AutoZet: Test BMW 640d, Aston Martin Vaquish Zgato Volante, jedinečný archiv Land Roveru

Tentokrát je pro vás v AutoZet připravena celá řada novinek. Otestujeme kabriolet BMW 640d, dozvíte se, jaký zajímavý projekt spustil Land Rover nebo jaké mýty kolují mezi českými motoristy. Řeč přijde na několik opravdu výjimečných sportovních aut a na závěr bude čas i na novinky ze světa motorsportu.  

AKTUALITY

Osmá generace Toyoty Hilux dorazila na český trh. Nová generace nabízí novinky v oblasti technologií, designu i pohodlí. Je o 70 mm delší, o 20 mm širší a o 45 mm nižší než předchozí generace, v nabídce jsou karosářské varianty Single Cab, Extra Cab a Double Cab, disponuje novým pevnějším rámem, vyztuženou konstrukcí ložné plochy i vylepšeným pohonem všech kol. Pod kapotou je nový diesel o objemu 2,4 litru s výkonem 150 koní a točivým momentem 400 N.m. Ve verzi Double Cab cena nové Toyoty Hilux ve výbavě Base začíná na částce 682 000 CZK bez DPH.

Ford se znepokojením sleduje narůst počtu aut s poškozeným nebo odstraněným filtrem pevných částic. Podle kvalifikovaného odhadu po českých silnicích v současnosti jezdí téměř 100 000 Fordů, které jím byly vybaveny už z výroby. Bohužel si ho však řada z jejich majitelů nechala vymontovat, případně jezdí s filtrem málo účinným či dokonce zcela nefunkčním. Pro majitele Fordů, kteří si nejsou účinností filtru pevných částic svého auta jistí, nebo by si jej chtěli nechat opětovně instalovat, má Ford řešení. V rámci služeb sítě autorizovaných servisů nabízí mimo jiné otestování správné funkce filtru pevných částic a pochopitelně i výměnu poškozeného filtru za zvýhodněnou cenu. Ta u repasovaného filtru, který je plně funkční jako nový, např. pro Ford Kuga 2.0 TDCi činí 17 728 CZK.

Škoda Auto patří v Evropě mezi nejvýdělečnější automobilky. Tzv. EBIT marže činí 9,6 %, lépe jsou na tom jen Ferrari a Porsche. Vyplývá to ze studie Centra pro automobilový výzkum německé Univerzity v Duisburgu a Essenu. Studie udává zisk před započtením úroků a zdanění, což ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede konkrétní společnost přetavit v zisky. Škoda je v tomto ohledu úspěšná, protože mezi sledovanými značkami je její EBIT marže třetí nejvyšší. Její zisk před započtením úroků a zdanění na jedno auto je tak vyšší než u Renaultu nebo třeba mateřského Volkswagenu. Překonává dokonce i luxusní značky jako Audi, BMW a Mercedes-Benz, které na tom v tomto ohledu obvykle bývají velice dobře.

SEAT Ateca byl představen už na jaře v rámci ženevského autosalonu, na většině trhů se však stále neprodává. Do oficiálního zahájení prodeje však zbývají už pouhé dny. Nezmění se tím ale nic na faktu, že auta nejsou a nebudou. SEAT, respektive továrna Škody v Kvasinách nestíhá vyrábět. I to je důvod, proč vrcholná verze Cupra nebude dříve, něž koncem příštího roku. V současné době totiž nelze uspokojivě plnit požadavky na běžné verze. Pod kapotou Atecy Cupra by se měl nacházet přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI z Leonu Cupra 290. Další zákulisní informace hovoří o tom, že by měl SEAT připravovat další SUV, tentokrát menší, které by mělo stát na podvozku Ibizy. To by mělo být představeno v průběhu příštího roku.

 

TEST – BMW 640d Cabriolet

Krásné srpnové dny přímo lákají k tomu otestovat nějaký kabriolet. A přestože se testovací auta plánují relativně hodně dopředu, poštěstilo se mi naplánovat BMW 640d právě na krásné letní dny minulého týdne. Mnichovská automobilka řadu 6 lehce modernizovala a do testu jsem dostal verzi 640d s pohonem zadních kol.

„Šestkový“ kabriolet je jedním slovem impozantní. Štíhlý, široký, s dlouhatánskou kapotou a s čelním oknem hodně skloněným. Sluší mu to jak s nataženou plátěnou střechou, tak i bez ní. Upřímně, nejsem moc příznivec pevných skládacích střech, kabriolet má mít prostě plátěnou. Už třeba kvůli tomu, že po složení v kufru nezabírá tolik místa. Ale plátěná střecha je klasika, a co teprve, když je ještě v nějaké kontrastní barvě k laku karoserie. Mimochodem, u „šestkového“ BMW složení i natažení střechy trvá zhruba 20 sekund.

Také uvnitř je „šestkové“ kabrio velice okázalé. Především o cestující na předních sedadlech je výborně postaráno. Sedadla jsou elektricky nastavitelná a jako ve většině BMW si můžete dát sedadlo hodně nízko a volant přitáhnout blízko k tělu. Přístrojový štít je tvořen jedním velkým displejem, který analogové ukazatele pouze zobrazuje. Zobrazení se přitom mění podle zvoleného jízdního režimu. V režimu Eco je modrý a ukazuje údaje důležité pro ekonomickou jízdu, v režimech Sport a Sport je zase červený, má zjednodušený otáčkoměr s indikací diodami a rychlost zobrazuje jen velkými číslicemi. Modernizace přinesla změnu v podobě hlavního menu multimediálního systému iDrive, který nyní vypadá jako ten v nejnovější generaci řady 7.

Z pohledu uspořádání ovládacích prvků, ergonomie, kvality materiálů nebo zpracování se tomuto vozu nedá vytknout prakticky nic. Také komfort je i s plátěnou střechu na velice dobré úrovni. Střecha sice netlumí tolik zvuk, jako plechová u kupé, ale když zvednete hlavu, nepoznali byste, že sedíte v kabrioletu. Přece jen už je tohle luxusní třída a hledí i na ty nejmenší detaily. Navzdory délce téměř 5 metrů je ale výrazně málo místa pro nohy cestujících vzadu a sezení vzadu je spíše jen nouzové, než že by tohle auto bylo plnohodnotně čtyřmístné. Jak už jsme zmiňoval, plusem plátěné střechy jsou její minimální prostorové nároky při jejím složení a i proto má „šestkový“ kabriolet kufr o objemu slušných 350 litrů.

Verze 640d je jediná, která má pod kapotou diesel – řadový šestiválec o objemu 3,0 litru dvoustupňově přeplňovaný dvojící turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Disponuje výkonem 313 koní a točivým momentem 630 N.m, který je k dispozici od 1500 do 2500 min-1. Právě díky točivému momentu pak tohle bezmála dvě tuny těžké kabrio zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,5 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Na diesel to není vůbec špatné, že?

Motor spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a ta v režimech Comfort a Eco řadí tak hladce a sametově, že si toho ani nevšimnete. V režimech Sport a Sport+ naopak převodovka velice rychlou změnu převodových poměrů doprovodí mírným škubnutím. Když máte chuť se svézt sportovněji, musíte motor více vytáčet, a v tu chvíli se projeví největší slabina dieselu v kabrioletu – zvuk. Zatímco zážehový řadový šestiválec by se projevil pro něj typickým jemným bručením, diesel, ač se snaží, prostě žádné emoce a radost svým zvukem nevyvolá. A tak je vlastně lepší jezdit na pohodu, snažit se, aby o sobě diesel dával vědět co nejméně, a užívat si nebe nad hlavou a vědět, že s dieselem to zastávkami u pumpy budete přerušovat jen sporadicky. Tabulková spotřeba v kombinovaném režimu zní 5,4-5,8 l/100 km, ale i reálná kolem sedmi litrů nafty na 100 km se dá unést, ne?  

Podvozek „šeskového“ kabrioletu ve mne vyvolával největší rozpaky. Nepřidala tomu ani příplatková 20“ kola s runflatovými pneumatikami. Ty vám jednak dají pocítit sebemenší nerovnost na silnici, i když je podvozek v komfortním režimu, a od podvozku se pak při přejetí větší nerovnosti ozývají nepříjemné rány. Druhým neduhem téhle kombinace je odskakování kol na nerovné silnici, které může v zatáčce být až o půlku jízdního pruhu, což je už hodně nepříjemné a může to být i nebezpečné. Proto bych na české silnice doporučil spíše menší kola s vyšším profilem.

Podvozek jako takový ale není špatný a dá to znát na hladké silnici. I když pořád je cítit menší tuhost karoserie, která především na roletě způsobuje rosolovitý pocit ve volantu. A tak je „šestkové“ kabrio s dieselem především pro pohodové ježdění na dobrých silnicích bez velkých sportovních ambicí. Za zmínku stojí dobré brzdy se silným a pěkně dávkovatelným účinkem.

BMW 640d Cabrio je krásný velký kabriolet, který i po pár letech na trhu přitahuje oči kolemjdoucích i ostatních řidičů. Posádku hýčká velkou dávkou komfortu, i při stažené střeše je jízda do nějakých 140 km/h příjemná bez nežádoucích turbulencí. Při natažené střeše sice poznáte menší zvukovou izolaci plátěné střechy, ale není to nic tragického. Asi bych tohle kabrio neobjednával s pohonem všech kol, který je pro verzi 640d rovněž k dispozici, ale pokud nemusíte mít to nej v podobě verze 650i nebo dokonce M6, sáhl bych radši po verzi 640i než po dieselu. Je kultivovaná, když na to přijde, dokáže tohle auto pěkně jet, má nádherný zvuk a v porovnání s dieselem není její spotřeba o tolik vyšší a zážehový motor je zážehový motor. Základní cena BMW 640d je 2 537 600 CZK a to ukazuje, že to není auto pro každého. Pokud si ho budete chtít vybavit a individualizovat k obrazu svému, klidně se dostanete i přes 3 miliony korun. Verze 640i je zhruba o 110 000 CZK levnější, což asi při ceně auta není až tak podstatné jako zvuk, který je jednoznačně na straně zážehového motoru a to je u kabrioletu pádný argument.

  

ZAJÍMAVOSTI

Land Rover vytváří digitální archiv významných cest podniknutých s vozy Land Rover Series a Defender. Speciální on-line platforma dovoluje fanouškům, aby do digitální mapy zanesli své cesty, fotografie a videa jako součást historického odkazu Land Roveru Series a Defender. Dosud příznivci nahráli téměř 400 cest, od svatební cesty pod hvězdami až po osmnáctiměsíční výpravu napříč Afrikou. On-line archiv je zároveň zdrojem inspirace pro inženýry a konstruktéry Land Roveru, kteří pracují na novém Defenderu.

Podle průzkumu společnosti Cebia mezi českými motoristy se více než 66 % z nich mylně domnívá, že ve VIN auta je zakódovaný rok výroby. Ve skutečnosti je v něm obsažen modelový rok, který určuje jen provedení vozu pro dané prodejní období, a to ještě pouze u některých automobilek. Tento rok prakticky nevypovídá nic o skutečném datu výroby, které je třeba si v případě nákupu ojetého auta nechat vždy prověřit. Podobných mýtů a omylů ohledně ojetých aut a jejich nákupu panuje mezi motoristy celá řada. Je důležité vědět, že kód modelového roku ve VIN má pouze zhruba 65 % aut a u mnoha výrobců, například u Mercedesu, BMW, Renaultu, Dacie nebo Fiatu, jej ve VIN nenajdete.

ÚAMK upozorňuje, že náraz kamionu do stojící kolony vozidel je smrtící. S tvorbou kolon roste i počet nebezpečných situací, kdy jsou v ohrožení jak dělníci opravující dálnice a silnice, tak auta stojící v koloně. Podle statistik, německého autoklubu ADAC se za posledních deset let na německých dálnicích stane ročně 5 až 16 tragických nehod, při nichž kamion narazí do kolony stojících aut. U nás počet nehod v dojezdu do kolon vyrostl o 20 %. Pro nákladní vozy je zákonem stanovena minimální vzdálenost na dálnicích při rychlosti vyšší než 50 km/h na 50 metrů. I při rychlosti 80 km/h a vyšší potřebují řidiči osobního auta i kamionu minimálně dvě sekundy, aby auto ubrzdili a nenarazili do stojící, nebo jen pomalu se pohybující kolony.

 

NOVINKY

Uvedení nová generace BMW řady 5 se blíží, představena má být v říjnu a přijde s mnoha novými revolučními prvky. Jedním z nich bude také funkce Remote View 3D. BMW zatím ve dvou větách oznámilo, že je tahle funkce připravována, ale nic bližšího k ní neprozradilo. Spoléhat tak musíme pouze na nepotvrzenou informaci, že půjde minimálně o podobnou funkci automatického parkovacího asistentu, který nabízí nový Mercedes-Benz třídy E.

Celosvětové prodeje Lexusu IS koncem letošního července dosáhly čísla jeden milion. Jde o velký úspěch vozu, který je prvním modelem Lexusu navrženým speciálně pro evropský trh. Lexus IS je i v současnosti v Evropě dost oblíbený, každý pátý si najde zákazníka právě v Evropě. V současnosti se prodává ve více než 70 zemích světa, přičemž jeho prodeje přesahují 6000 aut za měsíc.

Mimořádný úspěch sportovního kupé Aston Martin Vanquish Zagato přiměl obě strany k dohodě o vývoji a výrobě otevřené varianty Zagato Volante. Ta byla představena při Concours d'Elegance v kalifornském Pebble Beach, což znamená, že otevřená verze dorazila pouhé tři měsíce po premiéře kupé a Aston Martin v oficiální tiskové zprávě nezastírá fakt, že vznikla především díky ohromující poptávce po uzavřené verzi, která byla v květnu odhalena na Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Vanquish Zagato Volante vznikne podobně jako kupé pouze v 99 exemplářích, přičemž technika obou je logicky identická. K pohonu je použit atmosférický V12 o objemu téměř 6,0 litru, jehož výkon byl zvýšen z 567 na rovných 600 koní. První auta začne Aston Martin dodávat až počátkem příštího roku a dá se předpokládat, že jejich cena nebude nižší než u kupé, to stálo v přepočtu zhruba 18 milionů korun.

Lamborghini oslavovalo sto let od narození zakladatele automobilky Ferruccia Lamborghiniho na ženevském autosalonu světu představeným modelem Centenario LP770-4. Třešničkou na pomyslném slavnostním dortu pak je ale až nyní představená otevřená verze Centenario Roadster. Ta se objevila na Monterey Car Week v Kalifornii, a pokud jde o techniku, Roadster je poháněn šestapůllitrovým atmosférickým V12 uloženým podélně uprostřed s parametry 770 koní a 690 N.m. Zrychlit z 0 na 100 km/h tak trvá pouhé 2,9 sekundy a maximální rychlost přesahuje 350 km/h. Mezi technické vychytávky patří například nastavitelné zadní křídlo, řízení kol zadní nápravy nebo magneto-reologické tlumiče. Zatímco za kupé Lamborghini požadovalo 1,75 milionu eur, v případě Roadsteru bude muset mít zájemce ještě naditější peněženku. Lamborghini si jej cení minimálně na dva miliony eur, v přepočtu tedy více jak 54 milionů korun. Bez daně.

Po té, co se od Citroenu odštěpila luxusní divize DS, to vypadalo, že velké noblesní modely Citroenu budou minulostí. Nová studie Cxperience však tuto teorii popírá. Auto, které by se v případě sériové výroby dalo považovat za nástupce modelu C6, je nepatrně menší než C6 a svou dvouprostorovou karoserií připomíná velký hatchback. Výška auta činí pouze 1,37 metru a teoretický dostatek prostoru pro posádku by měl zajistit rozvor o délce tři metry. Citroen Cxperience je postaven na výrazných 22“ kolech, zajímavě působí šípovité hlavní světlomety doplněné soustavou LED v předním nárazníku a ještě originálnější jsou aktivně ovládané aerodynamické klapky v přední i zadní části auta. Přístup do vozu je skrz proti sobě otevírané dveře bez prostředních sloupků. Pokud jde o pohon, Citroën příliš sdílný není. Tvrdí pouze, že základem je zážehová jednotka s výkonem 150 až 200 koní, pravděpodobně známá přeplňovaná 1.6 THP, které asistuje elektromotor s maximálním výkonem 109 koní. V kombinaci pak tato soustava produkuje něco málo přes 300 koní.

 

MOTORSPORT

Už dlouho se ví, že Jost Capito letos opustí tým VW v mistrovství světa v rallye. Vlastně se čekalo na to, až VW najde vhodného nástupce. Poslední soutěží pod vedením Capita byla pro VW Motorsport domácí Německá rallye, v níž zvítězil Sebastien Ogier a postaral se tak Capitovi o pěkný dárek na rozloučenou. V tomto týdnu pak VW oznámil jméno nového šéfa týmu – je jím bývalý spolujezdec Sven Smeets. Ten k VW přešel od Citroenu v roce 2012, kdy německá automobilka začala na projektu WRC pracovat. Nejprve v týmu působil jako manažer a na začátku letošní sezóny byl povýšen na sportovního ředitele. Sven Smeets to co by nástupce Josta Capita nebude mít vůbec jednoduché – pod jeho vedením totiž Polo R WRC získalo z 48 startů 38 vítězství a tým i Sebastien Ogier jsou na nejlepší cestě ke čtvrtému titulu mistra světa v řadě.

Šestinásobný šampion australské série Supercars Jamie Whincup se stal teprve druhým pilotem v historii tohoto šampionátu, kterému se povedlo vyhrát více jak 100 závodů. Whincup na 100. vítězství čekal od úvodního závodu červnového podniku v Townsvillu, několikrát mu byl velice blízko, ale nakonec vždycky podlehl týmovým kolegům Shanu van Gisbergenovi a Craigu Lowndsovi. Nakonec se dočkal ve druhém závodě na okruhu v Eastern Creeku, kde Craig Lowndes zase oslavoval svůj 600. start v sérii. Právě Lowndes je přitom oním dalším pilotem, který má na svém kontě více než 100 vítězství, konkrétně 106. Jamie Whincup na posbírání 100 vítězství potřeboval téměř přesně 10 let, poprvé se z triumfu v sérii Supercars radoval v roce 2006 na okruhu v Adelaide.

Fin Esapekka Lappi potvrdil, že po necelých 5 letech na konci letošní sezóny opustí tovární tým Škody, s nímž se v roce 2014 stal mistrem Evropy v rallye. Lappi je jedním z jezdců, o kterých šéf týmu Toyoty Tommi Mäkinen mluvil jako o možném adeptovi na sedačku v továrním Yarisu pro příští sezónu. Lappi dokonce navštívil dílny týmu ve finské Puuppole, ale zatím se s Yarisem WRC nesvezl. Vedle Lappiho je v hledáčku Toyoty i Elfyn Evans, Teemu Suninen a Pontus Tidemand. Volbu by mohlo ovlivnit rozhodnutí FIA. Ta totiž zvažuje, že by automobilky do soutěží nasazovaly tři vozy a dva nejlépe umístěné by bodovaly. V tu chvíli by pak asi dostávali přednost spíše zkušenější piloti. Rozhodnutí ohledně tohoto pravidla by mělo padnout příští měsíc při zasedání Světové rady motorsportu.

 

 

Zdroj: Zet

BMW 640d Cabriolet

BMW 640d Cabriolet

BMW 640d Cabriolet

BMW 640d Cabriolet

BMW 640d Cabriolet - interiér

AutoZet: Test BMW 640d, Aston Martin Vaquish Zgato Volante, jedinečný archiv Land Roveru Foto: BMW 640d Cabriolet

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.