
Etnograf v papučích: kolonialismus, gauč a fotoaparát

🎙️ Epizoda 23: V dnešní epizodě podcastu Ucho fotografie si posvítíme na temné pozadí žánru, který vypadal nevinně – ale rozhodně nevinný nebyl. Vstupte do světa etnografické fotografie , kde se věda potkává s vizuálním kýčem, a koloniální nadřazenost se schovává za pečlivě komponované záběry.
📸 Podíváme se na vznik etnografie jako vědeckého oboru v 19. století – doby, kdy se o kulturách jiných kontinentů rozhodovalo nejlépe z gauče v Londýně , ideálně na základě fotek od misionářů nebo vojáků. Zaměříme se i na vysokou cirkulaci etnografických pohlednic , které sloužily víc jako exotické suvenýry než jako nástroje poznání.
👑 Hlavní hvězdou epizody je ovšem Edward S. Curtis – muž s posedlostí zachránit „mizící rasy“ původních obyvatel Severní Ameriky… tím, že je naaranžuje, nafotí a vloží do luxusního svazku knihy.
⚔️ Řešíme i kritické otázky postkoloniální vizuální kultury : Co dělá inscenovaná fotografie s autenticitou? Jaké stereotypy Curtis pomohl vytvořit? A proč některé obrázky působí víc jako Walt Disney pro dospělé antropology než jako dokument?
✨ Na závěr se dotkneme i současné kritiky etnografické fotografie a postkoloniální optiky v umění.
🔑 etnografická fotografie , Edward S. Curtis , kolonialismus , vizuální stereotypy , postkoloniální kritika , fotografie 19. století , inscenace , vizuální manipulace