
Michal Bláha: Stát by měl k lidem přistupovat jako k zákazníkům

O epizodě podcastu
,,Stát má brát občana jako zákazníka a zjednodušovat mu život. Tato mentální změna je extrémně důležitá, protože posouvá jakoukoli další změnu. U nás je tento prozákaznický přístup velmi minimální, osvětluje Michal Bláha z Hlídače státu, který byl ranním hostem Rádia ZET.
Běžné úřady fungují na principu, že co jim zákon nedovolí, to nesmí dělat. Problém českého státu a české legislativy je, že je přesně narýsovaná, až absurdně. Na centrální úrovni máme velký resortismus. To znamená, že ministerstva si “hlídají” své databáze a jsou čistě jejich a mají omezenou ochotu je sdílet. Zároveň ale říkají:,, My vám je nedáme, protože pro to nemáte zákonné zmocnění,” říká Michal Bláha. Někdy je to z vnějšku velmi nepochopitelné, “ popisuje komunikaci státní správy s dodatkem, že rýsovat pravidla v dynamické době je 10 až 15 let za realitou.
Změny nastanou, ale je otázkou kdy. Před dvěma lety se schválil zákon o právu na digitální službu, který přikazuje státu, že pokud má o vás informace v nějaké vlastní databázi, nesmí je po vás vymáhat. ,,V praxi kvůli tomu nastávají ale absurdní situace,” podotkl Bláha.
V rozhovoru Martina Karlíka si poslechněte třeba to, jak funguje digitalizace v jiných zemích:
Popis podcastu
Rozhovory se zajímavými lidmi na aktuální téma na Rádiu ZET.