Auto ZET: Test Mazdy CX-5; kolik bude stát nová Škoda Superb Combi

Pravidelný motoristický magazín Auto Zet přináší recenzi modernizovaného SUV od automobilky Mazda se zážehovým dvouapůllitrem a dojmy z jízdy v novém Jaguaru XE. Magazín také prozradí, kolik bude stát nová Škoda Superb Combi jakou speciální surovinu bude Goodyear využívat pro výrobu pneumatik.

AKTUALITY

Alfa Romeo u příležitosti oslav 105. výročí svého vzniku představila dlouho očekávaný sedan střední třídy pojmenovaný Giulia. Tohle auto s pohonem zadních nebo všech kol má namířeno přímo proti zavedené konkurenci od BMW a Mercedesu. Hlavními charakteristikami Alfy Romeo Giulia jsou výkon a italský charakter – tomu odpovídá osobitý design, inovativní motory, rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kola a také nízký poměr výkonu a hmotnosti. Ne náhodou je prvním představenou verzí hned ta nejlepší Quadrifoglio Verde. Její kola pohání dvakrát přeplňovaný zážehový V6 známý z Maserati Ghibli, tady má ovšem výkon 510 koní a umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,9 sekundy, což je lepší čas než u nového BMW M3. Zadní diferenciál umí vektorovat točivý moment, v konstrukci vozu je hojně využito hliníku, kardan je z uhlíkového kompozitu, brzdové kotouče jsou karbon-keramické a Alfa Romeo tvrdí, že Giulia QV má výkonovou hmotnost menší než 3 kg na koně, což by naznačovalo hmotnost okolo 1500 kg. 

Nová Škoda Superb Combi se na showroomech objeví až 19. září, ale její výroba byla v závodě v Kvasinách už spuštěna a už se ví, kolik bude stát. Základní verze se zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI s výkonem 150 koní a ve výbavě Active přijde na 629 900 korun a to znamená, že příplatek proti liftbacku činí 30 tisíc korun. Konkurenční VW Passat se stejným motorem začíná na ceně 717 900 korun, ale v základu je o kousek lépe vybaven. Jak se s novým Superbem Combi jezdí vám prozradím po novinářské prezentaci už v přespříštím vydání AutoZet. Závazné objednávky už Škoda ale přijímá i nyní.

Nabídku motorů Fordu Mondeo rozšířil oceněními ověnčený přeplňovaný zážehový tříválec EcoBoost o objemu 1,0 litru. Je naladěn na 125 koní a 170 Nm, Mondeo s ním umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 12 sekund, jede maximálně rovných 200 km/h a v kombinovaném režimu se spokojí jen s 5,2 l/100 km. Mondeo s tímto motorem bude mít šestistupňovou přímo řazenou převodovku a k mání bude pouze s výbavou Trend. Základní cena liftbacku byla stanovena na 562 990 korun, pro kombi tento motor v nabídce není.

Britský magazín Autocar přinesl zajímavou informaci o nové generaci Opelu Astra - máme se prý těšit hned na dvě sportovněji ražené verze. První opráší v minulosti používané označení GSi, proti běžným verzím bude mít jen mírná vylepšení v oblasti podvozku, brzd a výbavy a protože se spekuluje o výkonu okolo 250 koní, postaví se na trhu proti takovým autům, jako jsou Ford Focus ST nebo VW Golf GTI. Dokonce by měla být Astra GSi k dispozici i se samočinnou převodovkou a nebo dieselem. Výrazně sportovnější bude verze OPC, kterou by měl pohánět přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem přes 300 koní. Zatímco Opel Astra GSi by mohl jít do prodeje už příští rok, na OPC si podle všeho budeme muset počkat o poznání déle.

V poslední době se objevovaly informace hlásající, že příští generace BMW řady 1 bude mít pohon předních kol. Podle člena dozorčí rady BMW Klause Fröhlicha to však zdaleka není ještě jisté. Připustil, že pohon zadních kol s diferenciálem pod zavazadlovým prostorem a složitější konstrukce zadní nápravy zmenšuje kufr vozu, ale pohon předních kol s motorem uloženým vpředu napříč zase vyžaduje kompromisy z pohledu místa na předních sedadlech. S příchodem BMW řady 2 Active Tourer a Gran Tourer už ale má zákazník toužící po prostoru a praktičnosti z čeho vybírat a i příští BMW řady 1 by mohlo zůstat správným BMW s pohonem zadních kol. Nechme se tedy překvapit.

Společnost Cebia rozšířila systém na prověřování ojetých aut Autotracer o nové služby. Vedle prověřování historie vozů nově nabízí pojištění, financování, prodej prostřednictvím aukce nebo zabezpečení vozu. Velký zájem zákazníci projevili o nabídku alternativních aut. Systém po zadání VIN rozezná, jaké auto zákazník v systému Autotracer prověřuje a nabídne mu podobná auta, která už byla prověřena. Autotracer tak posiluje svou pozici komplexního nástroje poskytujícího veškeré služby, které zájemce o koupi ojetého auta potřebuje.

 

TEST – Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AT

Mazda na konci března uvedla na český trh modernizované SUV CX-5 a nyní jsem jej dostal k tradičnímu testu. V roce 2012 při svém uvedení byla Mazda CX-5 prvním vozem japonské automobilky, který jednak nesl prvky nového designového směru Kodo a především to bylo první auto, které neslo kompletní řadu prvků Skyactiv. Mazda CX-5 byla už před faceliftem prima autem, jaká je po faceliftu?

Už kdysi při uvádění na trh zástupci automobilky tvrdili, že hlavními zbraněmi Mazdy CX-5 pro souboj s konkurencí jsou dynamický design, kvalitně zpracovaný interiér, vysoká bezpečnost, nízká spotřeba, bohatá výbava a jízdní dynamika. A protože se CX-5 prodávala dobře, nebylo třeba na osvědčeném receptu něco zásadního měnit. Facelift tak přinesl jen výraznější masku chladiče, hlavní světlomety dostaly LED techniku pro denní svícení, také koncové svítilny jsou nově osazeny diodami a asi jen málokdo si všimne jinak posazených vnějších zpětných zrcátek. Design CX-5 není přehnaně vyzývavý, ale je dostatečně nápadný, vyzařující dynamiku a solidnost. Navíc ve svém segmentu je Mazda CX-5 jedna z největších, ale zároveň nejlehčích.

To, co bylo řečeno o karoserii, platí i pro interiér. Opět je to kombinace solidnosti a lehkého nádechu dynamiky. Zpracování i materiály jsou velice dobré, novinkou je vylepšený multimediální systém s lepším displejem a otočným ovladačem mezi sedadly, který hodně připomíná „bavorácký“ iDrive, byť v Mazdě nenabízí tolik možností. Proti verzi před faceliftem má nová CX-5 vylepšené odhlučnění interiéru. Co do prostoru, je na tom CX-5 dobře na předních i zadních sedadlech, ta jsou navíc vybavena systémem Karakuri, který jednoduše zadní sedadla sklopí tak, že vznikne rovná ložná plocha. Vše lze navíc ovládat přímo z kufru. Ten nabízí v základním uspořádání slušných 503, po sklopení sedadel až 1620 litrů.

Novinkou testované faceliftované Mazdy CX-5 byl také motor. Až facelift přinesl do CX-5 možnost volby atmosférického zážehové čtyřválce o objemu 2,5 litru. Tento motor jsme měl možnost už dříve vyzkoušet v Mazdě 6 a tehdy mne v mnoha ohledech příjemně překvapil. Velice podobně se předvedl i v CX-5. Je krásně kultivovaný a tichý. 192 koní a 256 Nm sice v porovnání s malými přeplňovanými motory nevypadá jako bůhvíco, ale lineárnost nárůstu výkonu je typicky příjemná pro atmosférický motor. Pocitově možná tolik nejede, protože je nutné motor vytáčet, ale 8 sekund potřebných ke zrychlení z klidu na 100 km/h a maximální rychlost 194 km/h nejsou špatné hodnoty.

Jestli mám nějak jednoduše popsat pocit z ježdění s Mazdou CX-5, pak je tím nejlepším slovem lehkost. Motor s autem hýbe nenuceně a i v kombinaci se standardně dodávanou samočinnou převodovkou mu nechybí vcelku rychlé reakce. K tomu si připočítejte opravdu kultivovaný projev agregátu. Stejně tak potěší pohled na palubní počítač a ukazatel spotřeby. Po městě a při vcelku dynamickém ježdění se spotřeba Mazdy CX-5 pohybuje okolo 7 l/100 km, na dálnici je zhruba o dva litry vyšší. Ale na silnicích mimo město je možné jít i pod zmiňovaných 7l/100km a to mi na dvouapůllitrový zážehový motor přijde více než slušné. Zejména když tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu zní 7,2 l/100 km.

Nastavení podvozku bylo při modernizaci lehce změněno. Zmiňovaná lehkost se projevuje i na jízdních vlastnostech. Je opravdu cítit, že přístup Mazdy k co nejlehčí konstrukci auta přinesl své ovoce. I po rozbitých českých silnicích jede Mazda CX-5 s velkou samozřejmostí a kultivovaností. Přitom naladění podvozku je relativně tužší, ale CX-5 díky tomu na asfaltu pěkně poslouchá, ani v rychle projížděných zatáčkách se moc nenaklání a podvozek je vyváženým kompromisem mezi agilitou a komfortem. Jízdním projevem určitě CX-5 patří k tomu nej, co tento segment umí nabídnout.

 

Když to tedy shrnu, je modernizovaná Mazda CX-5 solidní, hezky vypadající a pěkně vybavené auto, s velice kultivovaným, příjemně táhnoucím a šetrným motorem, výborným podvozkem a velkým vnitřním prostorem. Ve své podstatě po týdenním ježdění tímhle autem jsem nenašel nic, co by mi na Mazdě CX-5 vadilo nebo bych chtěl jinak. Snad jen fakt, že zážehový motor 2.5 Skyactiv-G je k dostání pouze s nejvyšším stupněm výbavy. A teď ceny. Základní cena Mazdy CX-5 se zážehovým dvoulitrem je 524 900 korun, testovaná verze se zážehovým dvouapůllitrem, automatem a v nejvyšší výbavě přijde na 860 900 korun, což je o padesát tisíc korun méně než kolik stojí stejně vybavená verze s dieselem o výkonu 175 koní. Nevím jak vám, ale mne to přijde jako dost férová nabídka!

 

ZAJÍMAVOSTI

Zajímavý průzkum provedl Ford ve Spojených státech, kde oslovil více než tisíc začínajících řidičů ve věku od 16 do 34 let a ptal se jich na to, z čeho mají největší strach. Plných 88 % dotázaných uvedlo, že má největší strach z ostatních nebezpečných řidičů a tradiční fóbie mladých jako je mluvení na veřejnosti, strach ze smrti nebo hadů a pavouků zůstaly až na dalších místech. Při samotném řízení se začínající řidiči nejvíce bojí snížené viditelnosti (83 %) a namrzlých a zasněžených silnic (79 %). ¾ dotázaných uvedlo, že se bojí vycouvávat na rušnou silnici a parkovat do úzké mezery. 70 % dotázaných má strach, že přehlédne auto v mrtvém úhlu a jen o jedno procento méně řidičů se bojí, že se na silnici ztratí. Začínající řidiči se také bojí těch, kteří se dostatečně nevěnují řízení, což je zajímavé, protože podle statistik v případě teenagerů připadá 6 z 10 nehod na vrub nevěnování se řízení. Pokud si vzpomenete, jak jsme minule mluvili o autonomních vozech a celkem odmítavému postoji dotázaných řidičů, 52 % začínajících řidičů by raději jezdilo takovým autem, aby nemuseli řídit sami.

Výrobce pneumatik Goodyear oznámil, že bude vyrábět pneumatiky, ve kterých bude obsažena silika z rýžových slupek. Goodyear možnost výroby kvalitní siliky ze zpopelněných rýžových slupek zkoumal dva roky a chce tímto krokem přispět ke zlepšení životního prostředí. Tyto pneumatiky budou vyráběny a prodávány výhradně v Číně a Goodyear už uzavřel smlouvu se společností Yiai Food and Oil Industry. Ročně je prý sklízeno více než 700 milionů tun rýže. Není to ale první snaha využít odpad vzniklý výrobou různých surovin, už loni Ford oznámil spolupráci se společností Heinz s cílem vyrábět bioplasty z rajčatových slupek.

 

NOVINKY

Tento čtvrtek začal v Goodwoodu u lorda Marche tradiční Festival rychlosti a Aston Martin si pro něj přichystal speciální verzi modelu DB9. DB9 GT má šedý lak karoserie ve stylu DB5 Jamese Bonda a exkluzivní 20“ kola obutá do pneumatik Pirelli P Zero. Ve standardní výbavě nechybí mimo jiné karbon-keramické brzdy nebo adaptivní podvozek nastavitelný ve třech úrovních a k pohonu slouží známý šestilitrový atmosférický V12 posílený na 547 koní kombinovaný se šestistupňovým automatem. Aston Martin DB9 GT je k dispozici jak jako kupé, tak jako kabriolet a v sousedním Německu jeho cena začíná v přepočtu na 5 milionech korun.

 

PŘEDSTAVENÍ – Jaguar XE

Na konci minulého týdne jsem měl možnost se na rakouském Salzburgringu a v jeho okolí svézt s novým Jaguarem XE, kterým se britská automobilka vrací do segmentu sedanů střední třídy. Tady jsou moje dojmy ze svezení.

Jaguar do vývoje nového modelu XE investoval přes 3 miliardy liber, vyvinul pro něj zcela novou architekturu, 75 % karoserie je vyrobeno z hliníku a XE je tak nejlehčím autem ve svém segmentu. Například samotný skelet karoserie váží pouze 251 kg. Také podvozkové komponenty jsou hliníkové a například přední nápravu s dvojitými příčnými rameny dostalo XE od sportovního F-Typu. Vzadu je pak nově vyvinuté víceprvkové zavěšení IntegralLink. Za zmínku stojí i fakt, že XE je prvním Jaguarem s elektrickým posilovačem řízení EPAS.

Také v interiéru je Jaguar XE inspirován F-Typem – stejný je volant i pozice za ním. Celkově vzato je interiér útulný a různými detaily odkazuje na další modely automobilky. Z pohledu řidiče je důležité, že se dá sedět pěkně nízko a volant lze celkem hodně přitáhnout k tělu, což přispívá k celkovému pocitu sportovnosti XE. Místa je uvnitř Jaguaru XE tak akorát, není ho nazbyt, ale ani se necítíte stísněni. Subjektivně je ale asi největší konkurent BMW řady 3 uvnitř nepatrně větší.

Jaguar si hodně zakládá také na nových motorech řady Ingenium, což jsou v tuto chvíli přeplňované čtyřválce o objemu dva litry. Základem je diesel s výkonem 163 koní, který se v kombinovaném režimu spokojí se 3,8 l/100 km a je tedy nejúspornějším vozem v daném segmentu. Výkonnější varianta dieselu má 190 koní a spotřebu 4,2 l/100 km. Při jízdách kolegové, kteří měli možnost vyzkoušet diesel, potvrdili, že i v reálném provozu se spotřeba paliva pohybuje lehce nad 4 l/100 km. Zážehové motory jsou tři. Dva čtyřválcové dvoulitry s výkony 200 a 240 koní a vrcholem je kompresorem přeplňovaný V6 s výkonem 340 koní. Pro diesely je standardem šestistupňová přímo řazená převodovka, silnější verze může mít za příplatek osmistupňový automat. Zážehové motory jsou standardně dodávány s osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Silnou zbraní Jaguaru XE by mohl být i design. Příď je navržena v duchu současných Jaguarů s výraznou maskou chladiče a světlomety s LED denním svícením. Silueta kupé autu sluší a tak asi jediné místo, které na mne působí trochu rozpačitě, jsou zadní partie a koncové svítilny, které jsou ve srovnání se zbytkem auta až příliš konzervativní. Hodnocení vzhledu je ale věc subjektivní a klidně můžete mít jiný názor.

Už se ale pojďme svézt. Měl jsem možnost vyzkoušet nejsilnější provedení se zážehovým kompresorem přeplňovaným V6 a už po pár stovkách metrů jízdy zaznamenáte několik důležitých věcí. Jednak je to lehkost, s jakou Jaguar XE jede, dále výborné naladění podvozku, které je i v kombinaci s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami dostatečně komfortní a i na ne úplně kvalitní cestě pěkně tlumí nerovnosti, na vysoké úrovni je i celkové odhlučnění interiéru, ale když je motor v tahu, je uvnitř příjemně slyšet tak, jak od auta se sportovním akcentem očekáváte. A protože během testování dost pršelo, nebylo těžké zjistit, že kontrola stability do přenosu výkonu na silnici zasahuje jemně a i její naladění je provedeno s velkým citem. To samé platí o elektrickém posilovači řízení, který se svým charakterem velice blíží hydraulickým jednotkám.

 

Jaguar XE se určitě nevyhne srovnávání s BMW řady 3, nelze říci, jestli je lepší nebo horší. Je jiný a rozhodně je hodně dobrý. Servíruje sportovnost trochu jiným způsobem než BMW, přesto má ambice oslovit velkou skupinu řidičů. Pomoci mu k tomu má tříletá záruka, tříletá záruka mobility a servis na tři roky zdarma bez omezení počtu ujetých kilometrů. Jaguar by v celosvětovém měřítku rád prodával 200 000 XE ročně, čímž by jako značka prodával 2x tolik vozů než dosud. Základní cena Jaguaru XE je v České republice stanovena na 1 018 699 korun.

 

MOTORSPORT

Porsche vydalo tiskovou zprávu ke svému 17. vítězství ve 24h v Le Mans a je v ní celá řada zajímavých informací. Vítězná posádka Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy ujela během 24 hodin 395 kol, což představuje vzdálenost 5 382 km a 820 metrů a zaostala tak pouze 2 kola za rekordem z roku 2010. Průměrná rychlost vítězného prototypu 919 Hybrid byla 224,2 km/h a  maximální rychlost, které dosáhl s dalším prototypem Porsche v sobotu odpoledne Mark Webber, měla hodnotu 340,2 km/h. Každé kolo závodu Porsche 919 Hybrid rekuperovalo energii o hodnotě 8 MJ, za celý závod to tedy dělalo 2,22 kWh – tolik elektrické energie by rodinnému domu vystačilo na 3 měsíce provozu. Nejrychlejší pit stop s výměnou pneumatik a střídáním jezdců byl v podání Porsche dlouhý je 1:13,9, ten vůbec nejrychlejší pouze s tankováním trval 51,3 sekundy. Vítězný vůz spotřeboval během závodu 1896 litrů paliva, což dává průměrnou spotřebu 35,2 l/100 km. Zajímavé je, že do všech vozů byl během závodu doplněn jen jeden jediný litr oleje a během zastávek v boxech staženo 13,5 GB dat.

Česká republika se letos stala třetí zemí, kde se jede v rámci automobilových soutěží Opel Adam Cup. V sousedním Německu není problém na soutěži potkat i přes 30 aut, u nás jich jede zatím jen 7, ale ani to není špatné. Navíc všichni mají k dispozici identickou techniku, která dává vyniknout řidičskému umění. Vůz pohání zážehová atmosférická 1.6 s výkonem 140 koní, dále je vybaven pětistupňovou sekvenční převodovkou Sadev, samosvorným diferenciálem, nastavitelnými závodními tlumiči Reiger, komponenty podvozku jsou uloženy v unibalech a velké brzdy Brembo jsou bez posilovače. Absolvoval jsem s pohárovým Adamem tři kola na testovacím okruhu v Bělé pod Bezdězem a byla to velká zábava! Závodní podvozek skvěle funguje, uložení v unibalech mu dodává tu správnou přesnost a brzdy bez posilovače sice vyžadují pořádný tlak na pedál, ale naprosto skvěle se dávkují a přesně cítíte, kolik toho pneumatiky ještě snesou. Sekvenční převodovka funguje parádně a ve finále zjistíte, že na úzkých klikatých cestách 140 koní stačí. Samozřejmě, jsou rychlejší soutěžní auta, ale uvážíte-li, že nový Opel Adam Cup přijde na 43 tisíc euro, jednu sezónu jetý pořídíte klidně i za půlku ceny nového, sada pneumatik vám vydrží na celou soutěž a pokud někde něco neurazíte, repasovat budete jen jednou na konci sezóny, jde o zajímavé závodní nářadí, které sice nemá nejvýkonnější motor, ale převodovka, podvozek a brzdy jsou jako u pořádného závodního auta a získáte z něj správné návyky.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Auto ZET: Test Mazdy CX-5; kolik bude stát nová Škoda Superb Combi Foto: Mazda CX-5

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.