
Finanční influenceři – jak poznat profesionála od samozvaného experta?

Na YouTube radí, kam s penězi. Čeští finanční influenceři mají statisíce, zahraniční i miliony zhlédnutí a obrovský vliv. Někteří přitom sami investují třeba jen pár let. Některé platí banky, jiné vývojáři pochybných kryptomincí.
Internet a sociální sítě jsou plné zaručených tipů, jak vydělat peníze, kam investovat a s kým. Stojí za nimi armáda takzvaných „finfluencerů“ – tedy lidí, kteří se financemi zabývají a mají ambici svými výstupy ovlivnit své fanoušky.
Podle Dominika Stroukala je nejlepší sledovat ty, co o trzích reálně rozhodují. „Nejlepší finanční influencer je šéf Fedu, americké centrální banky, Jerome Powell. Když něco napíše, má to reálný dopad na všechny trhy. Sledujte centrální bankéře a hlavní ekonomy velkých institucí. Nehoní svíčkové grafy a neříkají: ‚Super, bude lambo.‘ Ale co napíšou, může ovlivnit moji peněženku,“ vysvětluje hlavní ekonom platební instituce Roger v podcastu Ve vatě.
Finfluenceři jsou často mladí, neživí se jako brokeři a znalosti trhů čerpají samostudiem. Mohou posloužit jako inspirace, následovat jejich konkrétní rady by však Stroukal neradil. „Klidně sledujte hlučný a barevný YouTube, jak mluví o investicích, ale řídit se tím, co kupovat, tam bych byl opatrný.“
Jsou ale výjimky. „Když jsou otevření, mluví o svých spolupracích, jdou s kůží na trh, kam sami investují, jsou schopní přiznat, že udělali chybu,“ míní Stroukal.
Zajímá vás další obsah o investicích a osobních financích? Podívejte se do naší rubriky Finance.
- Ve vatě. Podcast novinářky Markéty Bidrmanové . Poslechněte si konkrétní rady investorů a odborníků na téma investic, inflace, úvěrů a hypoték. Finanční „kápézetka“ pro všechny, kterým nejsou peníze ukradené.
- Vychází každý čtvrtek. Poslouchejte na Seznam Zprávách, Podcasty.cz nebo ve všech podcastových aplikacích.
- V podcastu vysvětlujeme základní finanční pojmy a principy, nejde ale o investiční poradenství.
- O čem byste chtěli poslouchat příště? Co máme zlepšit? A co naopak určitě neměnit? Vaše připomínky, tipy i výtky uvítáme na adrese audio@sz.cz .