Přibývá odposlechů ve firmách, v právních kancelářích, říká expert na šifrování

Vzrůstající počet společností, včetně technologických firem a advokátních kanceláří, hledají ochranu proti odposlechům a průmyslové špionáži. Podle odborníka na šifrování a ochranu dat Mariana Kechlibara stojí za nárůstem dostupnost odposlechových zařízení, které lze legálně koupit za pár desítek tisíc korun - na internetu, i v kamenných obchodech.   

Marian Kechlibar, host ve vysílání Studia Zet, vystudoval obor šifrování a ochrana dat na matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Problematikou se profesionálně zabývá už deset let. 

Kdo koho odposlouchává

Oproti obecné představě se špionáž týká častěji firem, než politické sféry a oblasti boje proti kriminalitě. Ochranu před špionáží si objednává poměrně široká skupina firem, od obchodních, technologických a finančních společností, až po rostoucí počet právních kanceláří i jednotlivých právníků, říká Kechlibar. 

Úroveň a vybavení odposlouchávajícího je podle Mariana Kechlibara úměrná ceně žádaných informací. 

„V globalizovaném světě používají ti samí protivníci tu samou operativní techniku, s výjimkou těch úplně největších organizací jako je americká NSA,“ říká. „S trochou nadsázky je vše "Made in China" nebo "Made in Israel". Takže lze počítat s tím, že ať bude protivníkem kdokoli, tak se bude snažit víceméně stejnými prostředky a stejnými způsoby.“ 

Odposlechy jsou v menší míře využívány i pro soukromé účely, jako jsou partnerské vztahy nebo majetkové spory. Typicky průmyslová špionáž v komerční sféře, často přesahující i hranice států, je ale častější. Někdy splývají zájmy komerční a politické. „To je případ zejména velkých průmyslových odvětví, kdy jsou firmy jako Boeing nebo Gazprom propojené s národními vládami a občas jim ta národní rozvědka vypomůže v získání nějakého kontraktu a naopak.“

Nejrozšířenější jsou odposlechy místností

Co se týče týče typu odposlechů, jednoznačně podle Kechlibara převládají odposlechy prostorové. „Ty se totiž dají zakoupit v několika internetových i kamenných obchodech, prodávají se zcela legálně," říká. „Když se podíváte po internetu, tak budete za chvíli udiveni, jaké hračky se dají koupit." Cena takových zařízení je v řádech desítek tisíc korun. 

 

Jak najít štěnici 

„Proti prostorovým odposlechům vám nepomohou algoritmy jako například šifrování, protože hlasivky si nezašifrujete,“ říká. Proti těmto odposlechům se používá technika skenování prostoru, které objeví aktivitu zařízení. Štěnice totiž nějakým způsobem vysílají informace ven.

Nejtypičtěji se taková zařízení podle odborníků zaktivují hlas v místnosti a ten pak vysílají přes miniaturní SIM kartu přes síť operátora nebo přes anténu. Úkolem bezpečnostního technika je při hovoru v místnosti vysledovat, zda v ní neprobíhá GSM nebo jiný rádiový provoz. Pokud tento provoz objeví, lze jej většinou vystopovat i do konkrétního místa v místnosti a pak už je snazší, štěnici odhalit. 

Sofistikovaná zařízení

Podle Kechlibara ale existují i sofistikovanější zařízení, která zvuky pouze nahrávají a pak je vysílají v nočních hodinách jen jako velmi krátký signál. Tento systém má pro odposlouchávajícího tu nevýhodu, že informace dostává s několikahodinovým zpožděním. Takové systémy jsou ale hůře odhalitelné. 

Další metodou špionáže je odposlech datového provozu, což obsahuje i telefonické hovory. Tam se používá softwarové šifrování a dešifrování. 

Podle Mariana Kochlibara nemá běžný uživatel možnost odhalit, že je jeho mobilní telefon odposloucháván. Telefon lze „napíchnout“ pomocí malwaru, tedy softwarové štěnice. Ten provoz telefonu odposlouchává a výsledné informace vysílá ven. Takový malware může v telefonu nalézt jen odborník. 

„Obecně nedávejte telefon z ruky, protože většina malwaru se do telefonu musí dostat tak, že jej někdo fyzicky nainstaluje a pokusí se zamést stopy,“ dodává Kechlibar.

Celý záznam rozhovoru s M. Kechlibarem nalezete výše v článku.  

Zdroj: Zet 

 

 

Přibývá odposlechů ve firmách, v právních kancelářích, říká expert na šifrování Foto: Ilustrační fotografie Zdroj: Profimedia.cz

reklama

Další články

  1. Stávka pilotů stála Air France 500 milionů eur

    Byznys ·

    Letecká společnost Air France vyčíslila náklady na dvoutýdenní stávku svých pilotů na 500 milionů eur. V září aerolinie přepravily o 16 procent pasažérů méně. Dopadem …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.