Třetina potravin stejné značky má v ČR a Německu rozdílné složení

Vysoká škola chemicko-technologická v Praze testovala v České republice a Německu vzorky 24 totožných potravin stejné značky a přišla na to, že třetina z nich měla v každé ze zemí odlišné složení. Veškeré výrobky přitom byly navenek prezentovány totožně, měly například stejný obal, bylo na nich stejné logo. Z toho důvodu by podle koordinátora projektu Jana Pivoňky spotřebitel mohl očekávat stejný obsah.

Například u jahodového jogurtu Activia byla česká varianta barvená koncentrátem z mrkve a karmínem, u německé verze šlo o červenou řepu. Lišil se ale také obsah tuku. Podle deklarace na obalu měla mít česká varianta 2,7 gramu tuku na 100 gramů, německá o desetinu gramu na 100 gramů obsahu více. Podle zkoušky měla česká 2,43 gramu na 100 gramů a německá 2,93 gramu na 100 gramů.

Podle vyjádření firmy Danone, která produkt vyrábí, se může receptura v jednotlivých státech lišit. Množství tuku je podle výrobce ovlivněné tučností mléka, ze kterého se jogurt vyrábí. „Na tučnost mléka má vliv odlišná strava krav a odlišné prostředí, v němž se krávy chovají,“ uvedla společnost, která se zaštiťuje tím, že se snaží o výrobu produktů z lokálních surovin.

Také u výrobku prodávaného pod značkou Rama se lišil obsah tuku, česká měla 60 procent, německá 70 procent. Podle výrobce je rozdíl dán různou preferencí spotřebitelů v jednotlivých státech.

U Pepsi Coly byl v České republice výrobek slazen gluktózo-fruktózovým sirupem, v Německu cukrem. I výrobce Pepsi se hájí požadavky klientů, informace udává na obalech. Také ledový čaj byl v České republice slazen cukrem, fruktózou a steviol-glykosidy, v Německu pouze cukrem. Český výrobek navíc obsahoval o 40 procent méně čajového extraktu. Podle výrobce má proto český výrobek nižší obsah cukrů i nižší energetickou hodnotu, což bylo jeho záměrem.

U nápoje Sprite byl v německé variantě pouze cukr, v České republice se prodává také s fruktózo-glukózovým sirupem, navíc s aspartamem a acesulfamem. Podle Coca-Coly, která nápoje vyrábí, se sirup používá i ve Španělsku nebo ve Spojených státech, rozhodnutí je podle ní na lokálním výrobci.

U německého luncheon meatu bylo hlavní složkou vepřové, u českého strojně oddělené drůbeží maso. U rybích prstů od společnosti Iglo obsahoval český výrobek o sedm procent méně masa. Česká káva od Jacobs pak měla o třetinu vyšší obsah kofeinu.

„Chuťové a cenové preference by neměly být obecně používaným argumentem pro rozdíly v případě značkových výrobků, které se prezentují stejným marketingem. Pokud tedy slyšíme, že se liší s ohledem na preference chutí nebo na preference cenou, tak myslím, že ten test prokázal, že to jako obecný argument prostě neplatí,“ komentovala výsledky europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Ráda by v obdobných testech pokračovala, protože se domnívá, že to není jen otázka České republiky, ale otázka vnitřního trhu unie.

Podobný průzkum představila v posledních dnech i Potravinářská komora České republiky, která ale na odlišných vzorcích konstatovala, že v Německu se nakupuje levněji než v Česku. Podle jejího ředitele pro programování a strategii Miroslava Koberny je ale důvodem to, že si čeští distributoři nastavují vyšší marži.

 

 

Zdroj: ČTK

Třetina potravin stejné značky má v ČR a Německu rozdílné složení Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Agentury Fitch a S&P dále snižují rating Řecka

    Byznys ·

    V důsledku krachu jednání mezi Řeckem a jeho věřiteli snížila v úterý mezinárodní ratingová agentura Fitch hodnocení úvěrové spolehlivosti Řecka hlouběji do spekulativ…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.