Sběratelé a investoři loni utratili na českých aukcích 854 milionů korun

Tuzemské aukce utržily od sběratelů a investorů v loňském roce 854 milionů korun. Proti minulému roku jde o desetiprocentní pokles. Historicky jde však o třetí nejlepší výsledek v historii novodobých českých aukcích. 

Šesti desítkami dražeb prošlo přes 22 000 uměleckých děl a starožitností, nového majitele našlo 10 000 z nich. Na dnešní tiskové konferenci to řekli autoři ročenky ART+, kterou vydává stejnojmenný server specializovaný na trh s uměním.

Kromě celkového obratu zůstávají podle Jana Skřivánka, spoluautora ročenky, ostatní kritéria tuzemského trhu s uměním beze změn. Rostla podle něj šíře zaměření, informovanost i kultivovanost českých kupců umění. V růstu pokračoval i zájem sběratelů o méně protežované segmenty trhu, tedy To znamená, že už není tak výrazné zaměření například na klasickou českou modernu.

Natrhu s uměním mimo aukční síně, tedy zejména v galeriích či v ateliérech umělců, se ročně otočí přibližně stejná suma peněz. Přestože se více než 1,5 miliardy korun zdá být obrovskou částkou investovanou ročně do umění, srovnává ji Skřivánek se statistikou - je to cena obdobná tomu, kolik stojí asi deset kilometrů dálnice v ČR nebo třetina obratu s potravou pro psy a kočky v ČR.

Fenoménem aukčního trhu s uměním roku 2014 byl podle expertů zájem o německočeské umění. Odvíjí se mimo jiné i od nedávných výstav a vydaných knih, které se tímto úsekem historie českého umění zabývaly. Je zajímavé sledovat, jak nabídka trhu i kupující reagují na jména a díla postavená i díky výstavám do nových souvislostí, připomněla šéfredaktorka portálu Artplus Marcela Chmelařová zejména výstavu Mladí lvi.

Prodávala se díla autorů známých, jako jsou třeba Emil Orlik, Jiří Kars, Willi Nowak, Bedřich Feigl, ale i ti, kdo se loni vůbec poprvé nebo po letech stali předmětem zájmu trhu - Ernst Neuschul, Riko Mikeska nebo Fritz Gärtner. Nejvýraznější loni prodanou prací z této oblasti je plátno Emila Orlika Tanečnice Macara z roku 1909, která se prodala za 1,14 milionu korun včetně aukční přirážky; na trhu byla už před čtyřmi lety, tehdy se ale neprodala. Loňská cena je nový autorův cenový rekord. Loni autorských rekordů padlo přes 50, mimo jiné patří ještě Václavu Špálovi, Václavu Brožíkovi, Alfonsi Muchovi, Janu Preislerovi, Františku Foltýnovi, Theodoru Pištěkovi.

Jistá stagnace trhu s nejdražšími díly se projevila i v nabídce, obchodníci nabízeli o čtvrtinu méně děl s vyvolávací cenou nad milion korun než v roce 2013. Za více než milion korun se loni prodalo 136 děl, povětšinou obrazů; o rok dříve jich bylo o 21 víc. Posiloval však obchod s díly ve středním cenovém pásmu. Za částky nad 100 000 korun se loni vydražilo rekordních 891 položek, o 109 víc než o rok dřív.

Příliš se nemění ani průměrná cena prodaných děl. U děl, kterých se prodá nejvíce, tedy těch s cenou do 100 000 korun (z 10.000 prodaných děl je to téměř 9000 děl), se průměrná cena meziročně změnila z 18 000 na 17 000 korun. U děl nad 100 000 korun naopak vzrostla z 302 000 na 314 000 korun a u nejdražších děl, těch s cenou nad milion, se snížila z 3,5 milionu na loňské průměrné tři miliony korun.

Nejdráže prodaným dílem roku 2014 je obraz Emila Filly Hlava muže s dýmkou vydražený za 14 milionů korun, včetně aukční přirážky za něj kupec zaplatil 16,8 milionu korun. Za desítku nejdražších děl, mezi nimiž je Fillovo jméno hned třikrát, kupci v minulém roce zaplatili celkem 113 milionů korun. Oproti předchozím letům znatelně roste význam staršího umění. Titul nejprodávanějšího autora českých aukcí ale má už druhý rok po sobě čínský mistr Čchi Paj-šʼ.

 

Zdroj: ČTK

 

Sběratelé a investoři loni utratili na českých aukcích 854 milionů korun Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.