Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 23. O intermedialitě literatury

DidLit

DidLit

Vzdělání

,

Jak na to

23. O intermedialitě literatury

Obrázek epizody 23. O intermedialitě literatury

DidLit

Poslechněte si podcast

Dnes

1 hod 24 min

Jestli jsme byli zvyklí uvažovat o literatuře jako o knize a čtení, dnes už to nestačí. Texty žijí na stránce i na displeji, v audiu, ve filmu, v obraze i v digitálních hrách. Literatura se rozprostírá napříč médii a s ní i čtenářské zkušenosti žáků. Jak se tato situace odráží ve výuce? Má učitel literatury rozumět filmu, hudbě a tanci? A co se vlastně děje s vnímáním textu , když se do hry zapojí obraz, zvuk nebo digitální prostředí? Intermediální a transmediální přístupy mohou otevírat nové cesty k literatuře: propojují interpretaci s vizualitou, zvukem či technologií a posilují vztah studentů k textu. Zároveň ale kladou nároky na čas, kompetence i pečlivé vedení, aby forma nepřehlušila samotné čtení. Jak integrovat digitální nástroje tak, aby nevedly k povrchnímu přejímání obsahu? A dokážeme využít mediální zkušenosti žáků, když nejsou zdaleka tak vyrovnané, jak se o „digitálních domorodcích“ často tvrdí?

O těchto otázkách s Ondřejem a Kačkou diskutuje literární vědec Josef Šebek. V podcastu DidLit společně zkoumají, co může interdisciplinární a mediální perspektiva nabídnout literární výchově  a kde je dobré brzdit, přemýšlet a vracet se k textu samotnému.

Zdroje:

CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Studia poetica. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4456-1.

ČUŘÍN, Michal. Nová média ve výuce českého jazyka a literatury. [Hradec Králové]: nakladatelství Univerzity Hradec Králové, Gaudeamus, 2023. ISBN 978-80-7435-907-1.

DEUZE, Mark. Media life / Život v médiích. Praha : Karolinum, 2016.

HAYLES, N. Katherine. My Mother Was a Computer: Digital Subjects and Literary Texts. University of Chicago Press, 2005.

HÄRTELOVÁ, Eliška D. Nezůstat vně zpěvu. O dvou způsobech čtení básní a jejich místě v didaktice poezie. Slovo a smysl, 2023, roč. 43, s. 67-78. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23366680.2023.2.3

MARKOVÁ, Eva. „Příběhy mezi stránkou a obrazovkou – Možnosti transmediality v literární výchově.“ A2, č. 20/2025, 23. 9. 2025, https://advojka.cz/a2-article/2025-20-pribehy-mezi-strankou-a-obrazovkou/

The Durham Poems – https://thecodeofthings.com/poems/the-durham-poems/

Psí víno – https://www.psivino.cz/

https://art. ceskatelevize.cz/inside/ducharsky-realismus-charlese-burnse-vypravi-o-nemoznosti-promenit-sen-ve-skutecnost-euYXP https://art. ceskatelevize.cz/inside/vermis-je-navodem-ke-hre-ktera-neexistuje-vyvolava-ponure-duchy-papirove-minulosti-fBrYL https://www.ceskatelevize.cz/porady/13511043712-kytice/ https://www.youtube.com/channel/UC8RvyGlUJBpzIEo0SxArGcw

Popis podcastu

Podcast o výuce literatury a českého jazyka na středních školách. Zveme si hostky a hosty, kterých se ptáme, jak a proč učit literaturu a jazyk.