Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Roman Budský: Z D1 se měla udělat šestiproudá dálnice, protože to, co se tam dnes děje, je martýrium

Play

Poslechněte si podcast

18. 6. 2019

20:36

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub Romana Navarová a hosté situace na dálnici D1 se nám smějí i v zahraničí řidičák na zkoušku rozlítil mladé řidiče nejen tato témata proberu v dnešním pressklubu na Frekvenci 1 s dopravním expertem Romanem bůčkem členem Platforma vize 0 Vítejte jak je to tady s tou D1 letošní prázdninové opravy na D1 jsou asi největší v historii to zúžení je plánováno až na 70 km z dvou set Jak je to možné je třetina dálnice v době kdy bude přetížená protože máme tady Letní dovolené tak tam budou skutečně velké komplikace a je to opravdu světová rarita protože všude kolem nás se snaží právě na tu sezónu kdy se teda hodně jezdí ty opravy opravy utlumit tak aby skutečně Ta doprava nelezla navíc je v České republice Pořád máme chci zažít to že pracovní den má snad nějakýčtyři hodiny a s tím to končí v zahraničí se jede běžně na dvě směny když se podíváte třeba do Rakouska do Švýcarska Pracuje se tam i uprostřed hluboké noci a dělá se v sobotu v neděli to všechno v České republice Prostě jsem to je Já tady jedny s jsou někdy o platonické pokusy pracovat třeba i odpoledne a když se pak podívám a na jiné dálnice jako je třeba v 10:00 do 11:00 Tak tam prostě potřetí po čtvrté hodině tak zvaně chcípl pes a je to velice neseriózní učitel řidičům protože je mi všichni zamrzne platíme platíme si dálniční známky letíme tomuto státu daně abychom se že jedna z takových základních služeb Kdo by měl stát poskytovat i efektivní plynová bezpečná a také vždycky příjemná doprava členové možná i z ministerstva dopravy měli rozvážet vodu lidem Stojím v kolonách Prahy na D1 e-cigarety Měli bysme mohli udělats postupem času třeba si to udělat i živnost faktem je že tohle se občas používá třeba v některých státech ale to v případě naprosto výjimečný si to asi třeba sněhové kalamity když tam ta auta uvíznou tak mají k dispozici třeba služba která váží deku nějaké teplé nápoje ale to jsou velmi velmi výjimečně případy ale já se obávám že v České republice se to plánuje jako jakási standardní součást provozu na D1 Včera jsi se jsi naprosto jí to dělám zase za to dáme na pít na více se podívat a máte tam třeba Zúžená místa kde se teda pracuje včely tam máte jeden pruh standardní Kam se vejde jen tak tak kamion tenhle v bývá velmi často růženec se na mě představíš to zůstane stát jak se tam ta služba která by rozvážet tu vodu vůbec dostane záchranářské ulice ani nemluvím protože jsou úseky kde prostě zase mi to nepůjde prostě se tam nevejde a i tady si myslím že by byl problém navíc jsou tam stovky a stovky automobilu nebo toho se stavit Jak velký by musel být na motocykl aby to všechno obsáhlnení to jako není to není to řešení není to skutečně řešení tak jsem ještě za registr jednu variantu že v případě že tam dostane doprava stát že se oznamuje že rozhoduje Středová svodidla a umožní z dovozu naproti se do toho se těším protože napřed musíte nasadit kompletní dopravní značení v jedné i druhé strany což je práce na hodiny a hodiny navíc na tam musíte mít v Musíte tam být ty taky nějaké rozhodnutí k tomu to nejde tak prostě chci Rozhodnou že to tak to udělám takže rozmontovat svodidla regulovat protisměrnou dopravu potom teda hodně určit který mi projel tu taky z toho jsme je to stojí to si myslím že naprosto nereálné a pokud bych tam někdo překročil tak by to mohlo být asi hodně nebezpečné kdo to plánuje takovýmhle způsobem Třeba právě tady konkrétně opravy na D1 aby se budeme tu ledničku tak podle mého názoru Kdy se začala dělat rekonstrukci Bylo to v pořádku ta dálnice si to zasloužila ale mělo seTera přistoupí k tomu že teda ani ses neměl z kapacitních protože když se podívám a ta čtyřproudová dálnice dneska na Dva a dva pruhy v každém směru jízdy tak to už dávno nestačí ale tady jednička byla vlastně projektována v době kdy jsme byli součástí východního bloku a hledání sebe a vlastně jako koncova dálnice to východního bloku Pak už byla ta železná opona ale dneska jsme uprostřed To je evropského kontinentu Evropské unie byli a jsou tam úplně jiné nároky na tu kapacitu dálnici Myslím si že jsme měli využít a Šance a měli jsme zvolit tu rádoby dražší variantu a už zas neštěstí pravdou dálnici protože to co jsi tam dneska děje To je samozřejmé martyrium a mohli jsme se ti dobře nějakou dobu to vydržíme Hele tak tady bude mít skutečně moderní rychlou a vysokokapacitní dál jestli tohle ta šance jsem nevyužil toho věcí je že skutečně se přidávají rozhodnutí když se teda povolil nějaké ty uzavírky stavební práce a podobně postupuje v určitém stavební firma velmi velkoryse ona ta firma hloupá kdyby jsi nedala termín je protože oni tam potom majírůzné Pastor potápěli a Další zakázky které se objeví které mohou mít velmi vysokou marži člověk Jestli že tam máte luxusní termín na dodávku tak můžete s tou stavit mi technikovi s tím stavební dělníky manipulovat a můžete používat Další zakázky které vám přinesou velmi zajímavý profit čili tohle to by měli znát se úředníci kteří to povoluje měli by to být odborníci a říct podívejte my víme jak dlouho by to měl trvat pojedete na dvě směny pojedete sobotu a neděli dáme vám tam určitou rezervu z důvodu v nějaké třeba k počasí nebo třeba nějakého v nějaké vysoké nemocnosti vysouvací Hanka chřipková epidemie dáme tam určitě ale když vám nedáme A další věc je že se musí skutečně provádět kvalitní stavební dozor člověk opravdu se pravidelně zajímat o to co se tam vůbec na té dálnici děje a jak je v jaké kvalitě se to budu je protože pak se může stát že zjistím že na ně si sice máme ale že je udělám a kvalitně respektive Vzápětí po předání se začne rozpadatabychom ukončili ten první blog pressklub na Frekvenci 1 z dopravní Expert m Romanem bůčkem vaše doporučení pro všechny kdo se tedy jedná jen o prázdninách budou v příštích dnech ještě včera na dálnici D1 už je to dobré časy kdy se dá předpokládat menší provoz že nevíš že tam dopravní špičce pokud jedu na dovolenou tak si můžu plus mínus s tím časem Kdy po té dálnici pojedu pohnout mohu pomoct ty chytré navigace že by používat i a třeba navigace jako je Waze a podobně tak ty Dobrou upozornit řidiče v čas na to že dopředu kvasné doprava a nabízí alternativní trasu to tak na zaplacení Co je tam zůstal někde zasekaný zasekaný v nějaké koloně další věci je mít skutečně dostatek paliva nádražím a mít se na tebe opravdu něco na pití a něco Aspoň k něčemu zakousnutí protože pak když se tam stojí hodinu dvě tak je to nevytrhne zvlášť a jsou tam třeba malé děti a nebo starší lidé No a pokud už se stane že tam zůstane viset nezbylo nic jiného než se s tím smířitjakákoliv agrese tu situaci nezruší nová povinná výbava aut podle Evropské unie od roku 2022 Zahrnovat černou skříňku a například také hlídač jízdy v pruhu co tomu říkáte že jste mi obecně snižují snižují riziko že poslat kafem automobilu se účastní nezávazně dopravní nehody s nějakým těžké zeleninu Dokonce se smrtí to je pravdu ty černé skříňky se zkoušejí zkoušej se že by třeba na železnici nebo jestli chceš se používá železnice v letadlech a se používají i třeba někteří dopravci autobusy městská hromadná doprava faktem je že ten záznam z té černé skříňky dovede rozklíčovat třeba některé dopravní nehody dovede přispět k tomu aby se objektivy rozhodla o vině a nevině toho řidiče který řídí to odrostou černou skříňkouse vyhodnocují se i používání dobrovolné že nejsi ně třeba u flotil když máte obchodní zástupce nebo prostě rozvážkou službu a zjistil jsem že automobily které mají černou skříňku tak bolí méně protože ti řidiči jsou si vědomi že jsou monitorování že prostě tam je nějaký záznam který potom nemůže usvědčit z nějaké nepravosti navíc se z toho samozřejmě zjistit i nějaké přestupky ale hlavně se to používá při rozklíčování VIN i při vzniku dopravní nehoda černá skříňka Ano ona motivy řidiče jezdit opatrně jí to je fakt velkou obavu Jestli že to bude velký bratr že to bude vlastně vidět v každém našem kroku nebo každém našem vyhnutí se to už je snad mě pak jiná věc ale osobně já teda osobně proti černé s tím se nic nemám řídil jsem řadu vozidla která tohle to zařízení mají nabito blitek automobily třeba které vozí lidi pro mě a ne jsem takový pocit jistoty že kdyby k něčemu došlo tak mám tady pomocníka který mi prostě pomůže při tom abych se vyvinul z toho žeZpůsobil dopravní nehodu nový bodový systém a přísnější tresty v jaké fázi Od kdy začne platit Už je to jisté A co nového přinese jsou to většinou pozitiva podle vás a nebo nějak tak Začneme tou první části oči hotel Skif Kdy začne vlastně být platný ten nebo účinný ten bodový systém to Neví nikdo to Neví někdo Čech a já si pamatuji že už v 16 někdy na přelomu zimy a Jára už se Hovořilo o tom že dojde ke změně sanačního systému bodového systému máme tu léto 2019 a zatím jsme vlastně ve formě nějakých těch a teoretických úvah ona vůbec v České republice a platí více než kde jinde takže Procházíme fázi projektové nadšení A následuje po tom realizační vystřízlivění a to se obávám že to je naše takhle trošku Národní Národní nemoc brečeli nevím nevím kde bude platit pokud je bodový systém To je ten sám o sobě je pomocníkem který může může zvýšit Respekt k řidičůpravidla silničního provozu ale je to vedlejších vedlejší mechanismus není to prostě všemocný Spasitele který zabrání tomu aby řidiči jezdili nebezpečně by jsme prováděli vyhodnocení třeba před pěti lety ve státech Kde všude zavedli Evropský systém mluvím teď o státech Evropské unie a zjistilo se že ve státech kde se zavedl bodový systém Ale současně ses efektivně ten tak za ně sankčně motivační systém tak skutečně docházelo k výraznému poklesu počtu mrtvých a tě chce zdanit při nehodách ve státech je zavedený systém jako takový Ale to ostatní nezměnili tak po krátkodobá poklesu počtu mrtvých se to všechno vrátilo zpátky k těm původním trendům včely je to pomocník ale nemůžeme na ně stavit že to vyřeší všechno za nás v nikoliv a problém tady je ten sankční i motivační systém v České republice a teď se Navrhuji třeba různé 4 skupiny pokutovaných jsem si to je sice fajn ale chybí jedna věc se mi vůbec nevidímena kolik vlastně když budeme třeba pokutovat ten který dal i na kolik to vlastně má potenciál snížit výskyt těch závažných dopravní nehodu Sconto nechybí to je takhle střílení Hele zkusíme to a uvidíme Já to taky není fér já si myslím že by se měl skutečně můžeme před Ruskem co působí to nepůsobí a potom teprve tyhle ty věci rozvážně zavádí do praxe včetně řidiče a účastníci silničního provozu obecně přece nejsou pokusní králíci abychom na nich každou chvilku něco někde zkoušeli a Odvolávám co jsem odvolal a slibuji co jsem slíbil ti hodně zkusím se skutečně tam teda je navíc tady ti potom už absolutně ztrácí všech sil a co vlastně platí a neplatí a v neposlední řadě chvíli ti řekla Hele víš co ona si ho každou chvilku mění voní v tom sami nemají jasno Ztrácí se Respekt vlastně k tomu co je napsáno že by se říká víš co to jsou takové jako v nějaké písanky který oni tam mají a já dneska je to tak a zítra je to tak hlavně aby tě nechytli a to je asi to podstatné Ale v podstatě nejde jsme měli ty pravidla dodržovat A proto mě nechytli ale proto že jsem přesvědčen o tom že mě prostě chrání odměna 3 závěrečnou část then PressFrekvence 1 je dopravní Expert Roman budský člen Platforma vize 0 každý den aktuálního návrh takzvaného řidičáku na zkoušku a vy jste jeho spoluautorem co by měl přinést celého auto školského zákona v jeho záměru všechny by jsme to řešili v opravdu v komplexně Řešili jsme i absolutně nový nové pojetí nezáleží zkoušek řidičů a řešili jsme se vlastně i nové pojetí přípravě řidičů kg zavěšené zkoušce chilli individuální přístup ale univerzálních a parametry na náročnou závitem zkouškové každý podle svých dispozic se bude připravovat na zkoušku individuálně ale ta zkouška bude náročná všichni musí splnit nějaké Tak nějaké to povinné minimum Pak je tady ovšem problém že řada řidičů udělá řidičák azačnou jezdit bohužel někteří z nich mají třeba se ještě nedozrálý u těch mladších šoférů nebo mají nějaké křikem osobnostní rysy které nejsou tak úplně košér Ale na druhou stranu jsou třeba žlučník a inteligentní člověk projdou mě v celkem bez problémů ČSOB kontrolovat umí řídit nenaučí se pravidla levou zadní ale ta osobnostní struktura potom vede k tomu že třeba když už jezdí bez dozoru Tak se chovej rizikových jezdí agresivně Mají tam nějaké drogy a ten systém vlastně toho toho říct že jako na zkoušku ty mně tyhlety lidi v identifikovat a radši se mi pracovat pak je tady ovšem druhá věc že pokud si děláte základní výcvik Autoškola takovéhle v českých podmínkách když je to poctivé Autoškola a opil to dělají Tak jak mají Řekni mi 500 km ale podle mezinárodní výzkumu vyplývá že zavolám kdy jsi měl sednout člověk který má u Je to pod dozorem minimálně 3000km včerejší my tady máme obrovský obrovský vlastněrozdíl mezi tím celý jedalne najdou dostanou řidičák A mezitím co by najet si měli aby byli schopni se vůbec na té silnici chovat bezpečně na více za zkušeného se může řídit považovat použití minimálně 100000 km dodávám chilli filmyv.cz naučíme nějaké základy tak jezdí se vpravo Takhle se řadí tady jsou křižovatky a tak dále ale nemůže ten řidič se samozřejmě absolvovat všechno co to je nebo kde potkat všechno ČSFD běžně potom potkám samostatné praxi jízda zad místo za deště Když dělá řidičák večer vůbec nezažije zimní podmínky mlha a další a další věci a další věci jsem nepoznal Jak žijí Tak řídím to je taky důležitá zásada já ani na to tam nebyla v autoškole části litens dokovací Spectre řidičák na zkoušku bych měl říct že tady dvouleté zkušební období na některé rizikové kousky v Ivana s nezničím ale budete muset se třeba podrobit nějakému dodatečnou o proškolení respektive Třeba nějaké psychologické rehabilitaci protože Nejste tak úplně osobnosti zralý na to abyste mohli samostatně jezdíale ty vytisknu a naopak jim pomoct ale v každém případě v rámci to zkušební období se bavit o zkušenost Rakouska a dalších států jim dát nějaké vzduchovací kurzy nesměj to být školy smyku O to se dávno ustoupilo chtěla si naučíme vybírat z měkký naopak A to dělal třeba i severské státy začali škola My jsme dneska říkají v žádném případě školy smyku musí to být škola defenzivní jízdy on se do toho smyku vlastně nesmí ani dostat protože vybírání s měkkým i pro zkušeného řidiče je oříšek Je to složité A kolikrát to pošlete celou šířku silnice abyste ten smích by byla pak už jenom otázka náhody se tam někdo jde nebo nejde to jde nebo ne do jakékoliv co potřeba je tam potřeba udělat před dopravně psychologické sezení ale motivační na nějakou přednášku a tabulky a tak dále ale spíš skutečně v poho to psychologa aby je vidět každý z nás máme svoje silné slabé stránky jsme jedineční a je potřeba znát ty silné stránky to je fajn ale je taky třeba znám slabé stránky Na co si dát pozor v tom samostatném provozu právě tohle by vás mohl dostat do maléru někdo je výborný inteligentní Zručreaguje velice rychle ale je třeba člověk který má srnka kde jsi ten se může velice rychle dostat do nějakého průšvih protože jsem na motor do situace která skončí na vážnou nehodu nikdo je naopak třeba zdrženlivější nepálí mu to tak je trošičku takové těžkopádnější Takže ten se zase třeba do svého začátku radši Nejezdi do té dopravní špičky bude zdržovat v létě to snad snad můžeš udělat si nějaký problém že to sebepoznani důležité Potom je velmi dobrý i to že třeba po nějakém tom měsíci samostatně vyjíždění si vedle toho řidiče nového 7 zkušený instruktor řekne hele já se s tebou 20 30 minut se vezu a zaměřím se na to jestli nemáš nějaký zlozvyk je to takový to pozemní levé nohy na z pedálu spojky zdržení se řadí s nebo pokládání ruky na řadící páky ovládání volantu jednou rukou nebo třeba řada řidičů se ani správně sedí místo řidiče prostě nevidí pořád je to za doma špatně seřízený pásek autobusem na řidičák nebude mít ani pravomoc nebo nemají na dopravu a stejně jsem kteří ale on mi vlastně dá přátelské rád jako starší kolega Kliment o den dříve Hele zkus si tu sedačku takhle to městě že se na totakhle ten vole Prosím tě když odbočit do nějaké větší odbočky zkus s těma rukama pracovat tě nutně zkusil jsem víceméně dotáhnout doladit Tu techniku ježdění vzbudit velkou vlnu nevole a velké kritiky že tady řidičák na zkoušku nakonec projde a bude fungovat nejdřív dáme polovinu a jakmile se vyboduju tak to jste skončili a jsou bez řidičáku tak to byla zásadní chyba naopak my jim musíme nechat prostě aby jezdily současně musíme nabídnout možnost aby se tak zvaně do pekli řidičský že zdokonalovací kurzy Ale říkám je tam to dopravně-psychologické motivační sezení skupinová diskuse s tím psychologem na jednostranná přednáška a takovéto posouzení řidičského stylu ze strany zkušenými struktura po nějakém tom měsíci ježdění to si myslím že by mohlo pomoct Ale rozhodně to chce snížit výskyt nehodovosti těch mladých řidičů rakouská zkušenost hovoří o tom že po zavedení právě těchto Freitagdokovací Sezení a kurzu klesla během dvou tří let nehodovost mladých řidičů a nemají s 30% to je počet smrtelných dopravních nehod co si myslím že hraje roli Ale ona je třeba i sáhnout do toho základního výcviku jak jsem říkal na jezdím jenom 500 km s tím že jak je to málo řada států se zavedla jestli to takhle malajské učitele bylo to spravil a někdo z rodinných příslušníků a on ve spolupráci s autoškolou s tím svým synem dcerou jezdí základní základní výcvik v tom ovládání vozidla řešení těch nejzákladnějších dopravní situaci a ta je rodič s tím že háčkem odjezdy nějaké ty kilometry pak jsem se že třeba na 3:00 a 4:00 vrátit do autoškoly tak se to prověřit jestli splnili vlastně to je ta půl a ty úkoly které měly a současně se cvičí další nějaké prvky a je tam je výhoda ta že ten člověk je tak nevadí třeba ty 3000 km může jezdit až celý rok takže zde opravdu od jara až do zimy zažije všechny vlastně všechny ty sezóny roku jezdí za mlhy jezdit za tmy jezdit za deště a dostane setam tam se nedostaneš autoškolu že nemají někde nějaké příbuzné chalupu 100 200 km od místa bydliště on to taky hodil sedíte rodinné příslušníky a ten šofér budoucí přijde nucen reagovat vlastně i na dopravní situace aplikovat pravidla a řídit se podle značek a velice často v autoškole bílá to že ty řidiči jsou děti žáci jezdí po paměti hmotami neposedné na tom místě a on už víš že u tohoto kanálu musí dát blinkr támhleto stromu si vypnout Ale to v tomhle nic není výcvik a navíc Oni se už učí být zodpovědní v tom provozu protože ten rodinný příslušník pokud se bude chovat ten Žáček agresivně nebo přijde nepřipravený se řekne Já s tebou nebudu já se nechám dostat do malé nechám si ho vrátit auto Tak víš co ukončíme vrať se zpátky autoškoly zaplať si ty hodiny a já s tebou odmítám jezdit že je tam vlastně vznikla takovej ten určitý pocit odpovědnosti za to jak vlastně vozidla za sebe sama a to je taky důležitéa kdyby mohla vstoupit v platnost jaké fázi by jsme dělali v tom že jsi na mě auto školského zákona byl odevzdán a Mikuláše 2011 chilli v sedm a půl roku a ještě se nic nestalo včely jak to říkala jsi to říkal Švejk měli jsme tu třicetiletou válku Dneska se mi moudřejší tak ta první se pak bude trvat 15 let uvidíme Za jak dlouho jak Za jak dlouho se to se to dostane do hry ale je to škoda protože ten zákon byl hodnocen i ze strany ze strany Bruselu a vůbec se těch odborných odborných organizací v rámci Evropské unie jako skutečně moderní prošel i vnitřními meziresortní připomínkové řízení takže byl vlastně hotový k tomu postoupit k té fázi realizace Myslím si že škoda nechala tyhle ty věci ležet u ledu a na druhu stranu jezdit do zahraničí a divit se na to na všechno je přišli když už mi to máme uložené v šuplíkuříká host pressklubu na Frekvenci 1 dopravní Expert Roman budský člen Platforma vize 0 Děkuji za rozhovor kdo také děkuji