Výběr daní musí cílit na velké hráče, říká K. Havlíček z AMSP

Návrh zákona o elektronické evidenci tržeb vzbuzuje na půdě poslanecké sněmovny emoce. Do sporu se naposledy dostali ministr financí Andrej Babiš a předseda poslaneckého klubu opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek. Babiš říká, že nové opatření zlepší výběr daní. Kalousek argumentuje tím, že krácení daní v maloobchodě představuje pouze pět procent z celkových daňových úniků. Předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky Karel Havlíček k tématu na rádiu Zet řekl, že daně se budou efektivně vybírat pouze za předpokladu, že se stát zaměří na velké hráče. Aktivita spojená s výběrem daní od malých podnikatelů se totiž nemusí rovnat vynaloženému úsilí na samotnou evidenci. 

Pane Havlíčku, dokáže podle vás stát od živnostníků a podnikatelů v současnosti efektivně vybírat daně?

Podle mého názoru daň z příjmu, která dnes činí 130 miliard korun, tak tam to nebude asi o tolik. Co se týče daně z přidané hodnoty, tak tam se domnívám, že tam mezery bezpochyby jsou, nicméně je třeba říci, že pokud chceme vybrat více, tak mířit musíme hlavně na ty velké, protože rovněž ve vaší otázce zaznělo slovo efektivita. Ta otázka je, jestli když se zaměřím s obrovským úsilím na relativně malé hráče, tak jestli ta částka, kterou rovněž vyberu nepochybně o něco větší, bude odpovídat tomu úsilí. Zatímco, když se zaměříme na ty velké neplatiče, tak jsem toho názoru, že tam ta efektivita bude výrazně vyšší.

Je elektronická evidence tržeb jako taková krok správným směrem?

Principiálně ano, protože dnes nemůžeme bojovat proti digitalizaci. Může se nám to líbit, či se nám to nemusí líbit, ale v podstatě dnes používáme elektronický pas, chceme-li si koupit letenky, tak si je musíme zabookovat na elektronické databázi. Později nás nemine elektronické mýtné i pro osobní vozy, protože určitě nebude stát policista a nebude čekat, jestli máme či nemáme nalepenou nálepku. Dnes se už digitalizuje veškerý vztah mezi podnikatelem a státní sférou na bázi datových schránek a extrémním způsobem roste počet transakcí. Je nemyslitelné domnívat se, že do budoucnosti budeme psát ručně, že tam uděláme šest čárek, že jsem měl šest piv a pak to rychle někde sečtu. Všechno se bude digitalizovat. Otázka je, jakou formou se to má digitalizovat. Za nás to musí být, to vidíme jasně a zřetelně, aby to firmy nezatížilo ve smyslu času. To znamená, aby nečekaly příliš dlouho na odezvu, aby to bylo pro ně jednoduché na užívání a samozřejmě aby to bylo nenákladné. Teď je to diskuze, jestli se má použít model chorvatský, italský nebo model severní. Je přibližně deset zemí v Evropě, které digitalizaci maloobchodu zavedly. My říkáme dobře, že ten chorvatský model je dnes alespoň u nás sice neodzkoušený, nevypadá nelogicky, je poměrně elegantní. To znamená, že když ho budeme zavádět postupně a nehekticky, tak pak bude šance si ho vyzkoušet a poté si to vyhodnotíme.

Přispěje podle vás elektronická evidence tržeb v takové podobě, jak je v České republice navržena, k lepšímu výběru daní?

Musíme rozlišovat jednotlivé skupiny. Pokud se zavede tak, jak je teď předpokládáno, tak začneme skupinou restaurací. Tam se domnívám, že ten posun v oblasti plateb DPH nepochybně určitý bude. Co se týče maloobchodu, tak tam se domnívám, že bude o něco menší, protože drtivá většina maloobchodních jednotek už na určitý systém jede, ale zřejmě i tam určitý efekt bude. Pokud by se to mělo zavádět dále, tak tam už jsem poměrně skeptický, protože pokud si dnes vyberu například řemeslníka kamnáře, který postaví kamna za 40 tisíc korun a zeptá se svého spotřebitele, který bude od něj ty kamna kupovat, jestli si to vezme s dokladem nebo bez dokladu za 40 nebo 35 tisíc, tak ať bude či nebude mít elektronickou evidenci tržeb, jsem přesvědčen, že ten spotřebitel se ve většině rozhodne, že si to vezme levněji. Jinými slovy v tomto segmentu já zas takový efekt nevidím. 

 

Související články:

Elektronická evidence tržeb je opatřením, které zbrzdí hospodářský růst, říká Jan Průša

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci s oceněním Český Goodwill, jehož je rádio ZET mediálním partnerem. Článek obsahuje pouze část rozhovoru s předsedou představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky Karlem Havlíčkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

Výběr daní musí cílit na velké hráče, říká K. Havlíček z AMSP Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.