Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Pilot Ladislav Keller: Cestující, kteří blokovali evakuaci letadla, patří před soud

Play

Poslechněte si podcast

9. 5. 2019

14:55

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

"Když vznikne technická závada, tak to ještě neznamená, že letadlo musí havarovat," uvedl v Press klubu letecký expert a pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub Luboš procházka a host host neprasklo rádia Frekvence 1 je expert ústav letecké dopravy kapitán boeing-737 a také letecký publicista pan Ladislav Keller Dobrý den dobrý den Velmi sledovaný tématem posledních dnů je nehoda letadla v Rusku často shořela část Nečas lidí se zachránila části zemřela spekulace nad tím co je to hlavní příčinou této nehody Mělo tam dojít k úderu bleskem Tak jak nárazu na plochu když se při stávalo kdyby vidíte ten hlavní problém je to nehody také omluvit se není o hlavním problémů je velice předčasné ale v každém případě co víme tak že celý ten problém celý ten sled událostí začal právě úderem blesku do letounu pak došlo k výpadku celé řady přístrojů avioniky To znamená že posádka nemspojení chilli poškozený obě rádia pravděpodobně došlo k výpadku některých přístrojů a možná i navigačních zařízení takže posádka se podle mého názoru naprosto správně rozhodla vrátit zpátky provedla okruh nad letištěm prohlídla si dráhu a potom provedla přistání podle těch videí které jsou zveřejněné tak to přistání bylo velmi tvrdé To znamená že je docela dost dobře možné že tam byl i problém s viditelností toho letadla což mohlo být právě způsobeno tím zásahem blesku a po následujících od skocích potom došlo k destrukci podvozku proražení nádrží vytékání paliva a následnému požáru Takže toto dneska můžeme říci s jistotou že se staloostatní je předmětem vyšetřování spousta těch videí také ukazuje na lidi kteří se evakuovali po těch skluzavkách dolů kteří měli tu možnost se dostat k tomu evakuačního východu řada informací také říká že spousta cestujících zdržovala nebo měla zdržovat To bychom aby byl přesný při odchodu z letadla tím že vyndavali zavazadla ze schránek nad sebou tak jo To asi není standardní přístup lidí a pravděpodobně se dá ocenit ten personál který byl na palubě že se snažil ty lidi opravdu rychlý Jak se říká v některých slovech vyházet na tu skluzavkou aby odešli tak pokud někdo takové to vyloženě nouzové situaci kdy hoří letadlo dává přednost tomu že si bere svoje kabinové zavazadlo Kabát Ani něco takového to je naprostá bezohlednost vůči všem kteří v tom letadle jsou To zaprvé a zadruhéje to přísně zakázané v postupech pro nouzovou evakuace To znamená že pokud bude prokázáno jako že pravděpodobně Asi ano u některých těch osob is cestujících že to to nedodrželi tak podle mého názoru by měla následovat žaloba na trestný čin veřejné ohrožení co jsem si všimla těch videích Tak je také to že letadlo hoří a nejsou o několik minut hasiči co jste si taky všiml tak tam byl trošičku trošičku zmatek protože hasiči sice byly Jak se říká aktivovaný ale protože nebylo spojení tak oni nevěděli ke které dráze mají jet pro to tam bylo to zdržení Pokud by věděli na kterou dráhu bude letadlo přistávat Tak ty hasičské vozy se postaví na Prahy dráhy a jakmile letadlopřeletí tak okamžitě za ním jednou takže tam by byl ten zásah rychlejší a my jsme mluvili o úder blesku do letadla ke kterému mělo dojít aby sám a bylo tam 737 k bohyni Stalo se vám někdy že do vašeho letadla které jste zrovna pilotoval udeřil blesk A co se případně dělo nebo děje v tu chvíli tak těch blesku jsem za těch 30 let kariéry schytal v celou řadu minimálně 15 tak odhaduji a jsem si to nikdy nepočítal Někdy se to odejde odejde úplně bez následků To znamená že všechno funguje tak jak má ale pak na mě to cítit nebo nebo vy to vnímáte jako kapitán všichni v tom letadle že jo je to záblesk Obvykle je to provázený Íránu normální ráno která je slyšet takže to cítí všichni aTeď záleží na tom jaká intenzita toho toho blesku byla to znamená že může z toho být bez jakýchkoliv poškození to znamená posádka prověří stav technický stav to letadla a případě že je všechno v pořádku tak pokračuje v letu dál v případě že zjistí nějaká poškození jaké závady tak podle jejich závažnosti se potom rozhodne jestli se vrátí zpátky na letiště vzletu jestli přistane někde se říká cestou na náhradní letiště po trati a nebo doletí až do té destinace To záleží na spoustě okolností a na míře a těch poškození na tom letadle říká v prasklou rádia Frekvence 1 Ladislav Keller Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního s velkým tématem už několik měsíců jsou Boeing 737 MAX které stojí na zemi společnost Boeing před několika dny pojsem dobře četl v agenturách přiznala že o jistém problémů věděla ještě před nehodou která se stala v Indonésii tou další nehodou byl pád letadla v Etiopii sledujte také důkladně vyšetřování těchto nehod potažmo situaci ve které Boeing je Sleduji to a já osobně se domnívám že v této chvíli je to spíš mediální Štvanice na výrobce než že by ten problém byl natolik závažné aby všechny letouny museli být rozumně protože to že bych věděl o tom problému To je jedna věc ale nepovažovala za tak závažný Aby musel všechna letadla okamžitě uzemnit totiž došlo sice k nehodám ale Celá řada dalších posádek tutéž závadu správně vyhodnotila a vyřešila To znamená že problém řešitelný Byl to že vznikne technická závada ještě neznamená že letadlo musí havarovat pokud je závada Řeža v tomto případě řešitelná byla já jsem při čtení článku o těchto nehodách nebo o té nehodě myslím že se to týkalo indonéského letadla viděl informaci že v té v tom kokpitu je existuje příručka nebo kniha která popisuje určité typy závad a podle které pilot má postupovat tak to taky ano je to tak protože těch závad je samozřejmě Celá řada A ty postupy jsou tam protože pilot piloti nemůže nemůžou znát zpaměti všechny postupy do detailu a mohlo by dojít k závažným pochybením Tak právě z toho důvodu je tam tady tahle ta kniha Quick reference Handbook se jmenuje a tam jsou popsané závady to znamená vznikne závada posádka identifikuje otevře tuto knihu a podle tam je přesně předepsaný postup co má dělat a je to i pro tento případ který se stal u těch Maxu A tomuRun Away stabilizer i tam je napsaný postup celá posádka dělat to znamená je tam několik možností jak s tím jak s tím jak se říká zápasit jestli to půjde ovládat nebo nepůjde a když ten stabilizátor se nadále v pohybu je tak ho lze vypnout dvěma jističi nebo vypínač a které jsou na palubní desce To je všechno To obě posádky neudělali podle vás bude to mít velký dopad na Boeing na jeho ekonomiku na jeho budoucnost z krátkodobého hlediska Zcela určitě to znamená že teď prostě desítky Boeingu stojí na zemi nemohou létat Řeší se teda ten problém s tím softwarem to pochopitelně znamená že se musí provést i skeletové zkoušky a další simulace Pro případné jiné závady takže ještě jak dlouho to potrvá to nevímzkratko do hlediska to určitě dopad mít bude z dlouhodobého hlediska jsem přesvědčený o tom že bojím geo5 přesvědčit veřejnost že jsou to letadla bezpečná a že znova se rozběhly naplno výroba budou se prodávat zákazníkům My jsme tady hovořili o postupech při krizových situacích pro piloty Hovořili jsme o knize která tam je v stojí přesně nazval Můžu ti piloti i někam zatelefonovat spojit se s technikem Boeingu nebo dané společnosti aby mohli s někým mluvit po telefonu při nějaké takové závady případně i Ways to třeba někdy musel udělat tak po telefonu ne protože za letu je zakázáno telefonovat používat mobilní telefony ovšem spojit se s dispečinkem Možné je a to je že jestli daná společnost má vyhrazen o frekvenci kterou je možné po rádiem tedy zavolat a je to letadlo v dosahu tak to možné je je to naprosto běžná praxe celý světtřeba u nás toto spojení mi třeba ČSA tam je to možné jak na velmi krátkých vlnách tak je na dlouhých vlnách To znamená že tam jsem se dovolat iz velkých dálek a ten dispečink a tam je možné si vyžádat případě technickou asistenci já s vámi hovořit jako vlajka jako ten který cestuje v tom letadle viz a musel se taky někdy popadnout tu knihu o které mluvím a trošku tam něco najít mockrát je to naprosto je to naprosto běžná praxe a posádky mají zakázáno prostě provádět při vzniku jakékoliv závady provádět něco jen tak z paměti musí Otevřít tu knihu a přečti si postup který tam našel jsem historku že spousta letů 90% z nich které jsou v pohodě člověk přistane v dané destinaci odchází z letadla a spokojení lidé ho přes pleskají tak je spousta těch letu třeba ani mi cestující nevíme že tam nějaký problém mohl být nebo tak závažné a proto se k nám ani nedostane vzal si vzalna tom jak je ta závada závažná v absolutní většině případů se tahá cestující vůbec nedobíjí že nějaký technický problém v tom letadle byl protože to nemá žádný vliv na průběh dalšího letu takže se to ani cestujícím neříká si že mě vypadne jedno palivové čerpadlo jsou tam ještě další tři a Takže proč bych o tom měl informovat cestující Šrámek dpd1 palivové čerpadlo Vždyť to je naprostá banalita říká prasklou rádia Frekvence 1 Ladislav Keller mms1 pressklub každý den aktuálního v závěru našeho rozhovoru Probrali jsme aktuální nehody u které svět mluví ale pořád platí a to a já jsem to četl v jednom rozhovoru který byste poskytl že po letecké dopravě je druhů nejbezpečnější jízda výtahem jízda výtahemdalší druhy dopravy proč to tak my jsme tady na ČVUT vidím tady modely řady letadlo Předpokládám že z toho si važ a nebo že je využíváte pro učení ono je to spíš dekorace ale jsou moje co přesně učíte když vás třeba dneska bude čekat od 11:00 nepřetáčí mi dopoledne evidentně další nějaká přednáška Tak co třeba dneska konkrétně studenty od vás čeká Dneska budeme probírat budu probírat s novými pilotami obecně tak zvanou obecnou navigaci to znamená tam se probírají mapy čas a jakým způsobem se vlastně naviguje a tak dále chilli Dneska máme předmět letecká navigace a vybrousit Watch nebo Piloti kteříbrzoza kokpitem na kopytu taky a ptají se vás třeba na aktuální nehody aktuální dění ve světě tak poměrně často o tom i diskutujeme zejména v rámci cvičení takže například Dneska ráno jsem měl cvičení s radionavigace tak tam jsme probírali probírali 1 leteckou nehodu konkrétně její celý ten průběh a její příčiny Takže o těch nehodách si povídáme Bavíme se o nich studenty to zajímá je to takové atraktivní téma pro ně a je tady pro ně přínosem protože to že se stane nehoda je jedna věc a druhá věc je že se s ní musíme poučit se mi a nahrál na závěrečnou otázku já jsem se chtěl zeptat jak se vám líbí či jak vnímáte velmi světově nepopulární dokumenty Letecké katastrofy a většinou vidím na České televizi Podle mě je to velmi dobře zpracované ale jak je vnímá to jeodborník Já k ní mám poměrně často výhrady protože zejména teda k překladům protože ty překlady jsou poměrně nekvalitní to že ten překladatel který to dělal a nezná leteckou Angličtinu takže to jsou někdy teda do slova doslova nesmysli občas mám i výhrady ke scénáři ale to jsou spíš rovnosti v podstatě se dá říct že ty že ty pořady jsou zpracované dobře a kvalitně a mají i vypovídací hodnotu jak pro laickou veřejnost tak se z toho můžou poučit i odborníci ale to tam také velmi často zaznívá když to vidím že po nějaké nehodě se něco změnilo pro celý svět moc děkuji že jsme mohli spolu mluvit na aktuální témata a že jsme se mohli potkat na půdě ČVUT ať vám to dobře učí a přednáší a někdy příště na Frekvenci 1 5 Na slyšenou naslyšenou hezký den