
Fosilní palivo
Baví nás chytrá produktivita, vzorce myšlení, s...
Vzdělání
,
Osobní rozvoj
,
Jak na to
Osobní brand: Nutnost, nebo bulšit?

Poslechněte si podcast
27. 3. 2025
39 min
Je osobní brand důležitý?* Podobně jako lovebrand, i osobní značka se nadužívá* Lovebrand nejde vybudovat uměle – závisí na interpretaci publika* Pečlivě vytvořená prezentace vás samotných může být užitečná v začátcích kariéry, kdy ještě nemáte co ukázat (Roman popisuje, jak mu na začátku pomohl vizuál s kloboukem a profesionální web – budilo to dojem, že už je etablovaný profík, i když teprve začínal)Projekty vs. osobní jméno* Martin doteď upřednostňuje projekty s vlastní identitou (Newslettery.cz, Čeština 2.0 apod.)* Roman naopak budoval svou osobní značku „Věžník, kouzelník se slovy, klobouk“* Výhoda projektů: můžete zůstat v pozadí* Nevýhoda projektů: lidé můžou znát vaše dílo, ale nevědí, kdo za ním stojíOmezení brandů založených na pseudofirmách* Když si zvolíte specifické jméno nebo škatulku, vytváříte si zároveň omezení do budoucna* Problém: lidé vás zařadí a je těžké z toho později vystoupit* Lepší strategie: používat vlastní jméno jako základ značky (jako např. James Clear, Michelle Losekoot apod.)* „Jméno zůstává“ – člověk může měnit, co dělá, ale jméno zůstává* Pozor na příliš úzké zaměřeníMýty o osobním brandingu„Najděte si svou niku a držte se jí“ – nemusí být pravda. Proč?* Martin říká, že toto pravidlo popírá vším, co dělá* Má více různých oblastí zájmu a projektů (např. Newslettery, Čeština 2.0, Tvůrcast, 4 Kavky)* Přeskakuje mezi různými „důlky“ a kombinuje různé oblasti* Omezení na jednu úzkou niku může bránit přirozenému vývoji a redukovat další možnosti* Mnozí úspěšní lidé mají různorodé zájmy a projekty„Buďte konzistentní ve všem“ – nemusí platit, můžete experimentovat* Konvenční rada říká, že vše od vizuálu po komunikaci by mělo být sjednocené* Martin i Roman tvrdí, že to může být svazující* Experimentování často vede k větší originalitě* Být nekonzistentní může být náročnější cesta, ale může přinést zajímavé výsledky* Přílišná konzistence může působit sterilně a brání přirozenému vývoji„Prezentujte se vždy profesionálně“ – upřímnost často funguje lépe* Běžná rada zní: „Nejistoty a pochyby si nechte pro sebe, ukazujte jen svou nejlepší stránku“* Martin to označuje za „hodně velkou blbost“* Přiznání vlastních omylů a transparentnost buduje důvěru* Být „intelektuálně poctivý“ a umět uznat, když se mýlíte, často funguje lépe než dokonalá fasáda* Experimentování před publikem a sdílení procesu učení může být atraktivnější než prezentování hotových výsledkůAutenticita vs. stylizace* Koncept „autenticity“ je krapet problematický – vždy jde o určitou stylizaci* Lepší je zaměřit se na své silné stránky než na „autenticitu za každou cenu“* Spisovatel Malcolm Gladwell jako příklad – přiznává chyby, upravuje své starší knihyOsobní brand na sociálních sítích* Výzva pro multipotenciály – jak komunikovat různorodé aktivity?* Roman pozoroval odliv publika, když změnil obsah ze služeb na vzdělávání kolegů* Martin: sociální sítě jsou pro něj podružné, preferuje e-mailové seznamy* Algoritmy sítí často nedoručují hodnotný obsah, preferují triviální příspěvky💡 FOSILNÍ POSTŘEH: Osobní brand není nic, co by šlo vytesat do kamene. Je to živý organismus, který se vyvíjí spolu s vámi. Nejlepší je mít dostatečný manévrovací prostor pro budoucí změny a vývoj.DEJTE SI I DALŠÍ DÍLY FOSILNÍHO PALIVA – JSME TAKY NA YOUTUBE NEBO SPOTIFY. This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit fosilnipalivo.substack.com
Popis podcastu
Jsme dva fosilové a dělíme se o know-how, ke kterému jsme se dopracovali přes vlastní pot, krev i slzy. Z toho, co víme, lisujeme brikety – můžete je spálit a trochu díky tomu popojet. fosilnipalivo.substack.com