Auto ZET: Test Range Roveru Sport; Tuningové setkání značek koncernu Volkswagen

Nové vydání magazínu Auto Zet přináší test hybridní verze SUV vozu Range Rover Sport. Dozvíte se také, co přivezly značky koncernu Volkswagen na tradiční tuningový meeting u rakouského jezera Wörthersee nebo jaká pravidla bude od příštího roku přinášet volba automobilové registrační značky.

AKTUALITY

Setkání majitelů a fanoušků Volkswagenů s přídomkem GTI ve Wörthersee značky koncernu VW už několik let využívají k prezentaci svých konceptů a studií s výrazným sportovním akcentem. Bylo tomu tak i letos. Pojďme si několik z nich představit.

Škoda na tuto událost přiveze hned několik zajímavých vozů. Jedním z nich je Škoda FUNstar, což je studenty škodováckého učiliště upravená Fabia do podoby dvoumístného pick-upu. Automobilka tento projekt vybrala z celkem 84 návrhů studentů, vůz má kvůli tuhosti karoserie zesílené B-sloupky a nemůže pochopitelně chybět pořádná audioaparatura – ta ve FUNstaru má výkon 1400 W. Zajímavé je, že studenti chtěli do vozu instalovat motor 1.8 TSI, ale bohužel se nevešel a tak museli vzít za vděk mnohem skromnější 1.2 TSI. FUNstar je pouhým konceptem a o jeho výrobě se neuvažuje. Asi největším tahákem stánku Škodovky byla ovšem závodní Fabia R5 s karoserií kombi. Jedná se o plnohodnotný soutěžní vůz s výrazným body kitem, závodním motorem, pohonem všech kol i válečným zbarvením. Nutno říci, že Fabii R5 Combi to velice sluší, ale i v tomto případě jde pouze o koncept. Vedle toho Škoda do Wörthersee přivezla i designový paket Red  & Grey Plus pro Fabii, Octavii RS 230 v provedení kombi a novou závodní Fabii R5.

Mateřský Volkswagen přivezl k rakouskému jezeru ukázat Golf GTI 2015 Project, který je dílem 13 studentů ve věku 17-25 let. Vůz má upravenou karoserii doplněnou o dvoubarevné lakování, upraven byl také interiér, podvozek, audioaparatura a i motor. Konkrétnější informace ovšem VW k autu nepustil. Společně s tímto studentským vozem byla ve Wörhersee k vidění i předsériová podoba posíleného VW Golf GTI Performance – zatím vystaveného pod jménem Golf GTI Clubsport – který se na trhu brzy postaví soupeřům v podobě Fordu Focus ST nebo SEAT Léon Cupra. Zážehový čtyřválec 2.0 TSI má údajně disponovat výkonem 265 koní a standardní výbavou má být i poctivý mechanický samosvorný diferenciál.

Nejdivočejší kreaci si pro tuningový sraz ve Wörthersee připravilo Audi. Jmenuje se TT clubsport, má o plných 14 cm rozšířenou karoserii, optimalizovanou aerodynamiku korunovanou velkým křídlem na zádi nebo 20“ kola. Největší pozornost si ovšem zaslouží motor – zážehový pětiválec o objemu 2,5 litru je vybaven přeplňováním kombinujícím klasické výfukové turbodmychadlo a elektricky poháněný kompresor. Výsledné parametry zní 600 koní a 650 Nm, což necelých 1400 kg těžké auto rozjede z klidu na 100 km/h za 3,6 sekundy a maximálně dokáže Audi TT clubsport jet rychlostí 310 km/h.

BMW řady 3 prošlo modernizací, která se na zevnějšku projevila jen decentními změnami, ale za to na technice se děly věci. Vůbec poprvé může vůz řady 3 pohánět přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,5 litru, má 136 koní a 220 N.m, skrývá se pod označením 318i, k dispozici je jak pro sedan, tak kombi a párovat jej lze s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo osmistupňovým automatem. Mohl jsem tento motor vyzkoušet už v MINI Cooper a musím říct, že se mi celkem zamlouval. BMW 318i s ním dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za 8,9 sekundy, jede až 210 km/h a v kombinovaném cyklu vykazuje spotřebu 5,0-5,9 l/100 km. Další motory prošly modernizací a vykazují nižší spotřebu a emise. Facelift přinesl rovněž upravené nastavení podvozku, novou grafiku navigačního systému a aktualizace mapových podkladů na 3 roky zdarma nebo lepší parkovací systém, který najde místo i při rychlosti až 35 km/h.

Citroen zjistil, že v segmentu malých aut narůstá poptávka po samočinných převodovkách a reaguje na to rozšířením nabídky modelu DS 3. Nově v něm tak nabídne přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech s výkonem 110 koní v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Ta údajně nyní řadí o 40 % rychleji, je efektivnější, má menší prokluz a díky menšímu hydrodynamickému měniči i rychlejší reakce na podněty řidiče. Podle Citroenu je stoupající obliba samočinných převodovek v malých autech jasně patrná a jen od začátku roku se poptávka zvýšila o 5 %. Proto také v segmentu malých aut narůstá počet motorizací, které jsou s automatem k dispozici.

SEAT Ibiza prodělal facelift, který přinesl řadu vylepšení. Například podvozek dostal jiné tlumiče, pružiny i stabilizátory a vůbec poprvé bude možné zvolit i adaptivní tlumiče s režimy Comfort a Sport. Nové jsou také motory plnící emisní normu Euro 6 počínaje přeplňovaným zážehovým tříválcem o objemu 1,0 litru až po čtyřválec 1.4 TSI s možností deaktivace dvou válců. Nový je také multimediální systém s funkcí MirrorLink, multikolizní brzda nebo systém rozpoznávající únavu řidiče. Na českém trhu se modernizovaný SEAT Ibiza představí na konci letošního léta.

 

TEST – Range Rover Sport Hybrid

Jsou auta, na jejichž test se prostě těšíte, protože víte, že vás čeká příjemný zážitek. Takovým autem je i Range Rover Sport, který jsem k testu dostal v provedení s hybridní pohonnou jednotkou.

Range Rover Sport má podobně jako „velký“ Range Rover celohliníkovou karoserii, která v porovnání s minulou generací modelu dokázala ušetřit až 420 kg. V porovnání s předchůdcem je aktuální generace Range Roveru Sport o 62 mm delší a má o plných 178 mm delší rozvor. V porovnání s „velkým“ Range Roverem je Sport o 149 mm kratší, o 55 mm nižší a také o 45 kg lehčí. Určitě není bez zajímavosti, že i přes výraznou příbuznost mají Range Rover a Range Rover Sport opravdu stejných pouze 25 % dílů. Z pohledu vizáže se hybridní verze od běžného Range Roveru Sport prakticky neliší a o typu pohonné jednotky informuje jen malý štítek na zádi vozu.

Interiér je přehlídkou luxusu a moderních technologií. Z mého pohledu je pěkným detailem podtrhujícím sportovnost auta například klasická páka u voliče samočinné převodovky namísto otočného ovladače, který najdete ve „velkém“ Range Roveru. Vysokou pozicí za volantem vám dá Sport výrazný nadhled, sedíte vysoko a máte před sebou mohutnou kapotu. Tenhle výhled je pro Range Rovery typický a dodává vám pocit suverenity. Ti, co mají rádi hračky, zase ocení aplikaci pro smart phony, která vám umí pomoci najít, kde jste auto zaparkovali, v telefonu si můžete na dálku zkontrolovat i množství paliva v autě, hladinu provozních kapalin ale třeba i auto sledovat, když vám jej někdo ukradne.

Hybridní pohonná jednotka v Range Roveru Sport kombinuje třílitrový šestiválcový diesel společně s elektromotorem, takže výsledné parametry zní 340 koní a 700 Nm. Jsou ve své podstatě stejné jako u osmiválcového dieselu, hybridní Range Rover Sport umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,7 sekundy, což je o dvě desetiny lepší čas než u verze TDV8, a jede maximálně stejných 210 km/h, ale spotřeba je o čtvrtinu nižší než u osmiválcového dieselu. Mne se po týdenním testu ukazatel průměrné spotřeby zastavil na hodnotě 8,1 l/100 km a to jsem jezdil převážně po městě a dálnicích. Tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu zní 6,4.

Hybridní pohonná jednotka Range Roveru Sport spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a jak se ukázalo, ta je naladěna především na úsporu paliva a jak může, hned řadí co nejvyšší kvalt. Pokud tedy chcete dynamičtější projev převodovky, musíte jít do sportovního režimu, nebo ještě lépe řadit si sami páčkami pod volantem.

Baterie hybridu váží jen necelých 50 kg a jsou ukryty v podlaze, takže nijak neomezují vnitřní prostor pro cestující ani zavazadla. Zároveň přidané elektrické systémy pracující s napětím 266 V neomezují ani offroadové schopnosti Range Roveru Sport, takže například brodivost je velice slušných 850 mm. Hybridní Range Rover Sport je schopen jet i v čistě elektrickém režimu, ale kapacita baterií stačí jen na pár kilometrů. Nejdůležitější je pomoc elektromotoru při rozjezdech a nutnosti akcelerovat.

I když jsem si při mezinárodní prezentaci vyzkoušel, že Range Rover Sport je velice zdatný i ve středně těžkém terénu, během testu jsem zůstal na silnicích. Standardní naladění podvozku je spíše tužší, aby byl kompenzován lehký nárůst hmotnosti hybridní verze a občas je díky tomu auto trochu toporné. Ale s ohledem na hmotnost, rozměry a vyšší stavbu karoserie je ovládání přesné, náklony v zatáčkách minimální a dynamika svezení velice pěkná.

Hybridní verze Range Roveru Sport je dle mého určena těm, kteří pod slovem Sport hledají především atraktivní vizáž, pro ty, kteří chtějí řádně sportovní svezení má Range Rover připravené jiné verze Sportu. Líbivý design kombinovaný s ekonomicky a ekologicky zaměřenou pohonnou jednotkou bych proto doporučil těm, pro něž neustálé využívání plné jízdní dynamiky není to nejdůležitější. To ale neznamená, že ji hybridní Range Rover Sport neumí nabídnout, jen to není jeho hlavní poslání. Ceny Range Roveru Sport Hybrid začínají na částce 2 491 000 korun.

 

ZAJÍMAVOSTI

Volkswagen na motorářském sympoziu ve Vídni představil hned dva nové zajímavé motory. První z nich je přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI, na čemž by asi v dnešní době downsizingu nebylo nic pozoruhodného, kdyby ovšem jeho výkon nebyl 272 koní a točivý moment 270 Nm. Jako základ posloužil motor, který byste v současné době našli například ve VW Polo nebo Audi A1. Volkswagen jej ovšem vylepšil ve stylu motoru používaného v závodním Polu R WRC. K přeplňování je použito klasické turbodmychadlo, kterému pomáhá elektřinou poháněný kompresor. Tento motor se zatím do sériové výroby nechystá, ale je názornou ukázkou toho, jaký potenciál v sobě zážehové motory ještě mají. Druhý motor je pokračovatel téměř dvacetileté tradice dvou spojených šestiválců, který VW označuje jako W12. Nová generace tohoto motoru má objem rovných 6 litrů, dvě dvoukomorová turbodmychadla i systém deaktivace válců a využívá kombinaci přímého a nepřímého vstřikování paliva. Pro snížení tření jsou stěny válců opracované laserem, kultivovanost a tichý běh pak má zase zajistit adaptivní uložení motoru s hydraulickými tlumiči. Motor disponuje parametry 608 koní a 900 Nm a v kombinovaném režimu se spokojí se spotřebou 10,8 l/100 km. Je jasné, že tento motor bude určen nejluxusnějším vozům koncernu VW jako jsou Audi A8 nebo chystané SUV Bentley Bentayga.

Italská Vila d’Este u jezera Como každoročně hostí akci s názvem Councours d’Elegace. V minulosti právě tam BMW prezentovalo řadu zajímavých konceptů a stejně tomu má být i letos. Automobilka mluví o tom, že budou dva a budou senzační. Další zprávy se zmiňují o tom, že návštěvníkům bude představen jeden koncept se znáčkem BMW, který bude odkazovat na legendární a v závodech úspěšné kupé 3.0 CSL, a jeden se známou soškou Spirit of Ecstasy charakteristickou pro masku chladiče vozů Rolls-Royce. Této informaci by nasvědčoval i fakt, že tradiční britský výrobce luxusních vozů letos oslavuje 90 let modelu Phantom. Nechme se tedy překvapit, každopádně není pochyb o tom, že to budou vysoce elegantní kousky.

Od příštího roku budou mít čeští majitelé aut možnost zvolit si registrační značku vozu dle svého přání. Značka bude obsahovat libovolnou kombinaci 7 nebo 8 písmen a čísel, zakázány ale budou například takové znaky jako vykřičník nebo hvězdička. Hned několik institucí také pracuje na vytvoření seznamu slov, které nebude možné použít – zakázány budou vulgární výrazy, slova podněcující k rasismu nebo xenofobii, zkratky orgánů státní správy, zastupitelského sboru nebo krajských úřadů a nebude možné použít ani slovo policie. Na seznamu vulgárních slov se mají objevit i taková slova jako fusekle nebo prevít. Registrační značku budou schvalovat obecní úřady s rozšířenou působností, pár značek na auto vyjde na deset tisíc korun. 

Peugeot představil svůj virtuální supersport pro známou hru Gran Turismo. Vůz Vision Gran Turismo pohání přeplňovaný V6 o objemu 3,2 litru s výkonem 875 koní, váží jen 875 kg, má šestistupňovou převodovku, pohon všech kol a na 100 km/h zrychlí 1,74 sekundy. Nepřipomíná vám to 208 T16 s níž loni Sebastien Loeb zajel rekord na Pikes Peaku? Tohle auto je ale vysoké jen 104 cm a pro zvýšení přítlaku má celá karoserie tvar křídla. Virtuální auto Peugeotu bude ve hře k dispozici zdarma při aktualizaci hry určené pro herní konzole.

Německý časopis AutoBild sestavil žebříček nejžíznivějších SUV na základě vlastního měření na testovací trase, která odpovídá reálnému používání vozu mnohem více než testovací cyklus Evropské unie. V kategorii kompaktních SUV je největším benzínovým ochmelkou Audi Q3 RS s průměrnou spotřebou 10,1 l/100 km následované MINI John Cooper Works Countryman a Mercedesem GLA 45 AMG. Mezi středně velkými SUV je pořadí Land Rover Freelander Si4, Volvo XC60 T6 a Mercedes GLK 350. A mezi velkými SUV se nelichotivého vítězství dostalo Jeepu Grand Cherokee SRT8 před BMW X5 M a Mercedesem ML 63 AMG. Jak je vidět, na čelních pozicích se objevily vozy s výkonnými zážehovými motory, od kterých úspornost ani tak nějak není očekávána, a například u Range Roveru Sport s pětilitrovým, kompresorem přeplňovaným V8 nebo Porsche Cayenne Turbo S byla vzhledem k jejich výkonům zaznamená akceptovatelná spotřeba. Daleko nepříjemnějším překvapením byly výsledky některých papírově úsporných vozů. Kolikrát se také ukázalo, že výkonnější verze vozu může mít nižší reálnou spotřebu než slabší a levnější verze.

Automobilka Lincoln uvažuje o tom, že by opustila označení svých vozů skupinou písmen a vrátila se k tradičním jménům používaným v minulosti. Přitom právě přechod na písmenné označení modelů byl učiněn proto, aby byla zpřetrhána pouta na minulé generace modelů, které nebyly vždy úplně povedené. Jenže zákazníci se v současném označení začínajícím vždy písmeny MK špatně orientují. Impulsem k tomu o tomto kroku přemýšlet bylo nebývale vřelé přijetí konceptu Continental na newyorském autosalonu. Sériová podoba má přijít v roce 2017, možná to bude ten správný okamžik pro změnu.

 

NOVINKY

Koncern Jaguar Land Rover se v poslední době prezentuje samými atraktivními a zajímavými novinkami. Jednou z těch příštích má být divizí Special Vehicle Operations upravený Jaguar F-Type SVR. Ten bude pohánět známý, kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8, který bude pro potřeby verze SVR naladěný na výkon přes 600 koní. Přitom doposud byla k vidění pouze verze s výkonem 575 koní, kterou měl F-Type Project 7. Jaguar F-Type SVR bude pravděpodobně k dostání jak jako kupé, tak jako roadster, zrychlení z klidu na 100 km/h má zvládnout za méně než 4 sekundy, jasné ovšem není, zda bude mít pohon pouze zadních nebo všech kol.

Toužíte-li po luxusním sedanu, který za necelou půl minutu dokáže zrychlit na 300 km/h, je pro vás řešením Porsche Panamera Turbo S v úpravě společnosti Gemballa. Disponuje výkonem 720 koní a točivým momentem 1005 Nm, což 2300 kg těžkému vozu uděluje dech beroucí dynamiku – z klidu na 100 km/h Gemballa GTP 720 zrychlí za 3,2 sekundy, na 200 km/h za 9,7 a na 300 za 26,4 sekundy. Maximální rychlost přitom činí 340 km/h. Cenu ovšem úpravce zřejmě sdělí jen vážným zájemcům.

 

MOTORSPORT

Francouzský autoklub ACO, který je organizátorem 24h v Le Mans, zveřejnil startovní listinu letošního ročníku. Na startu se tak představí 56 vozů s tříčlennými posádkami, což dohromady představuje 168 jezdců reprezentujících 29 různých zemí. To je o 3 více než loni. Nejpočetněji jsou zastoupeni domácí Francouzi, těch bude letos v Le Mans startovat celkem 30, následují Britové s 28 piloty, Američané s 18 a Němci s 15 závodníky. Pro všechny případy je ale na seznamu náhradníků připraveno ještě pět dalších týmů - dva z kategorie sportovních prototypů a tři z kategorie GT vozů. Letošní ročník slavného vytrvalostního závodu se jede o víkendu 13. a 14. června.

O tom, že se Alex Zanardi letos zúčastní slavné 24h ve Spa-Francorchamps, už jsme v AutoZet před časem mluvili. BMW ale už také potvrdilo, kteří piloti s ním pojedou v posádce a rozhodně se nejedná o žádné zelenáče. Jsou jimi bývalý pilot F1 a v současnosti pilot BMW v DTM Timo Glock a šampion DTM z roku 2012 Bruno Spengler. Oba se budou v závodě se Zanardim střídat v BMW Z4 GT3, které se od běžných závodních Z4 bude odlišovat zcela unikátním speciálním systémem, který během zastávky v boxech a střídání jezdců dovolí předělat vůz na ruční ovládání pro Zanardiho a zpět na klasické ovládání pro jeho nehandicapované kolegy z posádky. Vůz pojede pod hlavičkou týmu bývalého dlouholetého pilota BMW Roberta Ravaglii. 24h ve Spa se jede o víkendu 25. a 26. června.

Ve stejném termínu jako 24h v Le Mans se v pražských Bohnicích uskuteční druhý ročník automobilové slavnosti Legendy a na své si tam přijdou i fanoušci motorsportu. K vidění totiž bude krásná sbírka vozů v minulost závodících v DTM, včetně Alfy Romeo 155 TI po Alessandru Nanninim, BMW M3 E30, s nímž závodil Steve Soper nebo Mercedesu 190 2.5-16 Evo2 po Klausi Ludwigovi. Vystavena ale bude i unikátní Škoda Rapid 130 R/H. Ta vznikla ve spolupráci mladoboleslavské Škodovky a německého týmu Obermann, po německých okruzích ji proháněli Petr Samohýl s Willim Obermanem a doplněni o továrního jezdce Svatopluka Kvaizara s ní startovali i ve 24h na Nürbugringu, kde je pár minut před koncem o vítězství ve třídě připravil prasklý závěs zadního kola. Letošní Legendy se konají o víkendu 13. a 14. června, základní vstupné stojí 450 korun.

Bývalý pilot F1, 51letý Martin Donelly startoval minulý víkend v podniku BTCC na okruhu v Thruxtonu. Usedl za volant Infiniti Q50 v barvách týmu Support our Paras a spolupráce mezi ním a týmem by měla nadále pokračovat. Tým Support our Paras je totiž organizace pomáhající britským parašutistům zraněným ve válečných operacích a Donelly rovněž během své závodní kariéry utrpěl celou řadu zranění. Kdo by neznal obrázky z kvalifikace na Velkou cenu Španělska v roce 1990, kdy doslova rozpůlil svůj Lotus a zůstal ležet na trati. Donelly je s týmem spojován také proto, že tým potřebuje zkušeného jezdce, který by pomohl s vývojem vozu a jeho nastavením.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Range Rover Sport Hybrid

Range Rover Sport Hybrid

Range Rover Sport Hybrid

Auto ZET: Test Range Roveru Sport; Tuningové setkání značek koncernu Volkswagen Foto: Range Rover Sport Hybrid

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.