Prodeje aut v USA v září vzrostly o 16 procent, skandál Volkswagenu se projevil zatím málo

Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů ve Spojených státech v září díky levnému benzinu a nízkým úrokům z půjček vzrostl meziročně o zhruba 16 procent. Ke vzestupu přispěl i kalendářní posun, kvůli němuž odbyt v srpnu naopak mírně klesl. Skandál kolem emisí naftových vozů německého Volkswagenu se na prodeji vozů značek VW projevil zatím jen málo, plyne z včerejších údajů automobilek.

Odbyt vozů největší americké automobilky General Motors (GM) se zvýšil o 12,5 procenta, americká dvojka Ford pak prodala o 23 procent více aut než před rokem. Prodeje vozů italsko-americké skupiny Fiat Chrysler se zvýšily o 13,6 procenta.

GM odhaduje, že celoroční tempo prodeje aut všech značek na celém americkém trhu dosáhlo v září 18,3 milionu, což by bylo nejvíce od června 2005, kdy tento ukazatel překročil 20 milionů prodaných vozů. V srpnu zůstalo roční tempo i přes mírný meziroční pokles prodeje na vysoké úrovni 17,8 milionu aut.

Americký automobilový trh tak nadále směřuje ke svému nejlepšímu roku za 14 let. I v září jeho růst vedly nákupy velkých sportovně-užitkových vozů (SUV) a pick-upů, které využívají levného benzinu a nízkých úrokových sazeb. Americká centrální banka (Fed) v září odložila zvyšování krátkodobých sazeb z nynější úrovně těsně nad nulou.

K zářijovému vzestupu prodeje aut přispěl i kalendářní posun. Tradičně vysoký prodej vozů o prodlouženém víkendu před Dnem práce o prvním zářijovém pondělí byl oproti minulým rokům zahrnut do září namísto srpna.

Volkswagen, jenž byl před zhruba dvěma týdny konfrontován s odhalením, že u vozů s naftovými motory manipuloval s měřením emisí, oznámil, že prodej jeho aut minulý měsíc stoupl o 0,6 procenta. Konzultanti společnosti Edmunds.com přitom čekali, že značka VW v září zaznamená jako jediná na americkém trhu pokles prodeje. Volkswagenu letos dál prodej vozů v USA klesá. Za první tři čtvrtletí se snížil o 2,5 procenta.

Podíl vozů s naftovými motory na odbytu aut značky VW klesl na necelých 12 procent z obvyklých asi 20 procent, protože firma zastavila prodej naftových verzí modelů Passat, Jetta, Golf a Beetle. Luxusní značka Audi, jejíchž naftových motorů se podvody s emisemi týkaly také, naopak zaznamenala nárůst odbytu o 16 procent.

Zvyšoval se i prodej aut japonských automobilů. Japonská jednička Toyota zvýšila prodej o 16 procent, prodej vozů Nissan se zvýšil o 18 procent a Honda vykázala vzestup o 13 procent. Jihokorejská automobilka Hyundai prodala o 14 procent aut více než loni v září a Kia zaznamenala nárůst o 23 procent.

Údaje o prodeji automobilů jsou důležitým ukazatelem vývoje celkových spotřebitelských výdajů. Ty zajišťují více než polovinu ekonomické aktivity Spojených států.

 

Zdroj: ČTK

Prodeje aut v USA v září vzrostly o 16 procent, skandál Volkswagenu se projevil zatím málo Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.