
Mlhy, gumotisky a rozmazané cibule: Secesní piktorialismus

Ucho fotografie
Poslechněte si podcast
Dnes
24 min
V téhle epizodě Ucha fotografie zjistíte, proč se 19. století zamilovalo do fotek, které „ani nevypadají jako fotografie“. Od viktoriánských montáží Rejlandera a Robinsona přecházíme k Henrymu Peach Emersonovi, který v roce 1886 vyvětral salony manifestem naturalistické fotografie a roztočil debatu, zda má fotka napodobovat malbu. Do hry vstupuje impresionismus (výstava 1874 u Nadara, v Anglii 1889), který přenesl důraz na světlo, náladu a atmosféru. Vrchol přichází v 90. letech: secesní piktorialismus, ušlechtilé tisky (gumotisk, olejotisk, bromolejotisk) a založení Linked Ring Brotherhood (1892). A pak George Davison – úředník, manažer Kodaku a rebel – který pinhole kamerou rozmazal Cibulové pole (1890) a rozdělil Londýn na „ostré“ a „poetické“. Proč to všechno stále rezonuje i dnes? Poslechněte si.
piktorialismus, secesní piktorialismus, Henry Peach Emerson, naturalistická fotografie, Linked Ring, George Davison, The Onion Field, gumotisk, bromolejotisk, olejotisk, Oscar Gustave Rejlander, Henry Peach Robinson, impresionismus a fotografie, dějiny fotografie, česká fotografie, František Drtikol