
Na velkém koncertě je vizuální stránka důležitá, říká scénograf Matyáš Vorda

O epizodě podcastu
„Myslím, že vykašlat se na vizuální stránku je zklamání diváka. Když je koncert pro interpreta větší, vizuál je očekávaný. U běžného koncertu jeho absenci asi každý odpustí. Navíc může být i rád, protože vidí na podium,“ říká bubeník, vizuální umělec a scénograf Matyáš Vorda, který byl ranním hostem Rádia ZET. „Je to největší část rozpočtu koncertu. Když se kapela rozhodne pro velký koncert, moc na něm nevydělá. Je to investice do budoucna, reklama. Něco jako klip,“ přibližuje.
Matyáš Vorda coby scénograf nebo creative director koncertů spolupracuje třeba s Ewou Farnou či Lenny, na podzim dělal koncert kapely Mirai v O2 Areně. V příštím roce bude pracovat na Eurovizi nebo Cenách Anděl. On sám vizuál koncertů při tvorbě vnímá jako klipy. „Každá písnička na koncertě je jako jeden klip.“ Nápady hledá především v zahraničí. „Když si člověk bere inspiraci z domácí scény, rychle se to okouká a přijde se na to, odkud ta inspirace pochází. To je krátkozraké,“ myslí si Vorda. Proto pro inspiraci prohledává všechny kouty světa.
Prvotní návrh vizuálu podzimního koncertu skupiny Mirai v O2 Areně udělal už v únoru 2021. Od prvního vykopnutí až po samotný koncert je to tedy třeba rok a půl. „Úplně každodenní práce je to tak dva tři měsíce před koncertem. Do té doby se řeší různé technické složky a tak dále.“ Ještě se mu nestalo, že by nějaký interpret shodil jeho návrh ze stolu. „Když mě někdo osloví, už ví, jaký styl dělám,“ dodává Matyáš Vorda.
Co všechno obnáší práce na vizuálu velkého koncertu? Poslechněte si celý rozhovor Petry Květové Pšeničné: