
Program festivalu Dvořákova Praha je nabitý. Šel bych tam, i kdybych nebyl ředitel, říká Jan Simon

O epizodě podcastu
Páteřní programovou řadou festivalu je Dvořák Collection. Na programu jsou ale i méně frekventovaná díla. „Někdy se povede i nějaký objev. Vzpomínám na loňský rok, kdy se po mnoha letech provedlo kompletní Dvořákovo klavírní dílo – ne příliš oblíbené mezi klavíristy, protože je to hodně práce,“ vysvětluje ředitel festivalu. Úspěch ale sklidilo nejen u publika v sále, ale celý sedmihodinový zvukový záznam byl přenesen do evropské vysílací sítě a odebralo ho 32 zemí.
Připravit takový festival je velmi obtížné. Neexistují totiž původní zvukové záznamy. „Někdy existují dokonce poměrně nekompletní notové materiály a je hodně na hudebním bádání, aby se ty podklady daly dohromady,“ říká Simon. Neznat původní zpracování je podle něj na jednu stranu velká nevýhoda, na druhou stranu to nabízí obrovský prostor pro interpreta. Aby se ale přiblížil myšlence autora, je nutné, aby dílo skutečně nastudoval.
Dvořák se narodil v Nelahozevsi. I tam se pravidelně koná festival Dvořákova Nelahozeves. „Kdybychom měli festivaly pojmenovat po všech místech, kde Dvořák působil, tak bychom taky mohli skončit u Dvořákova New Yorku,“ dodává ředitel festivalu. Antonín Dvořák v Praze ve velké míře působil. Mimo jiné byl ředitelem Pražské konzervatoře, v roce 1896 řídil první koncert Pražské filharmonie.
Poslechněte si celý rozhovor moderátora Martina Karlíka s ředitelem festivalu Dvořákova Praha Janem Simonem.