Na konci osmnáctého století bylo v okolí římského kláštera San Francesco di Paola objeveno několik desítek tepaných předmětů ze čtvrtého století, které do historie vstoupily jako „Esquilinský poklad“. Mezi nimi byla také stříbrná toaletní skříňka s výjevy pohanského božstva, portréty objednavatelů s nápisem „Secundus a Projecta žijí v Kristu“. Jak bylo něco takového možné? Šlo o znamení náboženské tolerance? A představoval přechod na křesťanskou víru radikální změnu vkusu? Proč svěcené panny nastartovaly sexuální revoluci a jak bylo v pozdně antickém Římě ošetřeno majetkové právo manželů? Odpovídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v pátém pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá.
Vyrobilo Centrum raně středověkých studií při Semináři dějin umění Masarykovy univerzity.
S finanční podporou aukčního domu Zezula.
Scénář: Ivan Foletti a Jiří Macháček
Zvukový záznam: Gajane Achverdjanová a Anna Kelblová
Zvuková postprodukce: Gajane Achverdjanová
Znělka: Jakub Kraus
Poděkování Kláře Doležalové za přípravu textů a jejich korekturu.
Pokud Vás zajímají aktivity Centra raně středověkých studií, můžete se přihlásit k odběru novinek zde česky http://eepurl.com/dJYjqU nebo anglicky http://eepurl.com/dJYtNM.
Staňte se členem a podpořte naše aktivity: https://www.earlymedievalstudies.com/...
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Na konci osmnáctého století bylo v okolí římského kláštera San Francesco di Paola objeveno několik desítek tepaných předmětů ze čtvrtého století, které do historie vstoupily jako „Esquilinský poklad“. Mezi nimi byla také stříbrná toaletní skříňka s výjevy pohanského božstva, portréty objednavatelů s nápisem „Secundus a Projecta žijí v Kristu“. Jak bylo něco takového možné? Šlo o znamení náboženské tolerance? A představoval přechod na křesťanskou víru radikální změnu vkusu? Proč svěcené panny nastartovaly sexuální revoluci a jak bylo v pozdně antickém Římě ošetřeno majetkové právo manželů? Odpovídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v pátém pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá.Vyrobilo Centrum raně středověkých studií při Semináři dějin umění Masarykovy univerzity.S finanční podporou aukčního domu Zezula.Scénář: Ivan Foletti a Jiří MacháčekZvukový záznam: Gajane Achverdjanová a Anna KelblováZvuková postprodukce: Gajane AchverdjanováZnělka: Jakub KrausPoděkování Kláře Doležalové za přípravu textů a jejich korekturu.Pokud Vás zajímají aktivity Centra raně středověkých studií, můžete se přihlásit k odběru novinek zde česky http://eepurl.com/dJYjqU nebo anglicky http://eepurl.com/dJYtNM.Staňte se členem a podpořte naše aktivity: https://www.earlymedievalstudies.com/... Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Patří památky výhradně minulosti? Je možné středověké artefakty vnímat jako svědectví „doby temna“, nebo nám naopak dávají poznat pestrost okolního světa? A co nám mohou říci o dnešním světě tady a teď? Jak dochází k manipulaci s dějinami a mají humanitní a společenské vědy šanci obstát v moderní, hypertechnologické společnosti? Nejen tyto, ale i další otázky představí historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v novém podcastu Centra raně středověkých studií.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.