Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Jdu po úsporném řešení a praktičnosti, říká designérka nové lanovky na Petřín Anna Marešová

Jdu po úsporném řešení a praktičnosti, říká designérka nové lanovky na Petřín Anna Marešová

Obrázek epizody Jdu po úsporném řešení a praktičnosti, říká designérka nové lanovky na Petřín Anna Marešová

Poslechněte si podcast

5. 1. 2023

17 min

O epizodě podcastu

„Produktový design mě zajímá hlavně z pohledu jeho vyrobitelnosti. Jdu po úsporném řešení a praktičnosti. Design nové lanovky na Petřín má v sobě určitou pokoru a navazuje na to, co tam bylo dřív,” říká designérka Anna Marešová. Do návrhů nerada přidává cokoliv navíc. „Mám ráda, když design funguje úplně čistě. Nerada přidávám zbytečná světla,” dodává ranní host Rádia ZET.

V zadání soutěže bylo několik podmínek, které se Marešové zezačátku příliš nelíbily. Třeba to, že by lanovka měla vyjadřovat nějakou emoci. „S kolegy jsme nakonec přišli na to, že by mezi sebou mohly vozy komunikovat. Nechtěli jsme nic přidávat, ale zároveň jsme chtěli, aby to cestujícím bylo jasné.” Vystačili si se standardními světly na lanovce. „Jeden vůz na ten druhý mrkne, tedy blikne jedním předním světlem. Druhý vůz se zastydí, takže se na chvíli začervená jeho vnitřní osvětlení. Nikdy nebude předem jasné, který vůz bude mrkat a který se červenat,” vysvětluje Marešová. Do lanovky tak zakomponovali to, že je Petřín pokládán za kopec zamilovaných.

Designérský tým sice chtěl zanechat některé prvky původní lanovky, krémovo-zelenou barvu ale ne. „Barvy na současné lanovce vypadají hodně retro. Vybrali jsme tedy antracitovou, která v určitých situacích hází zelenou barvu. Petřín je hlavně na jaře a v létě zelený, na lanovce se bude odrážet okolí,” popisuje designérka, která má na svědomí i vzhled tramvaje T3 Coupé.

Nová lanovka by měla být uvedena do provozu podle optimistického návrhu koncem roku 2024, Marešová ale očekává spíše rok 2025. „To by vyšlo na čtyřicet let od doby, co je tam ta předchozí lanovka. U ní je zajímavé, že vagónek je z roku 1985, zatímco podvozek z roku 1932,” zmiňuje. Nová lanovka ale bude už na novém podvozku. „Vozy už technicky dosluhují. Bude se měnit celá dráha. Do jisté míry mi to dalo víc svobody, ale jsou tu nové normy. Výhodou je, že na sebe bude všechno navazovat,” uzavírá Anna Marešová.

Poslechněte si celý rozhovor Martina Karlíka:

Popis podcastu

Rozhovory se zajímavými lidmi na aktuální téma na Rádiu ZET.