejméně má Ústí nad Labem (440 m2/1000 obyvatel).

Průzkumu How Consumer Shop se zúčastnilo 21 tisíc respondentů z 21 zemí.

Zdroj: ČTK

Evropané čím dál více nakupují v malých obchodech, říká průzkum Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Česká pošta zvažuje, že se stane bankou

    Byznys ·

    Česká pošta zvažuje, že požádá o vlastní licenci k poskytování bankovních služeb. V roce 2017 jí vyprší partnerská smlouva s ČSOB, která na poštách nabízí služby p…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.