Výsledky voleb zásadně ovlivňují ti, kteří se rozhodují na poslední chvíli, vysvětluje nepřesnost průzkumů ředitel STEM/MARK Tuček
Poslechněte si podcast
13. 9. 2021
7 min
O epizodě podcastu
Zbývají čtyři týdny do voleb do Poslanecké sněmovny a výzkumné agentury nabízí jeden volební průzkum za druhým. V Česku se předvolebním průzkumům věnují společnosti Kantar CZ, CVVM, STEM nebo Median. Výsledkem je velké množství různých předvolebních průzkumů, které se ale mnohdy svými výstupy od sebe liší. Proč se tak děje vysvětlil v odpoledním vysílání Rádia Z ředitel výzkumné agentury STEN/MARK Jan Tuček. Do výsledku se podle něj promítá metoda sběru dat a především způsob výpočtu volebního modelu a to, jak jsou položeny otázky. „Hlavním rozdílem často bývá to, jestli jsou do volebního modelu zahrnuti lidé, kteří říkají, že pravděpodobně nepůjdou volit,“ dodal Tuček.
Poslechněte si rozhovor moderátorky Romany Navarové s ředitelem výzkumné agentury STEN/MARK Janem Tučkem.