
Z výčepu na plátno | Jan Saska o krátkých filmech, animaci a ztracených postavách

Poslechněte si podcast
Dnes
23 min
Režisér a komiksový autor Jan Saska na sebe nepřestává upozorňovat na české i mezinárodní scéně. Jeho bakalářský absolventský film Happy End před lety zaujal diváky v Cannes a nechybělo mnoho, aby zabojoval i o Oscara za nejlepší krátký animovaný film. Vypráví přitom o traktoristech a opilých myslivcích, a jeho novější film, Hurikán, zase o hromotlukovi vydávajícím se pro čerstvý sud piva napříč divokým Žižkovem. Přesto se dočkal úspěchu na festivalu v Sundance. Čím to je, že tak bytostně české náměty baví diváky z celého světa? A proč oba snímky dělí dlouhých devět let, když trvají jen několik málo minut? Dá se vůbec krátkometrážním filmem uživit? Nejen o tom jsme si při příležitosti uvedení jeho filmu na 19. ročníku festivalu Pragueshorts s režisérem povídali.