K jednomu z výzkumných zájmů Centra raně středověkých studií dlouhodobě patří také středověké památky Kavkazu. Tato zdánlivě vzdálená oblast měla se středověkým Středomořím společného více, než by se na první pohled mohlo zdát. V první polovině 7. století vzniká ve Tsromi na popud Stepanose II. skutečně impozantní a řemeslně precizně provedená stavba, jejíž apsidě dominuje mozaika stojícího Krista se svitkem v ruce – obraz dobře známý například z pozdně antického Říma nebo Soluně. Jak daleko cestovaly umělecké dílny a kam až se mohlo šířit řemeslnické know-how? Byla středověká Gruzie kulturní i geografickou periferií, nebo naopak důležitou zastávkou podél Hedvábné stezky? Co obnášela výroba skleněných mozaik a může být i samotná volba média vyjádřením politické a náboženské příslušnosti? A co Tsromi pojí s moskevským Chrámem ruských ozbrojených sil? Poslechněte si sedmé pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá s historikem umění Ivanem Folettim a archeologem Jiřím Macháčkem.
Vyrobilo Centrum raně středověkých studií při Semináři dějin umění Masarykovy univerzity.
S finanční podporou aukčního domu Zezula.
Scénář: Ivan Foletti a Jiří Macháček
Zvukový záznam: Gajane Achverdjanová a Anna Kelblová
Zvuková postprodukce: Gajane Achverdjanová
Znělka: Jakub Kraus
Poděkování Kláře Doležalové za přípravu textů a jejich korekturu.
Pokud Vás zajímají aktivity Centra raně středověkých studií, můžete se přihlásit k odběru novinek zde česky http://eepurl.com/dJYjqU nebo anglicky http://eepurl.com/dJYtNM.
Staňte se členem a podpořte naše aktivity: https://www.earlymedievalstudies.com/...
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
K jednomu z výzkumných zájmů Centra raně středověkých studií dlouhodobě patří také středověké památky Kavkazu. Tato zdánlivě vzdálená oblast měla se středověkým Středomořím společného více, než by se na první pohled mohlo zdát. V první polovině 7. století vzniká ve Tsromi na popud Stepanose II. skutečně impozantní a řemeslně precizně provedená stavba, jejíž apsidě dominuje mozaika stojícího Krista se svitkem v ruce – obraz dobře známý například z pozdně antického Říma nebo Soluně. Jak daleko cestovaly umělecké dílny a kam až se mohlo šířit řemeslnické know-how? Byla středověká Gruzie kulturní i geografickou periferií, nebo naopak důležitou zastávkou podél Hedvábné stezky? Co obnášela výroba skleněných mozaik a může být i samotná volba média vyjádřením politické a náboženské příslušnosti? A co Tsromi pojí s moskevským Chrámem ruských ozbrojených sil? Poslechněte si sedmé pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá s historikem umění Ivanem Folettim a archeologem Jiřím Macháčkem.Vyrobilo Centrum raně středověkých studií při Semináři dějin umění Masarykovy univerzity.S finanční podporou aukčního domu Zezula.Scénář: Ivan Foletti a Jiří MacháčekZvukový záznam: Gajane Achverdjanová a Anna KelblováZvuková postprodukce: Gajane AchverdjanováZnělka: Jakub KrausPoděkování Kláře Doležalové za přípravu textů a jejich korekturu.Pokud Vás zajímají aktivity Centra raně středověkých studií, můžete se přihlásit k odběru novinek zde česky http://eepurl.com/dJYjqU nebo anglicky http://eepurl.com/dJYtNM.Staňte se členem a podpořte naše aktivity: https://www.earlymedievalstudies.com/... Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Patří památky výhradně minulosti? Je možné středověké artefakty vnímat jako svědectví „doby temna“, nebo nám naopak dávají poznat pestrost okolního světa? A co nám mohou říci o dnešním světě tady a teď? Jak dochází k manipulaci s dějinami a mají humanitní a společenské vědy šanci obstát v moderní, hypertechnologické společnosti? Nejen tyto, ale i další otázky představí historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v novém podcastu Centra raně středověkých studií.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.