
Jiří Fröhlich: Při Black Friday se nenechte zlákat magickým procentem, sledujte konečnou cenu

O epizodě podcastu
Už tento pátek vyvrcholí nákupní horečka zvaná Black Friday. Jedná se o marketingovou akci, kdy se obchodníci snaží nalákat zákazníky na velmi nízké ceny. Černý pátek je například v USA už od roku 2005 tradičně nejrušnějším nakupovacím dnem. I při Black Friday se ale můžeme napálit. „Lidé by měli především koukat na konečnou cenu a nenechat se zlákat magickým procentem. Už se chystá novela zákona, která do toho velmi výrazně zasáhne v dalších letech. Dnes obchodník může vycházet i z cen, za jaké dané zboží prodával v minulosti,” varuje mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich s tím, že jedinou cestou, jak ušetřit, je používat srovnávače cen.
A jak poznat seriózního obchodníka? „Chce to trochu času podívat se na obchodní podmínky a recenze,” radí Fröhlich. Prvním varovným signálem je podle něj třeba sídlo v Dubaji či nemožnost platit na dobírku. „V České republice je dobírka nejoblíbenější. Seriózní obchodník ji spotřebiteli nabídne. Platba kartou je řešení, protože u ní máte šanci dojít do banky a nechat zaúčtovat platbu zpátky na kartu v případě podvodu. Ale v okamžiku, kdy dáte platební příkaz na nějaké číslo účtu a dojde k podvodu, musíte se obrátit na soudy a policii. Je to zkrátka složitější,” vysvětluje Jiří Fröhlich.
Českou obchodní inspekcí aktuálně sledované rizikové weby najdete na adrese rizikove.cz.
Poslechněte si celý rozhovor s Jiřím Fröhlichem z vysílání Rádia ZET: