
47. Igor Sirota – tentoktát o GMT a akustických komplikacích

Tik Talk od hodinky Helveti.cz
Poslechněte si podcast
Dnes
1 hod 11 min
O epizodě podcastu
V dnešním díle opravdu něco uslyšíte . S panem Sirotou jsme si totiž povídali nejen o tom, jak hodinky ukazují čas, ale i o tom, jak mohou znít. Společně jsme se vydali do světa druhých časů – ne, není to sci-fi. Řeč byla o GMT komplikaci, která umožňuje sledovat více časových pásem najednou. A protože hodinky nejsou jen o čase, ale hlavně o emocích, otevřeli jsme i téma akustických komplikací. Od prvních odbíjení v kapesních hodinkách až po současné mistrovské minutové repetice, které dokáží proměnit strojek v malý orchestrion.
=======================
O čem byla řeč?
01:30 Co to GMT komplikace je a kde se vzala její potřeba? Kolik časů měla železnice před rozdělením Země na 24 pásem? A kolik označení pro časomíru máme dnes?
7:35 Jak druhý čas zobrazujeme? Pomocí vícero strojků, oboustranně otočné lunety, nebo 3. nebo 4. ručkou (víc v článku True and False GMT ).
13:30 Worldtimery – řešení pomocí posuvného okruží na číselníku se zkratky měst nebo letišť ( blíže v článku ).
20:39 Které hodinky GMT vůbec proslavily?
24:17 Na některá zobrazení si musíte zvyknout – za hlavní čas je považován ten druhý.
27:50 Nezvyklá zobrazení dalšího času nastavíte třeba páčkami.
30:20 Velké množství řešení na sebe váže i velké množství strojků , a to od cenově dostupných, které se objevují i u nezávislých značek, až po ty dražší a velmi drahé.
33:18 Akustické funkce: K čemu je vlastně budíček na hodinkách?
35:40 Bití patří mezi 3 královské komplikace a jeho vznik sahá až do 12. století.
33:45 První bití v hodinkách zkonstruoval britský královský hodinář v roce 1690.
40:20 První minutová repetice vznikla v roce 1720. K akustickým komplikacím přispěl i otec hodinářství Louis Abraham Breguet.
43:17 2 typy bití – Sonnerie a minutová repetice .
45:58 Tři typy Sonnerie jsou Petite au Passage („ zvonění při průchodu “), Petite Sonnerie – automatické bití čtvrtí nebo půlí a Grande Sonnerie – jedna z královských komplikací.
50:40 S čím se hodináři a konstruktéři musí u bití popasovat?
54:28 Co vlastně v hodinkách zvuk rozšíří?
55:43 Má být zvuk výrazný, nebo měkký a lahodný? O jaký tón se jedná?
1:03:45 Z kolika dílků se tyto komplikace skládají? A jaký je jejich servis?
1:05:20 Proč se zase dnes modelům s budíčkem nikdo moc nevěnuje? (Recenze modelů s budíčkem: Alexander Shorokhoff Swan Lake: Budík z Labutího jezera a Vulcain Cricket Classique 39 mm Eggshell s budíkem
V dnešním díle opravdu něco uslyšíte . S panem Sirotou jsme si totiž povídali nejen o tom, jak hodinky ukazují čas, ale i o tom, jak mohou znít. Společně jsme se vydali do světa druhých časů – ne, není to sci-fi. Řeč byla o GMT komplikaci, která umožňuje sledovat více časových pásem najednou. A protože hodinky nejsou jen o čase, ale hlavně o emocích, otevřeli jsme i téma akustických komplikací. Od prvních odbíjení v kapesních hodinkách až po současné mistrovské minutové repetice, které dokáží proměnit strojek v malý orchestrion.
=======================
O čem byla řeč?
01:30 Co to GMT komplikace je a kde se vzala její potřeba? Kolik časů měla železnice před rozdělením Země na 24 pásem? A kolik označení pro časomíru máme dnes?
7:35 Jak druhý čas zobrazujeme? Pomocí vícero strojků, oboustranně otočné lunety, nebo 3. nebo 4. ručkou (víc v článku True and False GMT ).
13:30 Worldtimery – řešení pomocí posuvného okruží na číselníku se zkratky měst nebo letišť ( blíže v článku ).
20:39 Které hodinky GMT vůbec proslavily?
24:17 Na některá zobrazení si musíte zvyknout – za hlavní čas je považován ten druhý.
27:50 Nezvyklá zobrazení dalšího času nastavíte třeba páčkami.
30:20 Velké množství řešení na sebe váže i velké množství strojků , a to od cenově dostupných, které se objevují i u nezávislých značek, až po ty dražší a velmi drahé.
33:18 Akustické funkce: K čemu je vlastně budíček na hodinkách?
35:40 Bití patří mezi 3 královské komplikace a jeho vznik sahá až do 12. století.
33:45 První bití v hodinkách zkonstruoval britský královský hodinář v roce 1690.
40:20 První minutová repetice vznikla v roce 1720. K akustickým komplikacím přispěl i otec hodinářství Louis Abraham Breguet.
43:17 2 typy bití – Sonnerie a minutová repetice .
45:58 Tři typy Sonnerie jsou Petite au Passage („ zvonění při průchodu “), Petite Sonnerie – automatické bití čtvrtí nebo půlí a Grande Sonnerie – jedna z královských komplikací.
50:40 S čím se hodináři a konstruktéři musí u bití popasovat?
54:28 Co vlastně v hodinkách zvuk rozšíří?
55:43 Má být zvuk výrazný, nebo měkký a lahodný? O jaký tón se jedná?
1:03:45 Z kolika dílků se tyto komplikace skládají? A jaký je jejich servis?
1:05:20 Proč se zase dnes modelům s budíčkem nikdo moc nevěnuje? (Recenze modelů s budíčkem: Alexander Shorokhoff Swan Lake: Budík z Labutího jezera a Vulcain Cricket Classique 39 mm Eggshell s budíkem