🎙 Epizoda 3: Gaučoví světoběžníci – Jak se cestovalo na stříbrné destičcePodíváme se na první cestovatelskou horečku – ale nečekejte krosny a sandály. V 19. století stačilo koupit daguerrotypii a předstírat, že jste tam byli! 📸Paříž byla v té době něco jako centrum prvního vizuálního turismu. V obchodech si lidé mohli koupit snímky pyramid, Parthenonu nebo arabských trhů a doma pak s důležitým výrazem vyprávět, jak bylo v Egyptě vedro (zatímco jejich jediná cesta vedla na nedělní brunch do kavárny).Potkáme také první cestovatelské fotografy, kteří si prošli peklem – tahali kameru velikosti lednice, omdlévali v toxických výparech a nakonec se rozhodli, že bude lepší daguerrotypie prostě nakoupit od jiných.A pak tu byl Noël Paymal Lerebours -pařížský optik, obchodník a vydavatel, který sehrál klíčovou roli v počátcích fotografie. Po smrti svého adoptivního otce v roce 1840 převzal jeho optickou dílnu a okamžitě rozšířil nabídku o daguerrotypické kamery a fotografie. Lerebours pochopil, že lidé nechtějí jen fotit – chtějí vidět svět. A tak začal shromažďovat daguerrotypie z různých koutů světa a vydal Excursions Daguerriennes, první obrazovou knihu založenou na fotografii, která umožnila Pařížanům "cestovat" z pohodlí svého salónu. Nebyl fotografem, ale geniálním obchodníkem – místo aby se vláčel po světě s těžkou kamerou a riskoval smrtící dávku rtuťových výparů, najímal cestovatele a umělce, kteří mu obrazy přivezli. A když něco na snímcích chybělo? No, rytci to prostě domalovali!A tak začalo století, kdy lidé začali poznávat svět ne vlastníma očima, ale přes pečlivě stylizované obrázky. A některé iluze se staly tak populární, až jim věříme dodnes. 🐍😅
🎙 Epizoda 3: Gaučoví světoběžníci – Jak se cestovalo na stříbrné destičce
Podíváme se na první cestovatelskou horečku – ale nečekejte krosny a sandály. V 19. století stačilo koupit daguerrotypii a předstírat, že jste tam byli! 📸
Paříž byla v té době něco jako centrum prvního vizuálního turismu. V obchodech si lidé mohli koupit snímky pyramid, Parthenonu nebo arabských trhů a doma pak s důležitým výrazem vyprávět, jak bylo v Egyptě vedro (zatímco jejich jediná cesta vedla na nedělní brunch do kavárny).
Potkáme také první cestovatelské fotografy , kteří si prošli peklem – tahali kameru velikosti lednice, omdlévali v toxických výparech a nakonec se rozhodli, že bude lepší daguerrotypie prostě nakoupit od jiných .
A pak tu byl Noël Paymal Lerebours - pařížský optik, obchodník a vydavatel, který sehrál klíčovou roli v počátcích fotografie. Po smrti svého adoptivního otce v roce 1840 převzal jeho optickou dílnu a okamžitě rozšířil nabídku o daguerrotypické kamery a fotografie. Lerebours pochopil, že lidé nechtějí jen fotit – chtějí vidět svět. A tak začal shromažďovat daguerrotypie z různých koutů světa a vydal Excursions Daguerriennes , první obrazovou knihu založenou na fotografii, která umožnila Pařížanům "cestovat" z pohodlí svého salónu. Nebyl fotografem, ale geniálním obchodníkem – místo aby se vláčel po světě s těžkou kamerou a riskoval smrtící dávku rtuťových výparů, najímal cestovatele a umělce, kteří mu obrazy přivezli. A když něco na snímcích chybělo? No, rytci to prostě domalovali!
A tak začalo století, kdy lidé začali poznávat svět ne vlastníma očima, ale přes pečlivě stylizované obrázky . A některé iluze se staly tak populární, až jim věříme dodnes. 🐍😅
Co mají společného Aristoteles a Daguerre? Bez nich by tento podcast nikdy nevznikl, potažmo by nevznikla fotografie – médium, – které je tématem Ucha fotografie. Oceněná fotografka a kurátorka Kateřina Sýsová vás povede cestou od prvních daguerrotypií, kalotypií a koloidového procesu až k životům současných hvězd, jako jsou Annie Leibovitz, Gregory Crewdson nebo Nadia Lee Cohen. Přes kouzlo analogu až po éru digitálu a nekonečných swipů. Za každou fotografií může být ještě lepší příběh. Čekají váš ikonické osudy plné humoru i dějiny obrazů plné zvratů.