Kontejnery zkrachovalého rejdaře Hanjin stojí už týdny na moři, situace je stále nejistá

Začátkem měsíce oznámila uprostřed provozu sedmá největší společnost pro námořní přepravu kontejnerů na světě Hanjin bankrot. Desítky jejích plavidel tak zůstaly i se zbožím stát v přístavech nebo zakotvené v mezinárodních vodách. Majitelé zboží na lodích nyní řeší, jak se ke svému zboží dostanou. Podle experta na námořní přepravu Tomáše Zajíčka se odhaduje hodnota tohoto zboží na milion dolarů. Osud tohoto zboží je však čím dál víc nejistý.

Hanjin je zároveň největším rejdařem Jižní Koreje. Už 4 roky se však potýká s finančními problémy. Podle serveru iHNed.cz činily dluhy společnost ke konci června pět a půl miliardy dolarů (133,2 miliardy korun). „V květnu tohoto roku byl zahájen takzvaný Self Rescue Plan, což znamená najít způsob, jak vyřešit tyto finanční problémy. Tento plán měl být předložen hlavním věřitelům rejdaře,“ uvedl Zajíček s tím, že tento plán byl v srpnu věřiteli zamítnut. Tím vznikla současná situace. Lodě společnosti Hanjin začaly být zadržovány v přístavech nebo do nich naopak nebyly vpouštěny a plné nákladu zůstávají na moři.

Celková flotila firmy čítá podle Zajíčka 140 lodí. „Takové štěstí neštěstí v tomto příběhu je, že skoro polovina těchto plavidel patří někomu jinému a oni pouze jen s těmito loděmi operovali,“ řekl. Osm desítek nákladních lodí ale kotví v mezinárodních vodách a přístavech po celém světě. Zajíček však upozornil, že tyto obrovské lodě jsou připraveny na všemožné scénáře. Posádka, která na jedné lodi čítá přibližně osmnáct lidí, tak se zásobami jídla a vody nemá problém.

Jinak je už to například s palivem, což může působit problém například při řešení celé této situace. Příkladem může být jedna z větších lodí Hanjinu s názvem Africa, která nyní kotví v Suezském průplavu, který samozřejmě zakázal lodi proplout. „Přišli s návrhem, že by loď měla obeplout celou Afriku. S tím ale vznikají otázky, zda ji vystačí palivo, zda jí přijmou v Hamburku nebo ne,“ popisoval Zajíček.

Nervózní jsou ale zejména majitelé přepravovaného zboží, které loď nese. To nyní stojí na moři místo v regálech. „To znamená pro společnosti, které mají takto zablokované zboží, aby kontaktovaly své právní oddělení, své spediční společnosti a snažily se ke zboží dostat v podstatě jakýmkoliv způsobem. To znamená vyplácet různé manipulační poplatky, vyplácet námořné přepravné dopředu a hledat cesty, jak se ke zboží dostat,“ řekl Zajíček. Celkový vývoj se ale podle něj nedá predikovat .

 

 

Celý rozhovor s expertem v oblasti námořní přepravy Tomášem Zajíčkem si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Kontejnery zkrachovalého rejdaře Hanjin stojí už týdny na moři, situace je stále nejistá Foto: Valerii Kadnikov / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.