Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody U nás si většinu vysvědčení píšou studenti sami, říká ředitel ScioŠkoly Filip Dobrovolný

U nás si většinu vysvědčení píšou studenti sami, říká ředitel ScioŠkoly Filip Dobrovolný

Obrázek epizody U nás si většinu vysvědčení píšou studenti sami, říká ředitel ScioŠkoly Filip Dobrovolný

Poslechněte si podcast

25. 1. 2023

16 min

O epizodě podcastu

Blíží se konec pololetí, kdy žáci a studenti dostanou vysvědčení. „U nás ve škole kromě maturity neznámkujeme, hodnocení je slovní a jde spíše o zpětnou vazbu. Tu dáváme studentům nejčastěji průběžně. Nejlépe totiž funguje, když přichází co nejdřív,” myslí si ředitel Střední ScioŠkoly Praha Filip Dobrovolný, který byl ranním hostem na Rádiu ZET. Souhrnná zpětná vazba vzniká tak, že se studenti zamýšlí společně s mentory nad různými otázkami vedoucími k sebehodnocení, a ty sepíšou. „Mentor to potom projde a napíše, co by k tomu dodal. To je potom vysvědčení. Z větší části si ho tak píšou sami studenti,” dodává Dobrovolný.

Sebehodnocení obsahuje otázky jako: Co se mi povedlo? Jaké jsem měl cíle? Jak jsem se s nimi popasoval? Jaké překážky jsem musel překonávat? Co bych příště udělal jinak? „Studenti to zvládají výborně. Aby učitel dokázal napsat dobrou zpětnou vazbu, musí o studentovi hodně dobře vědět spoustu informací. Oni mají o svém studiu nejvíc informací, jsou tedy ta nejlepší osoba, která by vysvědčení měla psát. Dokážou ho napsat lépe, než by to dokázal kdokoliv z nás pedagogů,” je přesvědčený Dobrovolný.

Vzdělávací program ScioŠkoly je postavený na kompetencích. To je kombinace znalostí, dovedností a postojů. „Máme minimum, které je povinné úplně pro každého. Studenti si ale sami vybírají, v jakém pořadí a jakým způsobem si povinná témata splní. O svém učení hodně rozhodují sami. Naším hlavním cílem je, aby se naučili, že jsou zodpovědní za svoje vzdělávání především oni, a ne škola,” podotýká Dobrovolný. „Máme i studenty využívající volnosti k tomu, aby trochu víc odpočívali, ale celková atmosféra ve škole je taková, že je normální se učit a pracovat na sobě,” popisuje ředitel školy. Dodává, že ve věku mezi 15. a 19. rokem je pro lidi velmi důležité, aby zapadli mezi svoje vrstevníky. „Pokud kritická většina vrstevníků dělá projekty, učí se a pracuje na sobě, nechcete být menšinou, která to nedělá. Studenti se hrozně moc učí i od sebe navzájem, mladší od starších,” uzavírá Filip Dobrovolný.

Poslechněte si celý rozhovor Petry Květové Pšeničné:

Popis podcastu

Rozhovory se zajímavými lidmi na aktuální téma na Rádiu ZET.