
Historik Martin Franc: Chlebíčky byly do druhé světové války nákladná záležitost

Poslechněte si podcast
28. 12. 2022
17 min
O epizodě podcastu
„Silvestr se šíří z prostředí měst, dříve nebyly jeho oslavy nijak výrazné. Až s šířením městské kultury se to stalo populárnější,“ říká historik Martin Franc. V minulém století však význam posledního dne v roce vzrostl. „Ve 20. století byly oslavy nového roku poměrně všeobecné a bouřlivé, spojené hlavně s alkoholem,“ doplňuje ranní host Rádia ZET.
Chlebíčky, které neodmyslitelně patří nejen k Silvestru, se k nám dostaly až v minulém století. „Tahle pochoutka se začala šířit až kolem první světové války. Tomu odpovídá legenda, že byl první chlebíček připraven pro malíře Skramlíka kolem roku 1916,“ vysvětluje Martin Franc.
Až v meziválečném období se začala tato pochutina šířit mezi více lidí. „Do druhé světové války byly chlebíčky poměrně nákladná záležitost, musely se kupovat v lahůdkářství. To, jak každý dnes jí chlebíčky, jsme poznali až po druhé světové válce,“ popisuje Martin Franc. „Po válce docházelo k unifikacím oslav. S rozhlasem a televizí se začalo vytvářet něco unifikovaného, co se v nich reprodukuje a jednotí tu kulturu,“ uzavírá expert na dějiny stravování.
Poslechněte si celý rozhovor Petry Květové Pšeničné o tom, jak vznikaly současné novoroční i vánoční tradice: