Auto ZET: Test Lexusu RC F; Pražská automobilová slavnost Legendy

Nové vydání pravidelného magazínu Auto Zet přináší recenzi sportovního kupé Luxus RC F s atmosférickým osmiválcem. Dozvíte se také, které osobnosti světového motorsportu budou příští víkend v Praze na motoristické slavnosti Legendy nebo zda bude značka Lamborghini skutečně vyrábět SUV.

AKTUALITY

Po různých drobných ochutnávkách v podobě dílčích informací Opel oficiálně představil novou generaci modelu Astra. Hlavními charakteristikami jsou o něco menší rozměry a podstatně nižší hmotnost. Opelu se podařilo snížit hmotnost skeletu karoserie o 150 kg a dalších 50 kg ušetřil na komponentech podvozku, zásluhu na tom má použití vysokopevnostní ocele. Navzdory nepatrnému zmenšení vnějších rozměrů a zkrácení rozvoru, je interiér prostornější ten v předešlé generaci. Astra nabídne celou řadu moderních systémů a řešení, například jako první v daném segmentu může být vybavena světlomety Matrix LED, nechybí ani systém čtení dopravních značek, samočinné brzdění v případě hrozící nehody, hlídání jízdy v pruhu nebo parkovací asistent. Základním motorem je přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,0 litru, diesely začínají s jednotkou 1.6 CDTI. Vrcholem má být motor o výkonu rovných 200 koní. Veřejnosti bude nový Opel Astra představen na autosalonu ve Frankfurtu.

Honda uvedla na trh modernizovanou podobu modelu CRV. Tu poznáte podle drobných změn vizáže jako jsou nová mřížka chladiče, jiné hlavní světlomety nebo zadní sdružené svítilny s LED technikou a 3D efektem. Největší změnou na technice je vylepšený diesel 1.6i-DTEC, jehož výkon byl zvýšen na 160 koní a který je párován s devítistupňovou samočinnou převodovkou. Tato kombinace přináší nejlepší poměr výkonu a emisí v celé modelové řadě CR-V. Novinkou je také multimediální systém Honda Connect nebo inteligentní adaptivní tempomat. Modernizovaná Honda CR-V včetně dieselu kombinovaného s novou samočinnou převodovkou už je u nás v prodeji, ceny začínají na částce 579 900 korun za verzi s atmosférickým zážehovým dvoulitrem a ve výbavě S, vylepšený diesel s devítistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol je k mání od výbavy Elegance a startuje na ceně 839 900 korun.

Aktuální sedmá generace VW Golf stále přichází s novými a novým verzemi a ještě se do důchodu nechystá, ale už se objevují první informace o jejím nástupci, včetně ikonické verze GTI. Příští Golf GTI by měl být zase o něco lehčí - mluví se o snížení hmotnosti až o 40 kg - má mít kratší převisy karoserie a úpravy exteriéru, které jej odliší od běžných verzí. O pojetí interiéru leccos naznačil koncept Golf R Touch, kde hrály prim tři displeje s možností ovládání gesty. K pohonu by měl sloužit zážehový čtyřválec 2.0 TSI naladěný na 300 koní a spolupracující s elektronicky řízeným diferenciálem VAQ. Mluví se také o adaptivním podvozku a větších brzdách. Příchod nového VW Golf GTI je ale očekávaná až v roce 2019.

Švédská tuningová společnost BSR připravila jako novinku své nabídky optimalizační software pro modely Rapid, Yeti a Octavia osazené přeplňovanými zážehovými motory 1.4 TSI. Po jednoduchém přeprogramování řídící jednotky vozu prostřednictvím PPC jednotky přes OBD zástrčku motor posílí ze 122 na 150 koní a z 200 na 275 Nm, což se citelně projeví nejen na lepší dynamice vozu, ale i na nižší spotřebě. BSR optimalizovaný software poskytuje i se zárukou nejen na svůj produkt, ale i na pohonné a převodové ústrojí. Úprava pro zmiňované modely Škoda přijde na 21 995 korun.

 

TEST – Lexus RC F

Dnes testujeme ostrý Lexus RC F. Tohle kupé je pokračovatelem tradice, kterou založila minulá generace sedanu IS a v mnoha ohledech jde v jejích stopách. Ovšem celou řadu věcí posouvá zase o kousek dál. U RC F je tolik věcí jinak než u standardního Lexusu RC, že tento přístup nápadně připomíná recept konkurenčního BMW a jeho divize M.

Lexus RC F svou svalnatou karoserií s velikou maskou chladiče a rozměrnými vstupy pro přívod chladícího vzduchu k brzdám vzbuzuj respekt a naznačuje svůj potenciál. Vzadu opět najdete dvě dvojice koncovek výfuku položené nad sebou, novinkou je ovšem spojler na víku zavazadlového prostoru, který se vyklápí při překročení rychlosti 80 km/h (v režimu Eco až při 140 km/h) a zpět se sklopí při zpomalení pod 40 km/h. K tomu si předejte velká atraktivní kola a za nimi se schovávající obrovské brzdy a musí vám být jasné, že první dojem umí Lexus RC F udělat vynikající.

Pojetí interiéru z velké části vychází z běžných verzí modelu RC a IS a jeho dominantou jsou výrazně tvarovaná sportovní sedadla. Co je ovšem zcela jiné, je přístrojový štít. V něm je hlavním prvkem velký, centrálně umístěný otáčkoměr tvořený displejem a podle zvoleného režimu mění svůj vzhled. Rychloměr se krčí v pravém rohu a je cejchován až do 340 km/h. Rychlost jízdy je ovšem zobrazována i v otáčkoměru digitálními číslicemi. V levé části přístrojového štítu si pak lze konfigurovat různá zobrazení od ekonomiky jízdy, přes telemetrická data, stopky a graf přetížení až po funkci diferenciálu kompas a navigaci.

Na předních sedadlech je místa dostatek a interiér vás pěkně obejme a pokud nejsou cestující vpředu příliš urostlí, mají místo na nohy i případně ti, kteří by seděli vzadu, ale žádná velká sláva to není a třeba takové BMW M4 v tomto ohledu nabízí více prostoru.

Lexus RC F pohání atmosférický zážehový V8 o objemu rovných 5,0 litru, který je evolucí motoru používaného v předchozím Lexusu IS F, a z technického pohledu je velkou lahůdkou. V částečném zatížení totiž umí pracovat v Atkinsonově cyklu, v plném se pak přepíná do cyklu Ottova. Využívá přímého i nepřímého vstřikování paliva a může se pochlubit například titanovými ventily nebo kovanými ojnicemi. Ve výsledku motor dává výkon 477 koní, točivý moment 530 Nm je k dispozici v rozmezí 4800-5600 min-1 a maximální otáčky ohraničuje údaj 7100.

K maximálním otáčkám se váže zajímavý detail. Po nastartování začíná červené pole otáčkoměru u zhruba 5800 min-1 a jak se motor postupně ohřívá, posouvá se i červené pole až ke zmiňovaným 7100. V době, kdy auta kolikrát nemají ani teploměr, je to jen ukázka, že Lexusu ještě záleží na tom, jak se zákazníci k jejich autu budou chovat. Projev motoru a převodovky lze měnit přepínáním různých režimů – od ekonomického Eco, přes standardní Sport S až po ostrý Sport S+.

Motor jako takový je při jízdě senzační – kultivovaný, silný, ale nijak přehnaně nabroušený a především při běžném ježdění neobtěžuje svým zvukem. To se změní až při překročení zhruba 3600 min-1, kdy se zvuk motoru promění v hutný baryton V8. Díky osmistupňové samočinné převodovce ovšem i při jízdě kolem 200 km/h hranici otáček, kdy se mění projev motoru, nepřekračujete a i jízda vysokou rychlostí je tichá. Tabulková hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h zní 4,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 270 km/h. Tachometrově ovšem Lexus RC F jede 285 km/h, což jsem vyzkoušel na německé dálnici cestou na závod DTM na Lausitzringu.

Motor má i svou ekonomickou stránku a stejně jako kontrastuje klidné rychlé cestování s úžasným zvukem v plném zatížení, je vedle potěšení z rychlé jízdy překvapivá také spotřeba. Při cestovních rychlostech okolo 150 km/h se motor spokojí v průměru s 10 l/100 km. Pokud ale využíváte potenciál motoru, je tato hodnota dvojnásobná.

Podvozek Lexusu RC F je relativně dost tuhý, ale není třeba tak nekompromisní jako u BMW M4. Lexus standardně do RC F dodává samosvorný diferenciál, testované auto pak byl vybaveno příplatkovým diferenciálem TVD s vektorováním točivého momentu. Nastavit se dá do třech režimů – Standard, Slalom a Track. Především režim Slalom je například na klikaté okresky ideální a otevírá další rozměr jízdy s RC F. Auto se v něm vrhá do zatáček a má neuvěřitelnou agilitu. Velice silným oponentem výkonného motoru jsou brzdy Brembo s šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu.

Lexus RC F je poslední mohykán daného segmentu, který sází na fantastický atmosférický motor. To, jakým způsobem jeho výkon graduje, jeho zvuk ale při běžné jízdě také komfort a hospodárnost, to je něco, co přeplňované jednotky konkurence v takové míře nabídnout neumí. Lexus RC F není tak ostrým okruhovým autem jako BMW M4, spíše bych jej přirovnal ke GT, které je schopno velice rychlého přemísťovaná z bodu A do bodu B, ale když na to přijde, umí být i za velice dobrého sportovce. Základní cena Lexusu RC F je 2 145 000 korun, což je o něco víc než v případě M4, ale určitě si to dokáže obhájit svou standardně bohatou výbavou.

 

ZAJÍMAVOSTI

O tom, že Německo plánuje zavést od příštího roku poplatky za použití dálnic i pro osobní auta i o systému, jakým to chce udělat, jsme už v minulosti v AutoZet několikrát mluvili. Zdá se ovšem, že zavedení mýtného nebude tak jednoduché, ostatním evropským zemím i Evropské komisi je trnem v oku fakt, že německý systém diskriminuje zahraniční řidiče. Němečtí řidiči si o roční poplatek za používání dálnic mohou snížit daň z vlastnictví vozidla. Brusel už při schvalování zákona Německu doporučil provést změny, ale naši západní sousedé to odmítají. Podnět na přezkoumání německých poplatků za použití dálnic podalo například také Rakousko. Soudní dvůr Evropské unie by tak mohl řešit, zda zavedení poplatků za použití dálnic v Německu není kvůli diskriminaci zahraničních řidičů v rozporu s unijními předpisy.

Je tomu 40 let, co se poprvé objevilo BMW s karoserií v barevném designu od nějakého známého umělce. Tehdy to bylo závodní BMW 3.0 CSL, které startovalo ve 24h v Le Mans a které si závodník Hervé Poulain nechal pomalovat od Alexandera Calderona. Tím byla v podstatě založena tradice tzv. Art cars. V dalších letech následovala další umělecká díla na čtyřech kolech – Andy Warhol vtiskl svůj osobitý design BMW M1, na dalším BMW se realizovali Frank Stella nebo Roy Lichtenstein a prozatím posledním, v pořadí 17. takovým vozem je závodní BMW M3 GT2 v provedení od Jeffa Koonse, které startovalo v Le Mans v roce 2010. BMW k připomenutí tohoto výročí vystavuje vozy z Art car collection při nejrůznějších příležitostech po celém světě a část z nich je také součástí stálé expozice v muzeu BMW v Mnichově.

Už příští víkend bude krásný anglický park psychiatrické nemocnice v Bohnicích hostit druhý ročník automobilové slavnosti Legendy. Vedle celé řady nádherných exponátů na dvou i čtyřech kolech nebudou ani tentokrát chybět i velké postavy světového motorsportu. Stejně jako loni se na Legendách objeví bývalý tovární pilot mladoboleslavské Škodovky John Haugland, který se na trati rychlostní zkoušky v areálu několikrát během víkendu představí za volantem Škody 130 LR. Další hvězdou Legend bude finský soutěžák a další bývalý tovární pilot Škoda Motorsportu Juho Hänninenn a asi nejvíce pozornosti bude poutat jediný Čech, který kdy jel závod F1 Tomáš Enge, který i tentokrát na Legendy přiveze Chevrolet Camaro GT3, letos jej však předvede i v jízdě a to se mají návštěvníci opravdu na co těšit.

 

NOVINKY

Produkce Pagani Huayra, která čítala 100 vozů, je údajně vyprodána a italská automobilka Horacia Paganiho chystá další deriváty. Verze roadster by měla být představena příští rok na jaře na autosalonu v Ženevě, ale ještě před tím má přijít limitovaná edice výkonnějšího kupé, které bude kombinovat každodenní použitelnost se zlepšenými vlastnostmi pro ježdění na okruzích. Huayra SE, kde písmena SE znamenají Special Edition, bude vybavena aktivními aerodynamickými prvky a doplňky, které bude možné po jízdě na okruhu jednoduše demontovat. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný V12 AMG o objemu 6,0 litru by měl disponovat parametry 730 koní a 1000 Nm. To by mělo stačit na zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,3 sekundy a maximální rychlost 360 km/h. Oponentem silného motoru budou karbon-keramické brzdy, které auto z rychlosti 100 km/h zastaví za 2,2, z 200 km/h za 4,2 sekundy. Vyrobeno má být pouze 20 exemplářů, přičemž základní cena se má pohybovat okolo 2,5 milionu EUR, což je jednou tolik, než stálo základní provedení kupé Pagani Huayra.

Lamborghini oficiálně potvrdilo, že dalo zelenou výrobě SUV. To bude vyráběno doma v Itálii a bude vycházet z konceptu Urus představeného už v roce 2012. Na vývoj bude vyhrazena tučná suma ve výši stovek milionů EUR, ale přesné číslo zveřejněno nebylo. Největší zájem je o nové SUV evidován na Blízkém východě, ve Spojených státech a v Číně, ozývají se ovšem také zákazníci z Evropy a Ruska. Lamborghini předpokládá roční prodej okolo 3000 vozů, což by zdvojnásobilo současnou produkci automobilky. Na trh by mělo být nové SUV od Lamborghini uvedeno v roce 2018.

Cadillac ATS-V je nejvýkonnější verzí své modelové řady a je osazen dvojicí turbodmychadel přeplňovaným zážehovým V6 s výkonem 470 koní. To není úplně málo, nicméně by mohla vzniknout ještě výkonnější verze s přídomkem plus, kterou by poháněl sedmilitrový V8 s výkonem hodně přes 500 koní původem z minulé generace Chevroletu Corvette. Na výběr má být buď sedmistupňová přímo řazená převodovka nebo osmistupňový automat. Cadillac ATS-V+ by měl umět zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy a jet přes 300 km/h. Oficiální představení je očekáváno příští rok.

 

PŘEDSTAVENÍ

BMW začátkem týdne pozvalo pár českých novinářů do polské Poznaně do tréninkového centra i u nás velice dobře známého bývalého soutěžního pilota Sobieslawa Zasady, aby jim prezentovalo aktuální řadu modelů divize M, a to včetně nejnovějších přírůstků X5 M a X6 M.

Až na poslední dvě novinky jsem se všemi ostatními vozy už v minulosti jezdil, a i když na nich byla provedena drobná vylepšení, jejich charakter zůstává stále stejný. M6 Gran Coupé zůstává nadále úchvatným elegantním čtyřdveřovým vozem, který okouzluje kombinací komfortu s nebývalou sílou motoru a neuvěřitelnou trakcí zadních kol, mezi kterými je aktivní M diferenciál. BMW M3 je zase neuvěřitelně přesné auto, které ze všeho nejvíc připomíná okruhový speciál a například kupé M235i sice není tak výrazně nekompromisní jako M3, ale ve finále na stejné trati není o tolik pomalejší a jistá jakási relativní „gumovost“ jeho podvozku připouští větší hravost.

Pojďme se ale věnovat dvěma novinkám - BMW X5 M a BMW X6 M. Jedná se o novou generaci těchto ostrých SUV, u nichž divize M - tak jak je jejím zvykem - nenechala kámen na kameni. Srdcem obou vozů je nový vývojový stupeň V8 o objemu 4,4 litru, který je přeplňován dvojicí dvoukomorových turbodmychadel. Specialitou jsou křížené výfukové svody, které ke každé komoře turbodmychadla přivádí výfukové plyny proti sobě pálících válců a přispívají k rychlým reakcím na sešlápnutí plynu a plynulosti nárůstu výkonových křivek. Motor je rovněž vybaven přímým vstřikováním paliva a systémem Valvetronic, který mění zdvih sacích ventilů a tím i množství nasávaného vzduchu do válce. Motor disponuje výkonem 575 koní a točivým momentem 750 Nm v rozmezí 2200-5000 min-1.

Upraven je také podvozek - je o 10 mm snížen a v porovnání s běžnými verzemi modelů X5 a X6 je jinak naladěn a změněno je také uložení podvozkových komponentů do karoserie. Posíleny jsou pochopitelně brzdy, které jsou lehčí, ale účinnější než u minulé generace sportovních SUV mnichovské automobilky. Jiné nastavení má i pohon všech kol xDrive, který více preferuje zadní kola, a změny se dotkly i osmistupňové samočinné převodovky, která řadí ještě rychleji. Technickou libůstkou je rozpínání zapalování v okamžiku řazení, které je převzato z motorsportu.

Měl jsem možnost s X5 M a X6 M odjet jen malou porci kilometrů, ale první dojmy jsou impozantní. Po přímém přesednutí z M6 Gran Coupé do X5 M je cítit, že se jedná o novější generaci vozu, která udělala obrovský krok kupředu. Nevěřil bych, že něco takového kdy řeknu, ale lehkost s jakou se nová generace X5 M a X6 M pohybuje, je působivá, sportovnost, která je cítit z jejich jízdního projevu, je naprosto nečekaná, a rychlosti, jaké vám tyto vozy dovolují při svých rozměrech a hmotnosti dosáhnout, jsou dechberoucí. BMW opět přenastavilo měřítka v chápání pojmu sportovní SUV a ač nerad, musím konstatovat, že označení sportovní SUV nemusí vždy zavánět jen zprofanovaným marketingovým klišé.

 

MOTORSPORT

V současnosti jediný český zástupce pravidelně startují v mistrovství světa v rallye, Martin Prokop, zvažuje starty v mistrovství světa v rallyekrosu. Martin se zastavil na belgickém podniku cestou z britského M-Sportu do dějiště Portugalské rallye, dokonce už je i v kontaktu s promotérem šampionátu a pochvaluje si, jakým způsobem je série vedena, aby byla atraktivní pro diváky i jezdce. Martin připustil, že rallyekros může být jednou z možností jeho dalšího závodění a umí si představit, že by omezil počet startů ve WRC. Zamlouvá se mu také formát závodění v rallyekrosu, podnik trvá jen tři dny. Startům v mistrovství světa v rallyekrosu by nahrávaly i jeho dobré vztahy s M-Sportem, který postavil řadu rallyekrosových Fiest, mimo jiné i tu pro Kena Blocka.

Už při představení nového Fordu GT na autosalonu v Detroitu se mluvilo o tom, že se Ford s tímto vozem hodlá příští rok vrátit do vytrvalostních závodů, včetně 24h v Le Mans. Podle všeho už americká automobilka závodní verzi Fordu GT testuje. Stalo se tak v kanadském Ontariu a za volantem seděl Scott Maxwell. Závodní Ford GT je poháněn upraveným třiapůllitrovým V6 EcoBoost, který používá například tým Chipa Ganassiho ve voze kategorie Daytona Prototypes. Více se ale o novém závodním Fordu GT dozvíme při letošním ročníku 24h v Le Mans, kde má být 13. června vůz oficiálně představen a s ním i závodní program pro příští sezónu.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Lexus RC F

Lexus RC F

Lexus RC F

Auto ZET: Test Lexusu RC F; Pražská automobilová slavnost Legendy Foto: Lexus RC F

reklama

Další články

  1. Řecko sloučí své červnové splátky do jedné

    Byznys ·

    Řecko sloučí všechny červnové splátky do jedné. Řecká vláda to ve čtvrtek oznámila Mezinárodnímu měnovému fondu (MMF). Do konce měsíce tedy musí zaplatit splátky v cel…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.