Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Jak učit (soudobé) dějiny?

Jak učit (soudobé) dějiny?

Obrázek epizody Jak učit (soudobé) dějiny?

Poslechněte si podcast

11. 9. 2024

58 min

O epizodě podcastu

Dějiny nejsou jen klíčovou součástí vzdělání, ale také nástrojem pro pochopení současného světa – jeho výzev a hrozeb. V této epizodě podcastu se zaměříme na to, jak prostřednictvím moderní historie lépe porozumět současným událostem a jak efektivně vyučovat soudobé dějiny na základních a středních školách. Hosty epizody jsou Martin Štefek, historik a zástupce ředitelky Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, didaktik a historik Jaroslav Pinkas z Pedagogické fakulty UK a Národního pedagogického institutu a Matěj Andrýs, pedagog ze Základní školy Liberec, ulice 5. května. Natáčení podcastu bylo součástí semináře Česko-slovenské vztahy / Slovensko-české vzťahy na téma Děti, mládež a moc 1938/39–1989, který spolupořádaly Technická univerzita v Liberci, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i., Vzdělávací nadace Jana Husa, Historický ústav AV ČR, v. v. i. a Krajská vědecká knihovna v Liberci. Moderace a edit: Anna Kuchařová // Mastering: Šimon Kukač Epizoda vznikla s podporou Nadačního fondu IOCB Tech. Témata: 00:00: Intro 00:41: Úvod diskuze 01:41: Jak se dnes učí dějepis na českých školách (badatelská metoda) 07:37: Role historiků ve výuce dějin 10:06: Jak si s novinkami mají poradit učitelé? 12:15: Co učit a neučit? 19:40: Kontroverzní témata ve výuce dějin 31:58: Interdisciplinarita 40:26: Výuka dějepisu a nová média (podcasty) 46:10: Zapojit influencery do spolupráce s didaktiky, historiky a učiteli? 48:28: HistoryLab 54:26: Budoucí spolupráce didaktiků, učitelů a historiků – výzvy 57:21: Rozloučení 58:02: Outro

Dějiny nejsou jen klíčovou součástí vzdělání, ale také nástrojem pro pochopení současného světa – jeho výzev a hrozeb. V této epizodě podcastu se zaměříme na to, jak prostřednictvím moderní historie lépe porozumět současným událostem a jak efektivně vyučovat soudobé dějiny na základních a středních školách. Hosty epizody jsou Martin Štefek, historik a zástupce ředitelky Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, didaktik a historik Jaroslav Pinkas z Pedagogické fakulty UK a Národního pedagogického institutu a Matěj Andrýs, pedagog ze Základní školy Liberec, ulice 5. května.

Natáčení podcastu bylo součástí semináře Česko-slovenské vztahy / Slovensko-české vzťahy na téma Děti, mládež a moc 1938/39–1989, který spolupořádaly Technická univerzita v Liberci, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i., Vzdělávací nadace Jana Husa, Historický ústav AV ČR, v. v. i. a Krajská vědecká knihovna v Liberci.

Moderace a edit: Anna Kuchařová // Mastering: Šimon Kukač

Epizoda vznikla s podporou Nadačního fondu IOCB Tech .

Témata: 00:00: Intro 00:41: Úvod diskuze 01:41: Jak se dnes učí dějepis na českých školách (badatelská metoda) 07:37: Role historiků ve výuce dějin 10:06: Jak si s novinkami mají poradit učitelé? 12:15: Co učit a neučit? 19:40: Kontroverzní témata ve výuce dějin 31:58: Interdisciplinarita 40:26: Výuka dějepisu a nová média (podcasty) 46:10: Zapojit influencery do spolupráce s didaktiky, historiky a učiteli? 48:28: HistoryLab 54:26: Budoucí spolupráce didaktiků, učitelů a historiků – výzvy 57:21: Rozloučení 58:02: Outro

Popis podcastu

Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i., spustil 10. května 2023 nový podcast zaměřený na soudobou historii. Prostřednictvím jedné epizody každý měsíc přibližuje posluchačům a posluchačkám z řad odborné i širší zainteresované veřejnosti nejen projekty, které vědci a vědkyně na pracovišti řeší, ale i aktuální témata a otázky týkající se výzkumu nejnovějších dějin. Doplňuje tak publikované audiozáznamy z metodologických seminářů k soudobým dějinám, které ústav pořádá.