Auto ZET: Test BMW i8, novinky z autosalonu v Detroitu

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší test hybridního BMW i8, které je v pořadí druhým vozem futuristicky laděné řady BMW i. Dočtete se také o novinkách z lednového autosalonu v Detroitu nebo o veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.

AKTUALITY

Institut EuroNCAP vydal výroční zprávu o autech testovaných v roce 2014 a vypíchl ty nejlepší. Připomeňme, že loňský rok přinesl nově požadavek na výbavu asistentem pro panické brzdění a celkově se více zaměřil na asistenční systémy, které pomáhají zabránit nehodě. V kategorii Supermini bylo loni testováno 14 vozů, ale pouze jeden jediný si připsal plný počet 5* - Škoda Fabia. V kategorii malých MPV 5* a nejvyšší počet bodů získal VW Golf Sportsvan. V této kategorii ovšem více jak polovina vozů dosáhla pouze na 3*, což poukazuje na fakt, že automobilky mají problém vybavit auta z kategorie, kde se počítá každá koruna, asistenčními systémy. V kategorii velkých rodinných vozů dosáhl nejlepšího výsledku Mercedes-Benz třídy C a všechny testované vozy v této kategorii prošly s plným počtem 5*. V kategorii malých rodinných vozů je podle testů EuroNCAP nejbezpečnější Nissan Qashqai a v kategorii off-roadů prvenství patří Land Roveru Discovery Sport. Celkem v roce 2014 prošlo testy EuroNCAP 40 různých modelů.

Suzuki na začátek roku 2015 přichystala modernizaci malého terénního modelu Jimny. Ta přinesla drobné úpravy kapličky přístrojů, nový tříramenný volant, systém kontroly tlaku v pneumatikách, elektronickou kontrolu stability vozu a nebo nové barvy. Jestliže ale dříve byl v nabídce jediný motor, jedna převodovka a jedna výbava, faceliftovaná Suzuki Jimny nabídne tři výbavy – Club, Comfort a Style – a možnost výběru mezi pětistupňovou přímo řazenou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Jedinou motorizací zůstává stále zážehový čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 85 koní. I nadále si Jimny zachovává svou jednoduchou a lehkou konstrukci a vynikající schopnosti v terénu. Ceny začínají na částce 396 900 CZK, za samočinnou převodovku se připlácí 32 000 CZK.

Honda modernizovaný model CR-V představila už na podzimním autosalonu v Paříži a ten nyní vstupuje na trh. Největší změnou je nahrazení dieselu o objemu 2,2 litru menší 1.6 s parametry 160 koní a 350 N. m, kterou bude možné párovat jak s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, tak s novým devítistupňovým automatem. V nabídce nadále zůstává slabší varianta dieselu 1.6iDTEC i atmosférický zážehový dvoulitr. Facelift Hondě CR-V přinesl také nový multimediální systém Connect se 7“ displejem s funkcí MirrorLink zrcadlící displej chytrého mobilního telefonu.

 

TEST – BMW i8

Dnes máme v testu velice pozoruhodné auto – plug-in hybridní BMW i8. Jedná se o druhý vůz z řady BMW i a na rozdíl od i3 určené především do města je i8 autem, které hraje na výrazně sportovní notu.

Už samotný vzhled BMW i8 je velice exotický. Při pohledu na něj máte pocit, že je to spíše nějaký futuristický koncept z autosalonu než sériově vyráběné auto. Především záď je řešena s maximálním ohledem na aerodynamickou účinnost a její tvary jsou komplikované. Jako celek vypadá i8 úchvatně a na atraktivitě jí přidává i vyklápění dveří směrem vzhůru. Po jejich otevření je v místě sloupků odhalena čistá struktura uhlíkového kompozitu, z něhož je celá karoserie vyrobena a BMW je první automobilkou světa, která má technologie na velkosériovou výrobu karbonových dílů. I díky tomu BMW i8 váží pouhých 1485 kg!

Nastupování přes široký práh dveří připomíná soukání se do závodního auta a ještě větší grif vyžaduje vystupování, ale máto své neoddiskutovatelné kouzlo. Jakmile se jednou usadíte ve výrazně tvarovaném, ale pohodlném sedadle, ocitnete se uprostřed sci-fi interiéru. Na jedné straně ctí principy typické pro všechna současná BMW, přidává k nim ovšem futuristické, ale plně funkční a ergonomicky povedené prvky. Přístrojový štít je tvořen jedním velkým displejem, zobrazuje celou řadu informací a jeho barevné schéma se mění podle zvoleného jízdního režimu.

Z pohledu prostoru se nemusíte na předních sedadlech nijak omezovat a prostorem je i8 srovnatelná například s kupé řady 4, i8 má sice i zadní sedadla, ale tam asi nikdy nikdo nepojede a můžete je tak využít jako další odkládací prostor pro své osobní věci. Zavazadlový prostor se nachází vzadu a dostanete se k němu po odklopení zadního okna, ale jeho objem je opravdu skromný.

Asi největším překvapením je pro zvědavé kolemjdoucí pohonná jednotka BMW i8. Přál bych vám vidět ty obličeje ve chvíli, kdy zvědavcům prozradíte, že tohle atraktivní auto ve svých útrobách skrývá turbodmychadlem přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru. Je třeba ovšem také dodat, že samotný spalovací motor umístěný za zadními sedadly disponuje výkonem 231 koní a na předních kolech mu pomáhá elektromotor, který má dalších 131 koní, takže celkový výkon vozu činí 362 koní, což už ani na první pohled zase není tak špatné.

A ještě lépe to funguje. Tabulková hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h je 4,4 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Nebýt omezovače, odhaduji, že by i8 zvládla jet nějakých 270-280 km/h, protože na 250 se dostane s takovou lehkostí, že se vám tomu ani nechce věřit. Lehkost je vlastně to správné slovo, které vystihuje veškeré důležité pocity z jízdy v BMW i8. Auto nenuceně akceleruje s takovou samozřejmostí, že musíte úzkostlivě sledovat rychloměr, 100 km/h pocitově v i8 vypadá na 60.

A to je jen jeden rozměr pohonné jednotky. Dalším je zvuk. Zapomeňte, že byste z něj poznali, že jej vydává tříválec. Zvuk je jadrný, ostrý, patřičně hlasitý a okamžitě si jej zamilujete. A když k tomu přidáte skvěle řadící převodovku a zvukový doprovod každého přeřazení – směrem dolů i s efektními meziplyny – stane se sportovní režim a využívání dynamiky i8 vaší nejoblíbenější činností.

Je pravda, že při takovém způsobu jízdy je spotřeba někde okolo 12-13 l/100 km, ale pocity máte stejné jako v supersportu s dvojnásobnou spotřebou.

BMW i8 umí jezdit i za mnohem méně. Než se vám vybije baterie, je reálné při běžném ježdění s dodržováním rychlostních limitů dosáhnout spotřeby okolo 5 l/100 km, ve chvíli, kdy máte baterie vybité, pojedete za 8. Ale to jsou přece pořád úžasné hodnoty, sedíte v supersportu s výkonem 362 koní!

Kapitolou sama pro sebe je podvozek a jízdní vlastnosti. Lehká a především velice pevná karbonová karoserie vám při rychlé jízdě dovoluje vnímat všechny pohyby karoserie. Snad vůbec nejlepší je jakási placatost auta, náklony v zatáčkách jsou minimální, stejně tak naklánění v podélném směru při akceleraci nebo brzdění. Auto prostě na sobě nedává vůbec znát, že by se muselo při poskytování takového jízdního zážitku nějak namáhat. Rychlost, jakou se dají projíždět zatáčky je obdivuhodná a jediným limitním faktorem je šířka 19“ pneumatik. Vzhledem k jistým ekologickým povinnostem BMW i8 si můžete připlatit maximálně za šířku 215 mm vpředu a 245 vzadu, standardní rozměry jsou velice skromných 195 resp. 215 mm. I tak toho ovšem BMW i8 na úzkých pneumatikách zvládne hodně a snad vůbec nejlepší na tom je, že podvozek je na jedné straně velice schopný při sportovním používání a zároveň natolik komfortní, že nevidím jediný důvod, proč by tohle auto nešlo používat ke každodennímu dojíždění do práce.

Jestli BMW i8 ukazuje blízkou budoucnost automobilů, pak jako člověk, který rád řídí, bez okolků říkám, že se jí vůbec nemusíme bát. Dokonce bychom se a ni měli těšit, protože BMW i8 ukazuje, že dokáže být atraktivním vozem mnoha tváří – umí nabídnout velice rychlé svezení a potěšení za volantem, umí ale být i autem pro každodenní pohodlné ježdění. Umí zaujmout svým vzhledem, zvukem, technologiemi i neuvěřitelnou lehkostí, která je z jízdy cítit v každém okamžiku. Upřímně, už jsem vyzkoušel spoustu aut, ale těch, které bylo takové potěšení řídit, bylo jako šafránu a BMW i8 je bezesporu jedním z nich. Základní cena BMW i8 je 3 413 800 CZK, ovšem atraktivitou a svezením se vyrovná autům s cenovkou klidně o 2 miliony vyšší.

 

ZAJÍMAVOSTI

Začátek roku patří mimo jiné veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. Že tam BMW přiveze model i3 schopný bez řidiče zaparkovat v parkovacím domě, o tom jsme v AutoZet už mluvili. Druhou novinkou mnichovské automobilky pak bude koncept M4 Iconic Lights, což je sportovní model M4 vybavený laserovými světlomety s dosahem až 600 metrů! Novinkou jsou také zadní OLED svítilny s tzv. organickými diodami, které jsou velice tenké, vytvářejí 3D efekt a mají nižší spotřebu energie, takže se svou trochou podílí na snižovaní spotřeby paliva. Laserové světlomety BMW už montuje do kupé i8, některý z modelů divize M by je měl dostat v roce 2016.

Audi svůj speciální vůz na bázi modelu RS 7 schopný jezdit zcela bez řidiče prezentovalo při posledním závodě DTM na Hockenheimu, kde na okruhu objel jedno kolo v plné rychlosti. Pokračováním je koncept modelu A7, který bez řidiče ujel téměř 900 km ze Silicon Valley na veletrh CES v Las Vegas. Během této cesty se ve voze vystřídalo pět novinářů, kteří měli možnost vyzkoušet, jak to vypadá, když auto řídí zcela samo a to v rychlostech až do 110 km/h. Auto samo zvládá akceleraci, brzdění a přejíždění z pruhu do pruhu. Audi tak demonstrovalo, že vozy s autonomním řízením jsou zase o krok blíž reálnému použití.

 

NOVINKY

Už před Vánoci Lexus avizoval, že na lednový autosalon v Detroitu přiveze ostrou verzi některého ze svých stávajících modelů a podle fotky to vypadalo na model GS F. Japonská automobilka nyní uvolnila další informace, takže už je potvrzeno, že tento konkurent BMW M5 a Mercedesu E 63 AMG bude poháněn atmosférickým pětilitrovým V8 s výkonem 473 koní. Při hmotnosti na takové auto solidních 1830 kg to nezní vůbec špatně. Poháněna budou zadní kola, s přenosem síly motoru jim pomůže elektronicky řízený diferenciál s vektorováním točivého momentu a s možností nastavení ve třech různých režimech. Vedle toho bude mít Lexus GS F strmější převod řízení, výrazně přepracovaný podvozek a zesílené brzdy. Oficiální premiéra je naplánována na úterý 13. ledna.

Infiniti na autosalonu v Detroitu už příští pondělí představí koncept Q60 Coupé, který lze považovat za nástupce kupé G37. Infiniti zatím uvolnilo jediný snímek, ze kterého je patrná výrazná a rozměrná maska chladiče inspirovaná monopostem F1 stáje Red Bull, kterého je japonská automobilka hlavním partnerem. Zřejmé je také, že Infiniti budoucí sériovou podobou modelu Q60 Coupé míří na BMW řady 4, kupé Mercedesu třídy C nebo Lexus RC. O možné paletě motorů se tisková zpráva nezmiňuje.

To Cadillac na autosalon v Detroitu přiveze nejvýkonnější sériový vůz jaký za 112 let své existence vytvořil. Řeč je o novém Cadillacu CTS-V, pod jehož kapotou trůní kompresorem přeplňovaný V8 s parametry 649 koní a 855 N.m. Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá méně než 4 sekundy a maximální rychlost činí 322 km/h! Podvozek je osazen nejnovější generací tlumičů Magnetic Ride Control, jiné jsou pružiny, vzadu je samosvorný diferenciál, výrazně posílené byly brzdy a řízení má strmější převod. V porovnání se standardními verzemi CTS má CTS-V o 25 % tužší karoserii, navíc také dostalo karbonovou kapotu a uvnitř se sedí v anatomických sedačkách Recaro. Vyvstává tak otázka, zda BMW M5 nebo Mercedes E 63 AMG jsou pro Cadillac vůbec nějací soupeři.

Letos v prosinci bude uzavřena jedna významná kapitola automobilismu – skončí výroba ikonického Land Roveru Defender a automobilka pro poslední rok výroby přichystala hned tři různé limitované edice, které budou důstojnou rozlučkou. Heritage Edition bude odkazovat na vůbec první sérii Defenderů, dostane typickou světle zelenou barvu karoserie s bílou střechou, starou masku chladiče a staré logo. Adventure Edition bude naopak ryze současná forma Defenderu pro lidi, kteří chtějí bezezbytku jeho schopnosti využívat v terénu. I proto má přídavné kryty podvozku, zvýšené sání a terénní pneumatiky. Poslední edice se jmenuje Autobigraphy – je nejluxusnější, nejkomfortnější a také nejdražší. Navíc by mělo jít o vůbec nejrychlejší vyráběný Defender, protože má motor s výkonem zvýšeným ze 122 na 150 koní. První dvě edice budou k mání i u nás, luxusní Autobiography v České republice prodávána nebude.

 

MOTORSPORT

V Britském šampionátu cestovních vozů probíhají během zimní přestávky velké přesuny jezdců. Ještě před vánoci, bylo oznámeno, že až do konce loňské sezóny tovární pilot MG Sam Tordoff bude nově hájit barvy týmu West Surey Racing, který loni dovedl k titulu Colina Turkingtona. MG opustil i druhý pilot a legenda BTCC Jason Plato, tým ovšem získal velice dobrou náhradu, předloňského šampiona Andrewa Jordana. Řada předních jezdců ale zatím své angažmá nepotvrdila. První závod sezóny se jede první dubnový víkend na krátké Indy verzi okruhu Brands Hatch.

Úřadující mistr světa v rallyekrosu Petter Solberg potvrdil, že bude letos svůj mistrovský titul obhajovat. Loni zvítězil v 5 ze 12 závodů a získal mistrovský titul dva podniky před koncem sezóny. Podle vlastního prohlášení se po loňské mistrovské sezóně cítí být mnohem komplexnějším závodníkem a před koncem roku dokonce pošilhával po angažmá v mistrovství světa v rallye. A ani nyní se nebrání startům ve WRC, pokud se objeví dobrá nabídka. Hlavním cílem pro letošní sezónu je ale obhajoba titulu v rallyekrosu. Sympatický Nor ovšem připustil, že by si rád zazávodil na X-Games proti pilotům z americké Global Ralllycross Series a rád by vyhrál Race of Champions. Jen připomenu, že loňský titul mistra světa v rallyekrosu a titul mistra světa v rallye z roku 2003 z Pettera Solberga dělají jediného pilota, který má na svém kontě dva tituly mistra světa z různých disciplín.

Britský tým JRM, který byl velice úspěšný v závodech GT vozů, se rozhodl v sezóně 2015 vstoupit do nové disciplíny. Koupil od Prodrivu celý projekt konverze vozůMINI John Cooper Works WRC na rallyekrosové speciály a hodlá je nasadit v mistrovství světa v rallyekrosu. MINI se zatím na rallyekrosových tratích objevovalo jen sporadicky, ale šéf týmu James Rumsey věří, že s MINI mohou být velice konkurenceschopní. Nakonec Brit Liam Doran s MINI vyhrál X-Games v Mnichově v roce 2013. Další detaily i jména pilotů teprve budou oznámeny.

Vítěz 11 Velkých cen F1 Rubes Barrichello pojede příští měsíc čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně a za volantem prototypu Riley se bude střídat s loňským vítězem Indy 500 Ryanem Hunter-Rayem, továrním pilotem Porsche Brandonem Hartleyem, Britem Torem Gravesem a regulárním pilotem týmu Starworks Scottem Mayerem. Bývalý pilot F1 už v Daytoně startoval před dvěma lety s cupovým Porsche 911 GT3, když byl součástí posádky tvořené čistě brazilskými piloty.

Lada odhalila finální podobu své nové zbraně pro mistrovství světa cestovních vozů. Jako koncept byla závodní Lada Vesta představena už v srpnu a její finální podoba ve válečném zbarvení potvrdila spekulace, že ruský tým vymění červenobílé barvy hlavního sponzora LukOil za zlatou barvu další ruské olejářské společnosti RosNeft. Jezdecká sestava zůstává od loňské sezóny nezměněna – mistr světa z roku 2012 Rob Huff, dvojnásobný britský šampion James Thompson a Mikhail Kozlovskiy. Na rozdíl od loňské sezóny, kdy Lada auto dodělala těsně před prvním závodem, má letos ruský tým dva až dva a půl měsíce na řádné testování. Navíc konec loňské sezóny byla Lada naprosto konkurenceschopným vozem, přestože v půlce sezóny na nejlepší ztrácela až 5 sekund na kolo.

Německý tým HTP, který se účastní různých sérií závodů GT vozů, pro letošní rok oznámil spolupráci s Bentley, jehož vozy tak nahradí dosud používané Mercedesy SLS AMG. Podle šéfa týmu Norberta Brucknera byla hlavním důvodem změny snaha spolupracovat přímo s automobilkou na dlouhodobém projektu. U Mercedesu byl tým HTP jen lepším zákaznickým týmem. V letošní sezóně bude tým HTP nasazovat Bentley Continental GT3 do Blancpain Endurance i Sprint Series, v ADAC GT Masters a do 24h na Nürburgringu. Vzhledem k termínovým kolizím závodů jednotlivých sérií bude tým potřebovat celkem pět vozů. Jaké bude jezdecké obsazení, zatím oznámeno nebylo.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

BMW i8 · Zdroj: BMW

BMW i8 · Zdroj: BMW

BMW i8 · Zdroj: BMW

Auto ZET: Test BMW i8, novinky z autosalonu v Detroitu Foto: BMW i8

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.