
Matematika rozvíja kritické myslenie. Žiakov učí, že veci nemôžu tvrdiť len tak bez dôkazov, hovorí ocenená učiteľka

Zvedavosť
Poslechněte si podcast
Dnes
37 min
O epizodě podcastu
Eva Oravcová odmalička niekoho doučovala matematiku. „Keď som chýbala v škole, tak mi spolužiaci doniesli zošity s poznámkami domov s tým, že ich to mám doučiť,“ spomína s úsmevom.
Aj keď pôvodne študovala matematickú analýzu, celú doterajšiu kariéru strávila v školstve.
Už 33 rokov vedie matematickú triedu na Gymnáziu Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici, ktorá je dnes poslednou svojho druhu na Slovensku.
„Mám veľmi ťažké srdce na školskú reformu z roku 2008, ktorá zredukovala počet hodín matematiky a prírodovedných predmetov. Zredukovala aj cvičenia z fyziky a jednoducho stopla rozvoj takej hlbšej vzdelanosti v prírodovedných predmetoch,“ hovorí Oravcová, ktorá so svojimi študentmi získala viacero ocenení na matematických olympiádach.
Hovorí, že práve na takýchto súťažiach si študenti budujú aj silné sociálne väzby a zážitky na celý život.
„Oni sú totižto veľmi vtipní ľudia. Ale je to asi spôsobené aj tým, že im už rozumiem, lebo spolu trávime veľa času. Napríklad sme cestovali vlakom a krájali sme si občianskymi preukazmi čokoládovú tortu, ktorú sme vyhrali v Bratislave v súťaži Matboj. Nemali sme na to iný nástroj, a tak sme si očistili občianske, ktoré vedia poslúžiť ako veľmi dobrý nožík.“
Eva Oravcová sa v roku 2025 stala laureátkou Ceny Dionýza Ilkoviča pre inšpiratívnych učiteľov, ktorí vzdelávajú mladých ľudí aj nad rámec povinného vyučovania a vedú ich k záujmu o vedu.
V rozhovore sa dozviete aj:
- ako matematika rozvíja kritické myslenie a schopnosť overovať si fakty,
- čo by učiteľka poradila rodičom, ktorí sú stratení v matematických úlohách svojich detí,
- či je v poriadku radiť sa o riešeniach príkladov s umelou inteligenciou,
- prečo neverí na „matematické bunky“, ktoré buď človek má, alebo nemá,
- že matematiku sa človek môže učiť aj v dospelosti, podobne ako nový cudzí jazyk.
Eva Oravcová odmalička niekoho doučovala matematiku. „Keď som chýbala v škole, tak mi spolužiaci doniesli zošity s poznámkami domov s tým, že ich to mám doučiť,“ spomína s úsmevom.
Aj keď pôvodne študovala matematickú analýzu, celú doterajšiu kariéru strávila v školstve.
Už 33 rokov vedie matematickú triedu na Gymnáziu Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici, ktorá je dnes poslednou svojho druhu na Slovensku.
„Mám veľmi ťažké srdce na školskú reformu z roku 2008, ktorá zredukovala počet hodín matematiky a prírodovedných predmetov. Zredukovala aj cvičenia z fyziky a jednoducho stopla rozvoj takej hlbšej vzdelanosti v prírodovedných predmetoch,“ hovorí Oravcová, ktorá so svojimi študentmi získala viacero ocenení na matematických olympiádach.
Hovorí, že práve na takýchto súťažiach si študenti budujú aj silné sociálne väzby a zážitky na celý život.
„Oni sú totižto veľmi vtipní ľudia. Ale je to asi spôsobené aj tým, že im už rozumiem, lebo spolu trávime veľa času. Napríklad sme cestovali vlakom a krájali sme si občianskymi preukazmi čokoládovú tortu, ktorú sme vyhrali v Bratislave v súťaži Matboj. Nemali sme na to iný nástroj, a tak sme si očistili občianske, ktoré vedia poslúžiť ako veľmi dobrý nožík.“
Eva Oravcová sa v roku 2025 stala laureátkou Ceny Dionýza Ilkoviča pre inšpiratívnych učiteľov, ktorí vzdelávajú mladých ľudí aj nad rámec povinného vyučovania a vedú ich k záujmu o vedu.
V rozhovore sa dozviete aj:
- ako matematika rozvíja kritické myslenie a schopnosť overovať si fakty,
- čo by učiteľka poradila rodičom, ktorí sú stratení v matematických úlohách svojich detí,
- či je v poriadku radiť sa o riešeniach príkladov s umelou inteligenciou,
- prečo neverí na „matematické bunky“, ktoré buď človek má, alebo nemá,
- že matematiku sa človek môže učiť aj v dospelosti, podobne ako nový cudzí jazyk.
Obsah epizody:
00:00 - Predstavenie hostky a témy01:23 - Krása dôkazu na plechovke
03:07 - Prečo musíme tvrdenia dokazovať
04:46 - Kreativita a Pytagorova veta
06:11 - Matematika a kritické myslenie
07:17 - Povinná maturita z matematiky
08:26 - Ako učiť matematiku lepšie
09:24 - Reforma 2008 a menej hodín
10:32 - Preplnené triedy a možnosti zmeny
11:28 - Ako funguje matematická trieda
12:36 - Korešpondenčný seminár pre deviatakov
13:50 - Prestupy medzi triedami a ďalšia dráha
15:43 - Je matematika stále „cool“
17:05 - Výberové triedy a argumenty proti
18:33 - Priateľstvá a dlhodobé väzby
19:09 - Umelá inteligencia pri počítaní
21:05 - Bola by AI dobrá žiačka
21:51 - Prekvapivé riešenia žiakov
22:57 - Alternatívne postupy a motivácia
23:21 - Rodičia stratení v matematike
24:12 - Učiť sa matematiku v dospelosti
25:23 - Čo považuje za najväčší úspech
26:53 - Súťaže, tímová práca a vlaky
28:09 - Matematika, priateľstvá a kariéry žiakov
29:24 - Vtipné zážitky z ciest a torta
30:13 - Matematika v každodennom živote
31:04 - Istota pravidiel a nekonečné objavy
31:46 - Ako v nej sama objavila vášeň
33:04 - Matematika ako idealistická veda
33:49 - Prečo neodišla do výskumu
35:53 - Odporúčaná kniha o kráse matematiky
37:13 - Poďakovanie a ukončenie rozhovoru
37:24 - Sponzor
37:41 - Reklama
Popis podcastu
Zvedavosť (bývalý Vedecký podcast n2) je seriál rozhovorov Zuzany Vitkovej o vede, technológiách a svete okolo nás. Prináša zrozumiteľné a pútavé diskusie s odborníkmi, ktoré odpovedajú na otázky, čo hýbu našou zvedavosťou. Nové diely vychádzajú približne každé týždne. Ako bonus v tomto kanáli zdieľame aj ukážky z najnovších kníh nášho vydaveteľstva, aby si každý zvedavec našiel to svoje.