AutoZet: Test Hondy CR-V 1.6i-DTEC; novinky z autosalonu v Detroitu; Subaru míří do BTCC

Tento týden se otevřely brány autosalonu v Detroitu. Nové vydání AutoZet se proto věnuje novinkám, které tam automobilky představují. Vedle toho se dozvíte, jaký byl loňský rok v České republice z hlediska prodejů nových vozů, které auto ze slavného filmu jde do dražby, nebo kolik patentů se podařilo loni podat Fordu. Nechybí ani zprávy z motorsportu.

AKTUALITY

Rok 2015 je uzavřenou minulostí a automobilky bilancují výsledky uplynulých 12 měsíců. Podle údajů SDA očištěných o reexporty a užitkové vozy do hmotnosti 3,5 tuny bylo v České republice loni zaregistrováno téměř 231 000 nových aut, což je meziroční nárůst o 20 % a zároveň nový rekord, tolik aut se u nás v žádném kalendářním roce neprodalo. Nutno říci, že plné ¾ prodaných nových aut připadají na firemní zákazníky. Vůbec nejprodávanějším modelem uplynulého roku je u nás Škoda Octavia, následuje Fabia a třetí místo patří Rapidu. Nejúspěšnější model jiné značky než Škoda je čtvrtý Hyundai i30 a za ním následuje VW Golf. Z pohledu podílu jednotlivých značek na českém trhu je jasným lídrem Škoda, která loni posílila na 32 %, druhé místo patří Volkswagenu s více jak 10 % a třetí je Hyundai, ten má 8,5 %. Za nimi pak do nejlepší desítky patří ještě Ford, Dacia, Opel, Renault, Kia a SEAT.

Že Kia na autosalon v Detroitu přiveze novou studii SUV, o tom jsme v AutoZet mluvili minule. Od té doby jsme se dozvěděli, že se jmenuje Telluride, že technický základ poskytlo Sorento, přestože Telluride je o dost vyšší, širší i delší – jen na délku má přes 5 metrů – a má i delší rozvor. O pohon všech kol se u konceptu stará hybridní pohonná jednotka složená z atmosférického zážehového V6 o objemu 3,5 litru s výkonem 270 koní a stotřicetikoňového elektromotoru. Za zmínku pak stojí sedadla, v nichž jsou zabudovány senzory monitorující zdravotní stav pasažérů, ve výplních dveří jsou pak umístěny displeje, které zobrazují výsledky. K pohodě na palubě mají přispět i na stropě umístěné LED panely promítající terapeutické obrazce, které mají pomoci snížit únavu cestujících. Nechybí ani ovládání gesty a Kia u studie Telluride vůbec poprvé použila na výrobu některých komponentů 3D tisk.

Volkswagen do Detroitu mimo jiné přivezl Tiguan GTE Active Concept, který je dle všeho trochu vhodnější do terénu než sériová verze. Má terénní pneumatiky s vysokým profilem, světlou výšku 245 mm a nechybí mu drsňácké oplastování nebo rampa se světlomety osazenými diodami. Tiguan GTE k pohonu využívá hybridní pohonnou jednotku. Primárně ale s vozem hýbou elektromotory - přední o výkonu 55 koní, zadní s výkonem 115 koní. Ve voze je i zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 150 koní. Standardně má hlavní slovo zadní elektromotor, v případě ztráty trakce se připojí i přední. Kdyby hrozilo vybití baterii, přejde ke slovu hybridní režim, je nastartován spalovací motor a přední elektromotor začne fungovat jako generátor elektrické energie pro ten zadní. V čistě elektrickém režimu Tiguan GTE Active Concept ujede asi 32 km. Celkový akční rádius je zhruba 930 km.

Na uvedení nového Opelu Astra s karoserií kombi a přídomkem Sports Tourer si budeme muset ještě pár týdnů počkat, nicméně objednávat si jej už můžete, a to i v České republice. Ve srovnání s pětidveřovým hatchbackem je kombík o 25 000 CZK dražší. Příchod praktičtější karosářské varianty s sebou rovněž přinese i dva nové motory a hned ty nejsilnější. Jedná se jednak o zážehovou 1.6 Turbo s výkonem rovných 200 koní a točivým momentem 300 N.m a jednak o dvěma turbodmychadly přeplňovaný diesel 1.6 CDTI, který nabídne parametry 160 koní a 350 N.m. Ceny Opelu Astra Sports Tourer budou začínat na částce 344 900 CZK za verzi s atmosférickou zážehovou 1.4i a ve výbavě Selection.

  

TEST – Honda CR-V 1.6 i-DTEC 9AT

Honda v loňském roce faceliftovala svůj model CR-V a obdařila jej novým motorem, novou samočinnou převodovkou a celou řadou asistenčních a bezpečnostních systémů. A takhle se mi s modernizovaným CR-V jezdilo.

Honda CR-V aktuální čtvrté generace byla uvedena v roce 2012 a tak je logické, že loni přišla modernizace uprostřed jejího životního cyklu. Změn na zevnějšku je ovšem minimum. Našli byste jinou masku chladiče, přepracovaný přední nárazník, pozměněné hlavní světlomety s výraznějšími LED pásy denního svícení a pár dalších drobností. Nelze si nevšimnout ani většího množství chromu na dekoracích. Stejně jako u ostatních automobilek je důvodem to, že dnešní zákazníci to chtějí. Nevím jak vám, ale já tahle cingrlátka na autech moc nemusím. Nic to ale nemění na tom, že CR-V facelift pomohl, auto působí svěžím dojmem.

Drobné změny se dotkly také interiéru, tou největší je asi info systém Honda Connect, který je znám už z modelu Civic. Přes dotykový displej můžete ovládat vše potřebné, zrcadlit si obsah displeje mobilního telefonu a nebo si instalovat další aplikace. Nicméně použitá navigace působí až příliš aftermarketově a cítíte, že integrace takového prvku je u konkurence provedena citlivěji a elegantněji. Vlastně tak nějak z celého interiéru cítíte, že Hondě trochu ujel vlak. Zpracování, provedení, ergonomie – tam všude jako by byla krůček za ostatními.

Co se ale musí nechat, CR-V je uvnitř prostorné a i na zadních sedadlech je místa dostatek. O něco horší je to se sezením jako takovým. Vpředu jsou sedadla celkem široká, ale jejich boční vedení není nijak výrazné. Vzadu jsou pak sedadla úplně plochá a společně s těmi předními mají krátký sedák, který příliš nepodpírá stehna. Kufr nabízí velice slušných 589 litrů, po jednoduchém zatáhnutí za páčky v kufru se sklopí opěradla zadních sedadel, vznikne téměř rovná plocha a dostanete objem 1146 litrů. CR-V ovšem stále trpí tím, že při otevření dveří zavazadlového prostoru v deštivém počasí nebo zimních plískanicích z hrany dveří padají kapky přímo na vaše záda.

Jednou z technických novinek modernizované Hondy CR-V je malý diesel 1.6i-DTEC přeplňovaný dvojicí různě velkých turbodmychadel. Dává výkon 160 koní a točivý moment 350 N.m je k dispozici ve 2000 min-1. V kombinaci s devítistupňovou samočinnou převodovkou s ním má CR-V průměrnou dynamiku. Na 100 km/h zrychlí za 10,6 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 197 km/h. Verze s tím samým motorem, avšak se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou je v akceleraci o sekundu rychlejší...

To leccos vypovídá o fungování automatu. Jeho reakce jsou vláčné a i když disponuje páčkami pro manuální volbu převodových stupňů, bere váš pokyn spíše jako doporučení a v plnění příkazů se nijak nepřetrhne, občas to dokonce vyhodnotí tak, že prostě vůbec nepřeřadí. Ve sportovním režimu je poslušnější, ale ani tak není řazení kdovíjak rychlé a proto si používání páček vyzkoušíte a následně upadnou v zapomnění. Příliš nenadchnou ani opožděné a pomalé reakce pohonného řetězce při nutnosti rychle se rozjet například na křižovatce. Motor je relativně hlučný, ale jeho běh je kultivovaný. Převodovka se snaží motor příliš nevytáčet a díky hustému odstupňování jej držet v efektivním pásmu otáček. „Devítku“ například převodovka řadí až při 130 km/h a při sebemenší potřebě akcelerovat okamžitě podřazuje. Přitom i tak na „osmičku“ při 130 km/h motor točí 2000 min-1 a je tak přesně na vrcholu točivého momentu. Spotřeba se po týdenním ježdění zastavila na hodnotě 6,8 l/100 km. Podle tabulek by to mělo být o 1,5 litru méně. Zajímavé je, že s přímo řazenou převodovkou je tabulková spotřeba ještě o skoro půl litru nižší.

Hondy byly vždy zajímavé svým jízdním projevem a CR-V podvozkově funguje velice dobře. I na 18“ kolech pěkně tlumí nerovnosti českých silnic nižších tříd a jako by po nich pluje. Čím rychleji jedete, tím lépe tohle funguje. CR-V je možná místy trochu uhoupané, ale nemáte problém s ním trefovat zvolenou stopu a s jistotou jej vést. Když se jede pomaleji, projevuje se podvozek jako o něco tužší, ale ne nekomfortní.

V úvodu jsem zmiňoval, že modernizované CR-V dostalo do vínku celou řadu asistenčních systémů. U těch bych se rád na chvíli zastavil. Občas mi totiž přijdou přehnaně úzkoprsé. Například hlídání mrtvého úhlu. Předjedete auto, řadíte se do pruhu a i když víte, že jste bezpečně před ním, systém nejenže rozbliká symbol ve vnějším zpětném zrcátku, ale i pípá. Adaptivní tempomat zase brzdí příliš intenzivně na poslední chvíli, hlídání jízdy v pruhu je také až přehnaně ostražité. Výsledkem je, že vás tohle neustálé „kecání“ do řízení přestane bavit a systémy vypnete. Jsou totiž směrem k řidiči až moc aktivní.

Modernizovaná Honda CR-V pod osvěženým kabátem přináší řadu novinek. Z celkového projevu auta ale tak nějak cítíte, že konkurence je trochu někde jinde. Nijak zásadně, jsou to drobnosti, takový ten finální dotek, který ovšem buď korunuje nebo srazí veškerou předchozí snahu. A tak asi tím nejlepším jsou na Hondě CR-V její jízdní vlastnosti. Trochu diskutabilní je devítistupňový automat – auto s přímo řazenou převodovkou je dynamičtější, má nižší spotřebu, velice pravděpodobně nabízí větší zapojení řidiče a je o 45 000 korun levnější. Hondu CR-V s dvouturbovým dieselem 1.6i-DTEC a devítistupňovým automatem pořídíte od 809 900 korun.

   

ZAJÍMAVOSTI

Možná by se mohlo zdát, že přijít dnes na něco převratného, co by stálo za to chránit udělením patentu, není úplně snadné. Toto přesvědčení ovšem úspěšně vyvrací Ford. Ten v roce 2015 podal rekordní počet 6000 přihlášek na patentovém úřadu. Patří mezi ně například technologie detekující ostatní auta v nepřehledných křižovatkách. Ford rovněž drží například 275 patentů na technologii přeplňovaných zážehových motorů EcoBoost a dalších 200 jich čeká na schválení. Zdá se, že vynalézavost a technické inovace nebyly Fordu nikdy cizí, sám Henri Ford měl přes 150 patentů na vlastní vynálezy.

Čas od času je na prodej auto, které má zajímavou historii. Jedno takové se objevilo na seznamu aukční síně Barrett-Jackson v arizonském Scottsdale – VW Jetta z prvního dílu filmové série Rychle a zběsile. Není to sice auto hlavního hrdiny Paula Walkera, ale v interiéru je plaketa, kde je podepsán společně s režisérem filmu Robem Cohenem a hereckým kolegou Chadem Lindbergem. Ten s tímhle autem ve filmu jezdil. Dá se předpokládat, že cena několikanásobně překročí ceny běžných Jett z roku 1995. V tomhle autě je přeplňovaný zážehový dvoulitr se čtyřstupňovým automatem, nechybí mu doplňky karoserie od Wings West, válečný polep a instalovaná herní konzole Playstation 2.

 

AKTUALITY

Lexus na autosalonu v Detroitu ohromil sériovou verzí velkého kupé LC 500. Tohle auto japonská automobilka předváděla jako koncept LF-LC na různých autosalonech od roku 2012 a díky odvážně pojatému designu budil zaslouženou pozornost. Na sériové verzi se prakticky nic neměnilo a je jasné, že vizáž tohoto vozu bude vyvolávat vášnivé diskuse. Lexus LC 500 je konkurencí pro BMW řady 6 nebo Mercedes S Coupé, je postaven na nové platformě GA-L určené pro vozy s motory uloženými vpředu podél a s pohonem zadních kol. Prozatím jediným motorem je atmosférický pětilitrový V8 s parametry 467 koní a 529 N.m, který je párován s desetistupňovou samočinnou převodovkou, o níž Lexus tvrdí, že je menší než osmistupňový automat a řadí stejně rychle jako dvouspojkové převodovky. Velká pozornost byla věnována nízké hmotnosti vozu. Základ auta je z vysokopevnostní ocele a prý je v krutu tužší než u supersportu LFA. Hojně je využito také hliníku a například vnitřní konstrukce dveří nebo víko kufru jsou z karbonu. Na přání je možné mít i karbonovou střechu. O ceně nebo předpokládaném zahájení prodeje ale Lexus neprozradil nic.

Audi na autosalon v Detroitu přivezlo dvě novinky. První z nich je studie h-tron quattro a na rozdíl od velice podobného konceptu e-tron quattro z podzimního autosalonu ve Frankfurtu jsou v případě detroitské studie k pohonu použity palivové články. Vodík je uložen ve třech nádržích umístěných pod vozem, jejich naplnění zabere 4 minuty a ujedete na ně okolo 600 km. Každou nápravu pohání jeden elektromotor – ten v předu má výkon 122 koní, ten vzadu 190 koní – a společnými silami h-tron quattro rozjedou na 100 km/h za 7 sekund, maximální rychlost činí 200 km/h. Vůz je vybaven rovněž bateriemi, do nichž je ukládána energii z rekuperace při brzdění. Druhou novinkou Audi je pak verze Allroad postavená na základech nové generace modelu A4. V závislosti na použitých kolech je podvozek vyšší o 23-34 mm, nechybí ani typické oplastování karoserie. Prim v nabídce motorů hrají diesely, najdete v ní tři výkonové verze motoru 2.0 TDI a dvě verze šestiválce 3.0 TDI. Jediným zážehovým motorem je čtyřválec 2.0 TFSI. Samozřejmostí je pohon všech kol, v závislosti na motorizaci je možné volit mezi šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a sedmi-n ebo osmistupňovým automatem. Do showroomů nové Audi A4 Allroad dorazí letos v létě.

Infiniti loni na autosalonu v Detroitu vystavovalo studii Q60 Concept, po roce byla v Detroitu představena sériová verze tohoto modelu pojmenovaná Q60 Sports Coupé. Na trhu se tohle auto postaví takovým soupeřům jako je BMW řady 4, Mercedes C Coupé, Audi A5 nebo Lexus RC. Infiniti se ale soupeřů bát nemusí. Jedná se o stylové, svalnaté kupé, ve vrcholné verzi i s novým výkonným motorem. Tím je třílitrový V6 se dvěma turbodmychadly a výkonem 405 koní, který může pohánět zadní nebo všechna kola. Základní motorizací je přepracovaný zážehový dvoulitr s turbem a parametry 211 koní a 350 N.m. V Q60 Sports Coupé je použita nová generace přímého adaptivního řízení s nastavitelnou rychlostí i odporem a také adaptivní odpružení, které má ideálně kombinovat sportovnost s komfortem. Na vybrané trhy Infiniti Q60 Sports Coupé dorazí ve druhé polovině letošního roku.

Krátce po uvedení nové generace Jaguaru XF přichází britská automobilka s vylepšením, které by například u nás mohlo zájem o tento model celkem podpořit. XF bude totiž nově k mání s kombinací dvoulitrového dieselu s výkonem 180 koní a pohonu všech kol. Ten je prakticky stejný jako v menším XE nebo sportovním F-Typu - za normálních podmínek jsou poháněna zadní kola a až v případě, že elektronika vyhodnotí, že jen zadní kola nestačí, jsou přes lamelovou spojku připojena kola přední. Další novinkou Jaguaru XF pro rok 2016 je uvedení systému konfigurovatelné dynamiky pro dvoulitrový diesel s výkonem 180 koní kombinovaný se samočinnou převodovkou – původně byl k dostání pouze u verzí se šestiválcovými motory. Tento systém dovoluje samostatně nastavit charakteristiku odpružení, řízení, odezvy na sešlápnutí plynu a převodovky.

GM plánuje velký návrat své kdysi známé značky Buick mezi luxusně sportovní vozy. Jak by to mohlo vypadat, naznačuje v Detroitu představená studie luxusního GT jménem Avista. Zadní kola pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový V6 o objemu rovné tři litry, který dává výkon 400 koní. Auto je postaveno na podvozku aktuálního Chevroletu Camaro, což by naznačovalo, že sériová výroba by nemusela být čistou utopií. Řada příznivců Opelu by se určitě ani nezlobila, kdyby takhle nějak vypadal nástupce modelu Calibra. Opel ale chystá sportovní auto na základech Astry a s pohonem předních kol...

 

MOTORSPORT

Po Hondě a MG se od letošní sezóny bude v britském šampionátu cestovních vozů oficiálně angažovat Subaru. A vybralo si opravdu silné partnery, její dva vozy bude nasazovat Team BMR Warrena Scotta a za volanty usednou dvojnásobní šampioni Jason Plato a Colin Turkington. Subaru bude po Hondě a Volvu také další automobilkou, která bude na závodních tratích pokoušet štěstí s vozem s karoserií kombi – závodní vůz totiž bude vycházet z modelu Levorg. Ačkoli jsou Subaru proslulá pohonem všech kol, technické předpisy šampionátu jej nedovolují a tak budou u závodního Levorgu poháněna jen kola zadní. Sílu jim ovšem bude dodávat tradiční čtyřválcový boxer, v tomto případě o objemu 2 litry a vybaven přeplňováním. Vůz se poprvé představí 22. března na Doningtonu při oficiálním testování před začátkem sezóny, ostré porovnání s konkurencí jej pak čeká na začátku dubna při prvním podniku na krátké verzi Brands Hatch.

Honda rozšířila svůj program v mistrovství světa cestovních vozů a v letošní sezóně pod hlavičkou továrního týmu nasadí hned tři auta. S prvním z nich bude závodit bývalý pilot F1 Tiago Monteiro, který s týmem spolupracuje už od jeho vstupu do WTCC, druhý vůz půjde to rukou Norberta Michelisze, který s Hondou do loňské sezóny závodil, ovšem tu provozoval soukromý tým Zengö Motorsport, a úplným nováčkem v sestavě Hondy bude bývalý mistr světa Rob Huff, který přichází od Lady. Honda už na konci loňského roku oznámila, že v letošní sezóně pro ni už nebude závodit další bývalý mistr světa Gabriele Tarquini.

Honda CR-V - interiér

Honda CR-V

Honda CR-V

Honda CR-V

Honda CR-V - interiér

AutoZet: Test Hondy CR-V 1.6i-DTEC; novinky z autosalonu v Detroitu; Subaru míří do BTCC Foto: Honda CR-V

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.