Auto ZET: Test Subaru Forester XT; novinky pro autosalon ve Frankfurtu

Nové vydání motoristického magazínu Auto Zet přináší recenzi modernizovaného Subaru Forester XT, dynamického SUV orientovaného na silnice. AutoZet také představí několik chystaných novinek pro autosalon ve Frankfurtu a prozradí, kolik kilometrů zvládne ujet Škoda Octavia G-Tec na jedno natankování.

AKTUALITY

Mercedes si pro autosalon ve Frankfurtu mimo jiné přichystal hned dvě novinky. Tou první je otevřená verze luxusní třídy S, která má designérsky hodně společného s úspěšným kupé. Ačkoli Mercedes žádné oficiální informace neuvolnil, dá se předpokládat, že velice podobná bude i použitá technika a nabídka motorizací. Kabriolet je přitom už šestou verzí Mercedesu třídy S! Druhou novinkou je kupé odvozené od C-klasse. Kombinuje design sedanu třídy C a velkého S Coupé, má o 15 mm nižší a jinak nastavený podvozek, volit lze mezi klasickými pružinami nebo pneumatickým odpružením, přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou a motory prozatím pokrývají rozmezí výkonu 156-245 koní. Později ale určitě přijdou výkonnější verze, včetně 63 AMG. Nový Mercedes C Coupé půjde do prodeje ještě letos v prosinci.

Kia na autosalonu ve Frankfurtu naznačí, jak bude vypadat příští generace oblíbeného SUV Sportage. Podle jihokorejskou automobilkou uvolněných kreseb vozu a jeho interiéru to vypadá, že v případě karoserie se tentokrát tým designerů vydal cestou evoluce tvarů současné generace, ale interiér se bude měnit vcelku dramaticky. Kia slibuje jednoduchý moderní styl, vysoce kvalitní materiály a interiér měl by být i o něco prostornější. Dá se očekávat, že Kia novou Sportage nabídne opět ve verzi s pohonem předních i všech kol a dostane nové zážehové motory vybavené přeplňováním.

SEAT se na frankfurtském autosalonu pochlubí vylepšenou verzí Leonu Cupra. Oním vylepšením bude zvýšený výkon zážehového motoru 2.0 TSI na 290 koní. Jak se to projeví na čase zrychlení z klidu na 100 km/h SEAT neuvádí, maximální rychlost bude i nadále elektronicky omezena na 250 km/h a zájemci o Cupru 290 budou moci vybírat ze všech tří karosářských variant – třídveřové SC, pětidveřové a kombi ST. Vzhledem k tomu, že až dosud byla na českém trhu nabízena jen silnější verze Cupra 280, slabší Cupru 265 český importér vůbec nenabízel, dá se předpokládat, že Leon Cupra 290 bude jedinou dostupnou verzí Cupry v České republice.

Hyundai využije Concours d’Elegance v kalifornském Pebble Beach k prezentaci designu a technologií svých budoucích luxusních modelů. Poslouží k tomu velké dvoudveřové kupé Vision G, které už novináři viděli při prezentaci v Muzeu umění v Los Angeles. Vzhled je dílem spolupráce několika designérských center Hyundai, přičemž nad vším dohlíželo to americké. Dvoudveřový vůz je osazen sériovým zážehovým pětilitrovým V8 s parametry 426 koní a 520 N.m. Zajímavé je, že na celém autě nenajdete jediný značek Hyundai, ale pouze okřídlené logo Genesis. To opět posiluje spekulace o tom, že stejně jako má Toyota Lexus, Nissan Infiniti a Honda Acuru, chystá se Hyundai do luxusního segmentu pod samostatnou značkou.

Móda SUV se čtyřdveřovou karoserií připomínající kupé bude mít nejspíš za následek další přírůstek do tohoto segmentu. Bude postaven na základě nové generace VW Tiguan, která bude představena ještě letos, špičková verze ponese jméno Tiguan Coupé R, pohánět ji bude čtyřválec 2.0 TSI s výkonem okolo 330 koní kombinovaný se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, samozřejmostí má být pohon všech kol a vektorování točivého momentu. Neměli by ale chybět ani obyčejnější verze s výrazně přepracovanými zážehovými a vznětovými motory.

Škoda Octavia G-Tec zvládla ujet na jedno natankování 1700 km. Stalo se tak při cestě z Prahy do norského Trondheimu, na který vyrazila zcela sériová Octavia G-Tec obsazená dvojicí pasažérů a jejich zavazadly. Nejednalo se ani o žádnou jízdu zcela podřízenou co nejnižší spotřebě a vůz byl například na 17“ kolech se širokými pneumatikami. Nádrže na benzín a CNG byly naplněny u čerpací stanice na Praze 6, plyn došel po ujetí 531 km u německého Rostocku a dalších 1169 km ujela Octavia G-Tec na benzín až se s prázdnou nádrží zastavila u města Alvdal. Průměrná spotřeba tak činila 4,32 litru benzínu a 2,85 kg CNG na 100 km.

Motoristé si dnes zvykli vybírat auto na základě technických údajů a zcela pomíjejí subjektivní pocit z jízdy s potenciálními favority svého výběru. Internetový portál autorevue.cz proto vzal 21 vozů, postavil je válcovou stolici a změřil jejich výkon. Dobrou zprávou je, že více než polovina zkoušených vozů měla v reálu vyšší výkon než je tabulková hodnota, největší rozdíl vykázal SEAT Leon Cupra, u kterého tabulková hodnota zní 280 koní, ale v reálu bylo naměřeno 300. Nižší výkon než je uváděný v tabulkách ale překvapivě vykázaly dobře prodávané vozy – VW Passat 2.0 TDI, Ford Mondeo 2.0 TDCI a Peugeot 308 GT 2.0 HDi. Neslavným vítězem pak je BMW M550d, u kterého bylo naměřeno místo 381 koní pouze 352.

 

TEST – Subaru Forester 2.0 XT

Modernizované Subaru Forester jsme v AutoZet testovali s dvoulitrovým dieselem a bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Tentokrát se mi do ruky dostalo vrcholné provedení XT s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem a ve výbavě Executive.

Forester XT se od těch ostatních na zevnějšku odlišuje pouze nenápadnými detaily, jako je například jiný přední nárazník s výraznějším tvarováním. Nebo dvě koncovky výfuku v zadním nárazníku. I po modernizaci se ale musí obejít bez typického prvku přeplňovaných verzí Subaru – sání na kapotě přivádějící vzduch k mezichladiči. Nyní už je veden štěrbinou v masce chladiče.

Uvnitř se ovšem verze XT od těch ostatních ničím nelišila a neliší a tak se Foresteru XT dostalo stejných změn jako ostatním verzím. Dostal tak multimediální systém se 7“ dotykovým displejem převzatý z nové generace Subaru Outback a vzhledu středové konzoly to hodně prospělo. Interiér zůstává typicky subarovsky jednoduchý a přehledný, ale použité materiály, ztvárnění i zpracování, to vše je lepší než bývalo. Už si po usednutí za volant a svezení neřeknete: „Škoda, že tak dobré auto má tak archaický interiér.“ Navíc je uvnitř Foresteru spousta místa a i při mých 185 cm za mnou zůstává hromada prostoru pro nohy dospělého cestujícího na zadním sedadle. Také objem kufru 505 litrů v základním uspořádání by mohl české řidiče uspokojit. Zejména když pak je možné jednoduše páčkou z kufru sedadla sklopit a vznikne zcela rovná plocha.

Subaru Forester XT má pod kapotou poslední verzi dvoulitrového boxeru, osazenou přímým vstřikováním paliva a dvoukomorovým turbodmychadlem. Výsledné parametry zní 240 koní a 350 Nm, přičemž maximum točivého momentu je k dispozici od 2400-3600 min-1. Možná by člověk čekal, že maximální zátah bude rozložen do většího rozpětí otáček, ale umně to maskuje bezestupňová převodovka Lineartronic. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá 7,5 sekundy a maximální rychlost je 221 km/h.

CVT převodovka je u Foresteru XT jedinou volbou a podobně jako motor mění svou charakteristiku podle zvoleného jízdního režimu. Na výběr je Inteligent, Sharp a Sport Sharp. V samočinném režimu se převodovka vyznačuje rychlými reakcemi, při přepnutí z režimu Inteligent do režimu Sport se při ustálené rychlosti zvednou otáčky motoru asi o 300 min-1. V manuálním režimu pak v režimech Inteligent a Sport máte k dispozici 6 předvolených převodových poměrů, v režimu Sport Sharp dokonce 8. Při plném využívání výkonového potenciálu motoru budete jezdit cca za 15 l/100 km, ovšem při běžném ježdění umí být Forester XT i šetrný a jezdit se spotřebou okolo 8 l/100 km. Udávaná hodnota v kombinovaném režimu zní 8,5.

Na podvozku je cítit, že verze XT je ještě tužší než ty zbývající a to i přesto, že aktuální generace proti té předchozí výrazně přitvrdila. Forester XT přišel o samonivelační funkci podvozku, ale má vylepšené tlumiče, tvrdší pružiny a silnější stabilizátory. Tím je podtrženo, že verze XT je orientována především na sportovní svezení na silnici, i když díky systému X-Mode se neztratí ani v terénu. Silnice je ale jasnou dominantou a líbilo se mi jak Forester XT pod plynem na výjezdu ze zatáčky tak trochu bavorácky zaklekává na vnější zadní kolo. Co musím zmínit v porovnání s dvoulitrovým dieselem, to jsou i lepší brzdy.

Subaru Forester XT je v lecčems jiné, než zbytek Foresterů, je nadprůměrně dynamický, má podvozek více orientovaný na silnici a jako jediný nabízí i režim Sport Sharp pro nastavení řídící jednotky motoru a převodovky. Za to se platí minimálně 939 tisíc korun, v případě nejlepší výbavy Executive dokonce 1 059 000 korun. Ano, je to lehce přes milion, ale dostáváte za to kus poctivého a povedeného auta.

 

ZAJÍMAVOSTI

Ford představil v modelu Mustang nový typ airbagu – kolenní airbag pro spolujezdce. Na tom by nebylo až tak nic neobvyklého, ale nejedná se o klasický textilní airbag, jak jej známe. Airbag Fordu je vyroben ze speciálního plastu, je prostorově velice úsporný - svým tvarem připomíná jakýsi měch a Ford při jeho vývoji přihlásil 23 patentovaných řešení. Podle údajů automobilky je nový airbag o 65 % lehčí než klasický textilní airbag a v případě nehody se nafoukne za 20 milisekund. Ford údajně zkoušel stovky prototypů, než nalezl to pravé řešení, a použitá konstrukce je prostorově méně náročná, lehčí a složená z menšího počtu součástek. Navíc dovolila posunout palubní desku více dopředu a spolujezdec má více místa pro nohy.

Vzpomínáte si na BMW 3.0 CSL Hommage, které se ukázalo při Concorzo d’Eleganza Villa d’Este? Na další přehlídku elegance v kalifornském Pebble Beach mnichovská automobilka připravila závodní verzi tohoto vozu, který je reminiscencí slavného závodního stroje ze 70. let. Nechybí mu pochopitelně typické závodní zbarvení tehdejších BMW a konečně je umožněnou nahlédnout i do interiéru. Ten moderní interpretací retro prvků rovněž vzdává hold originálu, nechybí například dřevěná palubní deska. Zajímavostí je komplexní řešení kokpitu, kdy pilot má v přilbě hledí integrovaný displej a důležité údaje jsou mu zobrazovány přímo tam. Na jedné z fotografií je vidět i pod kapotu, kde to vypadá na přeplňovaný šestiválec, jenž je součásti plug-in hybridní pohonné jednotky. Škoda, že tohle auto asi nejspíš nikdy nevznikne v sériové podobě...

Společnost Scalextric připravila autodráhu pro opravdové fajnšmekry. Její specialitou je, že na ní najdete zatáčky a pasáže z reálných okruhů letošního kalendáře F1. Nechybí tak například Variante Ascari z Monzy, šikana se zdí šampionů z Montrealu nebo známe zatáčky Maggotts a Becketts ze Silverstonu. Jako konzultant stojí za tímto projektem bývalý pilot F1 a vítěz 24h v Le Mans Martin Brundle, dráha je dlouhá 45 metrů a je složena ze 177 dílů. První exemplář této autodráhy bude vydražen v aukci Classic Cars a výtěžek půjde na dobročinné účely. Část zisku z prodeje dalších autodráh půjde na nadaci Děti v tísni.

 

PŘEDSTAVENÍ – Jaguar XF

Krátce po představení Jaguaru XE jsem mohl minulý týden vyzkoušet další novinku britské automobilky – nový Jaguar XF. K dispozici jsem dostal hned tři různé motorizace a k tomu krásné cesty okolo španělské Pamplony i okruh Navarra.

První generace Jaguaru XF nastolila designérský směr, kterého se Jaguar drží dodnes a proto je nové XF po stránce vzhledu modernizovanou interpretací svého předchůdce. Jednoduché linky a výrazné prvky jej činí nezaměnitelným. Téměř kolmá maska chladiče, velké vstupy vzduchu v předním nárazníků, krátký přední převis, linie střechy připomínající kupé nebo charakteristický světelný podpis předních LED světlometů pro denní svícení a zadních koncových svítilen ve stylu sportovního F-Typu, to vše dělá z nového XF moderní Jaguar se vším všudy. Navíc součinitel čelního odporu vzduchu má hodnotu pouze 0,26.

Také uvnitř je nové XF typický Jaguar. Podobně jako karoserii charakterizuje interiér jednoduchost, nechybí ani tradiční lišta pod čelním oknem, která přechází až do výplní předních dveří, a v ní uprostřed umístěný nápis Jaguar. Z pohledu prostoru je XF velkorysé auto a to i na zadních sedadlech v oblasti hlavy, přestože silueta kupé na první pohled budí jiný dojem. Jaguar do XF dodává dva multimediální systémy – InControl Touch, který je známý už z modelu XE, a nebo nový InControl Touch Pro, který přináší celou řadu nových funkcí. V souvislosti s tím jsou k dispozici dvě verze přístrojového štítu – klasická s analogovými přístroji s malým displejem mezi nimi a nebo přístrojový štít tvoří velký displej s úhlopříčkou 12,3“, veškeré ukazatele jsou zobrazovány a dá se konfigurovat do různých zobrazení.

Podobně jako F-Type a XE také XF využívá v konstrukci karoserie z velké části hliník, což dovolilo ve srovnání s minulou generací snížit hmotnost až o 190 kg, tento údaj se týká verze s dvoulitrovým dieselem v porovnání s minulou generaci se vznětovým motorem o objemu 2,2 litru. V porovnání s přímou konkurencí ukáže XF na váze o 80 kg méně než nejbližší konkurent. Co do rozměrů je nové XF o pár milimetrů kratší než předchozí generace, přední převis je kratší o 66 mm a rozvor 2960 mm představuje nárůst o 51 mm, z čehož těží především cestující na zadních sedadlech. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých ramenech a zadní náprava je typu Integral Link, tedy stejné řešení jako u menšího Jaguaru XE. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kola je téměř v ideálním poměru 50:50.

U nového Jaguaru XF lze volit ze dvou systémů tlumičů, standardem jsou nové pasivní tlumiče vybavené ventilem, který mění tuhost na základě rychlosti pohybu pístu tlumiče, ale i dle jeho frekvence, takže při jízdě po městě je tlumič měkčí, při rychlejší jízdě na klikaté okresce naopak tužší. Druhou variantou je vylepšený systém Adaptive Dynamics, který 100x za sekundu monitoruje pohyb karoserie a 500x za sekundu pohyb kola vozu a na základě toho upravuje charakteristiku tlumení.

Základní motorizací Jaguaru XF je dvoulitrový diesel z řady Ingenium, k dispozici je ve dvou výkonových variantách 163 a 180 koní. Mimochodem slabší varianta se chlubí kombinovanou spotřebou 3,9 l/100 km a to z ni činí nejúspornější auto segmentu bez hybridní pohonné jednotky. Dále je v nabídce motorů přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 240 koní, třílitrový diesel s parametry 300 koní a 700 Nm a vrcholem je kompresorem přeplňovaný zážehový V6 o objemu 3,0 litru s výkony 340 a 380 koní. Dvoulitrový diesel je standardně párován s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, na přání je možné mít osmistupňový automat, který je standardem pro všechny zbývající motorizace. Zážehový šestiválec lze kombinovat jak s pohonem zadních tak všech kol.

Pojďme se ale svézt. Jako první jsem mohl vyzkoušet verzi se stoosmdesátikoňovým dvoulitrovým dieselem, samočinnou převodovkou a pasivními tlumiči. Při ustálené rychlosti na dálnici nebo na plynulé silnici je Jaguar XF velice tichý a jede se zajímavou lehkostí. Je cítit přesné naladění pasivních tlumičů a celková vyváženost auta, které se i při velice svižné jízdě na lehce zvlněné zatáčkovité silnici chová příkladně neutrálně a výborně se řídí. Jediný diskomfort u čtyřválcového dieselu pocítíte ve městě nebo při sportovní jízdě, změny otáček a akcelerace přináší do interiéru sice tlumený, ale ne právě uchu lahodící zvuk vznětového čtyřválce.

Na závodním okruhu Navarra jsem mohl vyzkoušet špičkovou verzi se zážehovým kompresorem přeplňovaným V6 o výkonu 380 koní. A s pohonem všech kol. Dynamika auta je nadprůměrná, motor má charakter podobný atmosférickému, ale při ostré jízdě na okruhu cítíte omezení, které přináší pohon všech kol. XF je s ním takové tupé a mnohem více bych si na okruhu užil s verzí s pohonem pouze zadních kol. Na vodou smáčeném povrchu sice pohon všech kol a elektronika za vás leccos vyřeší, ale je to takové silové a cítíte, že i pro vrozený naturel XF ne zcela přirozené.

Třetí verze Jaguaru XF, kterou jsem mohl vyzkoušet na úžasných cestách Pyrenejí, byla ta s šestiválcovým dieselem, pohonem zadních kol a aktivními tlumiči. Pohon zadních kol v kombinaci se silným motorem dokonale odkryl vynikající schopnosti podvozku XF. I když subjektivně je chování auta s pasivními tlumiči o něco lepší než s aktivními, jsou podvozek a jízdní vlastnosti naprosto skvělé. Využívajíc velkého točivého momentu vám XF dovolí na zatáčkovité silnici takovou tu jízdu, kdy nejedete vyloženě na hraně, nebrzdíte na poslední chvíli a na výjezdu ze zatáček nemačkáte z motoru veškerý potenciál, ale přenášíte si rychlost do zatáček, opíráte se o pneumatiky a s úsměvem na tváři vykrajujete oblouky, vrháte se z jednoho do druhého a nemůžete se nabažit toho, jak XF nádherně funguje. Nejbližším a asi také jediným podobně skvěle fungujícím autem je BMW řady 6 Gran Coupé.

Ačkoli nový Jaguar XF vypadá jen jako důkladný facelift předchozí generace, je to zcela nové auto a je zatraceně dobrý. Výbavou, materiály a zpracováním si v ničem nezadá s německou konkurencí a z pohledu jízdních vlastností ji jasně předčí. Pokud ale mohu doporučit, XF jedině se šestiválcem, pohonem zadních kol a s pasivními tlumiči, v téhle konfiguraci je to jednoznačně nejlépe jezdící auto segmentu a pokud vás řízení baví, je tohle auto přesně pro vás. Základní verze Jaguaru XF s dvoulitrovým dieselem o výkonu 163 koní je za 1 150 000 korun, verze s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem startuje na částce 1 343 000 a šestiválec nepořídíte pod 1,7 milionu korun. Jaguar XF není nejlevnější, ale za vynaložené peníze dostanete vynikající auto a vyčleníte se z davu.

 

MOTORSPORT

Dvojnásobný šampion a jeden z nejlepších pilotů BTCC všech dob Jason Plato se ve svých 47 letech nebrání startu ve 24h v Le Mans. Start v nejtěžším maratonu planety je pro něho stále velkým lákadlem, ale zajímal by jej ovšem pouze v případě, že bude mít k dispozici konkurenceschopný vůz a dva rychlé týmové kolegy. Stejně tak jej ovšem láká i návrat do australské série V8 Supercars a rád by si zkusil i zámořskou sérii NASCAR, ačkoli ví, že být v ní úspěšný, není vůbec jednoduché.

Po březnové tragické nehodě při závodě VLN na Nürburgringu nejprve došlo k omezení rychlosti v některých úsecích a následně bylo zakázáno měřit čas při jízdách sériových aut s platností do konce roku. Nyní bylo rozhodnuto, že na Severní smyčce dojde na 16 místech k úpravám v zájmu bezpečnosti – někde bude položen nový asfalt, někde budou zesílena svodidla a dojde ke zpevnění oplocení. Následně by se pak vše mělo vrátit do normálu, tedy závodní auta budou jezdit bez omezení rychlosti a automobilky se budou moci honit za co nejlepším časem v daném segmentu, aby se jím mohly následně pochlubit v tiskových zprávách.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

Nejnovější díl pořadu si můžete přehrát také v playeru výše (lze přepínat mezi 1. a 2. částí)

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Subaru Forester XT

Subaru Forester XT

Subaru Forester XT - interiér

Subaru Forester XT

Auto ZET: Test Subaru Forester XT; novinky pro autosalon ve Frankfurtu Foto: Subaru Forester XT

reklama

Další články

  1. Škoda Auto vstoupí na jihokorejský trh

    Byznys ·

    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto plánuje ještě letos vstoupit na jihokorejský trh. Informoval o tom server E15.cz s odvoláním na jihokorejský deník The Korea He…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.