
Když Frankenstein potká Babičku a Superman Ferdu Mravence. Co patří do popkulturního kánonu?

Týdeník Respekt
Poslechněte si podcast
Dnes
2 hod 0 min
O epizodě podcastu
Na tripu popkulturou s Petrem A. Bílkem #10 o vlivu a postavení, který získala populární kultura za posledních dvě stě let, nevlivnějších bytostech, které nikdy nežily i seznamech kanonických děl populární kultury.
Na ploše devíti dílů jsme sledovali dvě století západní populární kultury od verneovek, cooperovek a prvních gramofonů až po Nirvanu Curta Kobaina nebo film Matrix. Jaký vliv za tu dobu získala a jak se promísila s elitní kulturou. Která díla by dnes literární historik Petr A. Bílek zařadil na kánon děl západní a české populární kultury. A jaké nečekaná pojítka i kontrasty mezi nimi vidí komparatista? Nejen o tom debatoval se Štěpánem Sedláčkenn na živém natáčení v Kampusu Hybernská.
Kanonická díla populární kultury podle Petra A. Bílka – ten skutečně minimální výběr (řazeno chronologicky):
Mary Shelley: Frankenstein
Lewis Carroll: Alenka v říši divů
Bram Stoker: Dracula
Fritz Lang: Metropolis
H. P. Lovecraft: V horách šílenství
Jerry Siegel a Joe Shuster: Superman
Bill Finger a Bob Kane: Batman
J. R. R. Tolkien: Pán prstenů
Elvis Presley: Elvis Presley
Leonard Bernstein a Stephen Sondheim a Arthur Laurents: West Side Story
Alfred Hitchcock: Psycho
Andy Warhol: Campbell's Soup Cans
Guy Hamilton: Goldfinger
Gene Roddenberry: Star Trek (The Original Series)
Bob Dylan: Highway 61 Revisited
The Beatles: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Stanley Kubrick: 2001: Space Odyssey (Vesmírná odysea 2001)
Galt MacDermot a Gerome Ragni a James Rado: Hair: The American Tribal Love-Rock Musical
Andrew Lloyd Webber a Tim Rice: Jesus Christ Superstar
Francis Ford Coppola: The Godfather (Kmotr)
David Bowie: Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
George Lucas: Star Wars IV – VI
Michael Jackson: Thriller
Shigeru Miyamoto: Super Mario Bros.
Alan Moore a Dave Gibbons: Watchmen (Strážci)
David Lynch – Mark Frost: Twin Peaks (2 původní sezóny)
Quentin Tarantino: Pulp Fiction
Kánon českých popkulturních děl podle Petra A. Bílka (řazeno chronologicky):
Božena Němcová: Babička (1855)
Jan Karafiát: Broučci (1876)
Alois Jirásek: Staré pověsti české (1894)
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (1921 – 1923)
Eduard Bass: Klapzubova jedenáctka (1922)
Josef Váchal: Krvavý román (1924)
Josef Skupa: Spejbl a Hurvínek (1926)
Ondřej Sekora: Příhody Ferdy Mravence (1933)
Josef Lada: O Mikešovi (1934)
Felix Háj: Školák Kája Mařík (1937 – 1938)
Jaroslav Foglar – Jan Fischer: Rychlé šípy (1938)
Karel Lamač: Ducháček to zařídí (1938)
Martin Frič: Cesta do hlubin študákovy duše (1939)
Zdeněk Jirotka: Saturnin (1942)
Karel Poláček: Bylo nás pět (1946)
Bořivoj Zeman: Byl jednou jeden král (1954)
Karel Zeman: Vynález zkázy (1958)
Karel Kachyňa: Král Šumavy (1959)
Jiří Suchý: Jonáš a tingltangl (1962)
Jindřich Polák: Ikarie XB 1 (1963)
Ladislav Rychman: Starci na chmelu (1964)
Oldřich Lipský: Limonádový Joe (1964)
Václav Čtvrtek a Radek Pilař: O loupežníku Rumcajsovi (1967)
Zdeněk Svěrák: Akt (1967)
Kája Saudek: Muriel a andělé (1969, 1991)
Flamengo: Kuře v hodinkách (1972)
Věra Jordánová: Krkonošská pohádka (1974)
Jiří Sequens: 30 případů majora Zemana (1975 – 1980)
Oldřich Lipský: „Marečku, podejte mi pero“ (1976)
Miloš Macourek a Adolf Born: Mach a Šebestová (1982)
Jiří Menzel: Vesničko má středisková (1985)
Milan Šteindler a kol.: Česká soda (1993 – 1997)
Jan Hřebejk: Pelíšky (1999)
Na tripu popkulturou s Petrem A. Bílkem #10 o vlivu a postavení, které získala populární kultura za posledních dvě stě let, nevlivnějších bytostech, které nikdy nežily, i seznamech kanonických děl populární kultury.
Na ploše devíti dílů jsme sledovali dvě století západní populární kultury od verneovek, cooperovek a prvních gramofonů až po Nirvanu Curta Kobaina nebo film Matrix. Jaký vliv za tu dobu získala a jak se promísila s elitní kulturou. Která díla by dnes literární historik Petr A. Bílek zařadil na kánon děl západní a české populární kultury. A jaká nečekaná pojítka i kontrasty mezi nimi vidí komparatista? Nejen o tom debatoval se Štěpánem Sedláčkenn na živém natáčení v Kampusu Hybernská.
---------------------------------------------------------------------------
Kanonická díla populární kultury podle Petra A. Bílka – ten skutečně minimální výběr (řazeno chronologicky):
Mary Shelley: Frankenstein
Lewis Carroll: Alenka v říši divů
Bram Stoker: Dracula
Fritz Lang: Metropolis
H. P. Lovecraft: V horách šílenství
Jerry Siegel a Joe Shuster: Superman
Bill Finger a Bob Kane: Batman
J. R. R. Tolkien: Pán prstenů
Elvis Presley: Elvis Presley
Leonard Bernstein a Stephen Sondheim a Arthur Laurents: West Side Story
Alfred Hitchcock: Psycho
Andy Warhol: Campbell's Soup Cans
Guy Hamilton: Goldfinger
Gene Roddenberry: Star Trek (The Original Series)
Bob Dylan: Highway 61 Revisited
The Beatles: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Stanley Kubrick: 2001: Space Odyssey (Vesmírná odysea 2001)
Galt MacDermot a Gerome Ragni a James Rado: Hair: The American Tribal Love-Rock Musical
Andrew Lloyd Webber a Tim Rice: Jesus Christ Superstar
Francis Ford Coppola: The Godfather (Kmotr)
David Bowie: Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
George Lucas: Star Wars IV – VI
Michael Jackson: Thriller
Shigeru Miyamoto: Super Mario Bros.
Alan Moore a Dave Gibbons: Watchmen (Strážci)
David Lynch – Mark Frost: Twin Peaks (2 původní sezóny)
Quentin Tarantino: Pulp Fiction
-----------------------------------------------------------------------------
Kánon českých popkulturních děl podle Petra A. Bílka (řazeno chronologicky):
Božena Němcová: Babička (1855)
Jan Karafiát: Broučci (1876)
Alois Jirásek: Staré pověsti české (1894)
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (1921 – 1923)
Eduard Bass: Klapzubova jedenáctka (1922)
Josef Váchal: Krvavý román (1924)
Josef Skupa: Spejbl a Hurvínek (1926)
Ondřej Sekora: Příhody Ferdy Mravence (1933)
Josef Lada: O Mikešovi (1934)
Felix Háj: Školák Kája Mařík (1937 – 1938)
Jaroslav Foglar – Jan Fischer: Rychlé šípy (1938)
Karel Lamač: Ducháček to zařídí (1938)
Martin Frič: Cesta do hlubin študákovy duše (1939)
Zdeněk Jirotka: Saturnin (1942)
Karel Poláček: Bylo nás pět (1946)
Bořivoj Zeman: Byl jednou jeden král (1954)
Karel Zeman: Vynález zkázy (1958)
Karel Kachyňa: Král Šumavy (1959)
Jiří Suchý: Jonáš a tingltangl (1962)
Jindřich Polák: Ikarie XB 1 (1963)
Ladislav Rychman: Starci na chmelu (1964)
Oldřich Lipský: Limonádový Joe (1964)
Václav Čtvrtek a Radek Pilař: O loupežníku Rumcajsovi (1967)
Zdeněk Svěrák: Akt (1967)
Kája Saudek: Muriel a andělé (1969, 1991)
Flamengo: Kuře v hodinkách (1972)
Věra Jordánová: Krkonošská pohádka (1974)
Jiří Sequens: 30 případů majora Zemana (1975 – 1980)
Oldřich Lipský: „Marečku, podejte mi pero“ (1976)
Miloš Macourek a Adolf Born: Mach a Šebestová (1982)
Jiří Menzel: Vesničko má středisková (1985)
Milan Šteindler a kol.: Česká soda (1993 – 1997)
Jan Hřebejk: Pelíšky (1999)
Obsah epizody:
00:00 - Představení debaty a rámec série01:47 - Dopady popkultury, hranice s vysokým uměním
02:55 - Kánony, adaptace a popkultura jako repertoár emocí
06:15 - Kniha 101 nejvlivnějších, kteří nikdy nežili – koncept a metodika
08:01 - Marlboro Man na 1. místě: vliv, úmrtí, kontroverze
10:08 - Velký bratr: Orwell, reality-show a dohled
11:01 - Dobové stopy žebříčku: gender, anglofonní bias, Siegfried
12:25 - Popkulturní role jako repertoár identit (Sheldon Cooper aj.)
13:56 - Marlboro herci a hypotetické doplnění žebříčku o Donalda Trumpa
16:06 - Trump: prolínání popkultury a politiky, mediální obrazy a camea
19:04 - Konstrukce reality a jazyka; Being There a Life of Brian
22:08 - Jak vznikal kánon: subjektivita, Sherlock, dominance 60. let
26:45 - Frankenstein jako č. 1; del Torova adaptace a rezonance
28:36 - Frankenstein: odpovědnost, outsiderství, technologie a pomsta
33:30 - Babička vs. Frankenstein: údolí vs. globální hon; Viktorka
37:25 - 1933: Superman vs. Ferda Mravenec – etika, schopnosti a stereotypy
40:17 - Spejbl a Hurvínek; Ferdův kolektivismus a 50. léta
43:00 - Český kolektivní hrdina vs. americké „mega‑já“; Major Zeman
48:13 - Psycho: art i pop, sprchová scéna, filmová hudba a „hygiena“ násilí
53:16 - Psychologizace od 60. let; Watchmen; Bond v éře Craiga
01:00:01 - Kmotr: mechanismus zla, Michaelův pád, Nový Hollywood
01:05:13 - David Bowie – Ziggy Stardust jako koncept, životnost skrze covery
01:09:45 - Bowie jako průvodce dekádami: identity, 80s obrat, „inscenovaná“ smrt
01:14:37 - Twin Peaks: nástup „kvalitní televize“, pomalost a surrealita
01:19:30 - Pelíšky vs. Twin Peaks: komfortní citace vs. znejišťující svět
01:20:57 - Q&A: Přeceňovaní hrdinové (Barbie, Superman vs. Batman) a self‑image Bílka
01:23:33 - Q&A: Remaky, návraty do vesmírů a hudební opakování (Solaris)
01:27:42 - Q&A: Stárnoucí hrdinové (Indiana Jones, Die Hard); Star Wars
01:33:02 - Q&A: Nedoceněná díla za železnou oponou; 17 zastavení jara
01:36:02 - Q&A: Reklama a popkultura (Marlboro, Nick Drake, Bob Dylan, Truman Show)
01:41:50 - Q&A: Paměť, audioknihy a místo literatury v popkultuře
01:46:59 - Q&A: České specifikum – parodie a skeptický humor od 60. let
01:51:10 - Q&A: Pink Floyd – The Wall vs. Dark Side; filmová dimenze a kontext
01:52:31 - Q&A: Předvídatelnost, zpětné docenění (Star Trek, Twin Peaks)
01:55:11 - Q&A: Kultura vs. technologie a ekonomika; 20. a 30. léta
01:58:56 - Poděkování, vytištěný kánon a avízo pokračování o české popkultuře