Zahraniční tisk: Záznamy z první černé skříňky zříceného letadla; Válka v Jemenu

Zahraniční média píší 26. března o informacích, které vyšetřovatelé zjistili z první černé skříňky zříceného airbusu společnosti Germanwings ve francouzských alpách. Píší také o vojenské operaci, kterou zahájila Saúdská Arábie proti šíitským povstalcům v Jemenu.

Takzvaná černá skříňka s hlasovým záznamem z pilotní kabiny německého letadla, které se v úterý zřítilo ve francouzských Alpách, ukazuje, že jeden z pilotů opustil kabinu a už se do ní nemohl dostat zpátky, uvádí agentura Reuters s odvoláním na informace amerického deníku New York Times. Podle některých vyšetřovatelů pilot klepal na pilotní kabinu zvenku a před havárií se dokonce snažil vyrazit dveře. Zástupci německé letecké společnosti Lufthansa, pod kterou patří letecká společnost Germanwings, jež havarovaný stroj provozovala, však zatím nechtějí o příčinách nehody spekulovat. Po druhé černé skříňce se záznamem letových údajů se stále pátrá. Při nehodě zemřelo 150 lidí.

Evropa odmítá zachránit Řecko, píše britský Daily Telegraph. Deník líčí, jak minulá řecká vláda omylem provedla transfer jedné miliardy a dvou set milionů eur z řeckého fondu pro rekapitalizaci země. Peníze putovaly na účty Evropské unie a Řecko je požadovalo po Evropě zpátky. Představitelé Unie však rozhodli, že Řecko nemá na tyto prostředky nárok. Podle deníku je to další zásadní rána pro ekonomiku zadlužené země. Řecká vláda má už v dubnu splatit věřitelům včetně Mezinárodního měnového fondu více než dvě miliardy eur.

Saúdská Arábie zahájila spolu se svými spojenci vojenskou operaci proti šíitským povstalcům v Jemenu, píše slovenský deník Pravda. V oblasti jemenské metropole Saná už Saúdové provedli první letecké útoky a rebelové hlásí desítky mrtvých civilistů. Do války je podle Saúdského velvyslance ve Spojených státech zapojeno 100 bojových letadel a 150 tisíc vojáků.  Podle televizní stanice Al Arabíja se na bombardování podílejí i vzdušné síly Maroka, Jordánska, Bahrajnu, Kuvajtu, Sůúdánu a dalších zemí včetně Egypta a Pákistánu. Saúdové operaci předem konzultovali se svými spojenci ve Spojených státech. Předem o ní byl informován i americký prezident Barack Obama.

Argentinská vláda označila zprávy o britských vojenských posilách na Falklandách za provokaci a předvolební propagandu politiků Velké Británie. Argentina tak reagovala na britské vládní prohlášení, že ministerstvo obrany pod vedením Michaela Fallona zvýší výdaje na ochranu vojenských základen na Falklandech, které jsou podle Londýna v ohrožení. Podle britského deníku The Times však Argentinci trvají na tom, že jsou po válce z počátku osmdesátých let připraveni vést o souostroví politický dialog. Nynější postoje jsou podle nich urážkou bilaterálních jednání i celé Organizace spojených národů.

Organizace pro ochranu lidských práv Amnesty International obviňuje z válečných zločinů v pásmu Gazy v uplynulém roce jak izraelskou armádu, tak i palestinské militanty. V padesátidenním konfliktu zahynuly více než dva tisíce palestinských civilistů a šedesát izraelských vojáků,  píše dnešní vydání listu The Guardian. Podle zvláštní zprávy Amnesty International se například příslušníci palestinského hnutí Hamás dopustili mnoha raketových útoků, které nebyli schopni zacílit a jejichž oběťmi se stali civilisté, což odporuje mezinárodnímu právu. Civilní oběti si vyžádaly i útoky izraelské armády.

Deník New York Times přináší reportáž z ukrajinské koksovny, do které zaměstnanci chodí navzdory dělostřelbě proruských separatistů. Hutní závod Coke and Steel v městečku Avdiivka čelil při občanské válce celkem sto šedesáti dělostřeleckým útokům, při kterých zemřelo pět zaměstnanců, a pravidelným výpadkům proudu. Továrna leží necelých deset kilometrů od zničeného mezinárodního letiště v Doněcku a její zaměstnanci častokrát na pracovišti přespávají. Koksovnu s pecemi, ve kterých teplota dosahuje tisíce stupňů celsia, označil za strategicky významný podnik i ukrajinský premiér Jaceňuk. Místní si uvědomují, že pokud by provoz zastavili, bude velice obtížné ho obnovit.

Ruský deník The Moscow Times referuje o americké mediální studii, podle které Američany sponzorované stanice se zahraničním vysíláním prohrávají informační válku s ruskou propagandou. Americká Rada správců pro otázky vysílání má roční rozpočet bezmála tři čtvrtě miliardy dolarů, ze kterého jsou částečně financovány i rozhlasové stanice Hlas Ameriky, Svobodná Evropa a Radio Liberty. Od krymské krize nicméně čelí náporu ruské propagandy a požaduje po americkém Kongresu 15 milionů dolarů navíc. Argumentuje tím, že za poslední rok vytvořila 25 nových pořadů v ruštině a poslechovost na Ukrajině od roku 2012 zdvojnásobila na sedm a půl milionu lidí. Ruské vysílání těchto stanic je ovšem podle The Moscow Times  ve srovnání s ruskou propagandou v angličtině podfinancované - Zatímco Američané vynakládají na ruské vysílání 20 milionů dolarů, Rusko dává dvacetkrát tolik, udává Moscow Times.

Zahraniční tisk: Záznamy z první černé skříňky zříceného letadla; Válka v Jemenu Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.