Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Petr Kolouch: K člověku v ohrožení dorazí v Praze záchranka do osmi minut

Play

Poslechněte si podcast

23. 10. 2019

23:14

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

Dnešním hostem pořadu Press klub byl ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy MUDr. Petr Kolouch. Jak rychle dorazí k volajícímu sanitka? Jak lze podat stížnost? A jak spolupracuje záchranná služba s cizineckou policií? Poslechněte si celý rozhovor.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub každý den aktuální host Dobrý večer od mikrofonu k pressklubu Frekvence 1 vás zdraví Pavlína Wolfová právě začíná otevřená linka pressklubu na Pražském čísle 257 403 900 zastihnete ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy doktor medicíny Petra koloucha Dobrý večer pane doktore Dobrý večer tak jsme slyšeli Teď ve zprávách Barcelona Slavia myslíte že Vás čekají nějaké extra práce dneska večer myslím teď záchranku ne bys mi kokra tě vás tak snad má vždycky pod perfektní kontrolou Pražská policie a bude něco potřeba jsme připraveni jako na každý jiný zápas bezpečnostní opatření jsou nastavená tak že našich intervencí nebude příliš potřebaŘekl jste mi tak samozřejmě jsem lékař svoji práci nechci dělat jenom v kanceláři a můžeme se potkat I v pražských zařízení zdravotnických neposkytuji lékařskou péči ale tady je momentálně je lepší Tedy znovu Vítejte musel jste pane řediteli někdy někomu z blízkých zavolat záchranku a to víte že jo už praktiku 25 let a když to jinak nejde tak ta tíseň v naší zemi funguje kdekoliv perfektně natož pak u nás kde ty dojezdové časy máme tak luxusní jaké Víte co Když zavolám tak vím že velmi brzy na to budu s kolegy a nebudu tam sám to znamená jako klient si to vyzkoušel někde no stalo s je to je to nešťastná událost A takový zážitek si přála maximálně jednou za život Asi jako svatbou ne každý to tak má ale že to ne ale na druhou stranu když víte že přijede profesionální tým Tak máte radost protože ta nadějeuspechy vysoká Řekl jste že znám ta dojezdová čísla Ale možná je neznají všichni jak tady to dlouho trvá od momentu když si zavoláte záchranku než přijede v Praze tak pokud hovoříme opravdu ohrožení života to znamená pro nás prioritou číslo jedna tak si můžete být jistí že okolo osmé minuty budete mít na místě posádku jak je to jinde máte představu jak to je v Pardubicích v Bruntále tak určitě kolegové pracují také skvěle s tím že zákonná norma je 20 minut na kterémkoliv územní územně správního celku nebo vlastně České republiky jako celku A jsem přesvědčen že i kolegům se daří tyto časy zkracovat ono je dlouhá doba a těch 20 si vůbec představit nedovedu proto jsem se ptala nevysíláme jen v Praze Možná nám zavolá na naše číslo 257 400 391 kdo v Praze neoperuje a ty pro něj nepřijedeředitel pražské záchranky Já jsem četla že jen za červenec a srpen jste měli 20392 výjezdy spočítala jsem měsíční průměr jakých 10200 vjezdu zhruba měsíc činnost je to zhruba 350 výjezdu za den za 24 hodin Myslím ten jako celek Přemýšlela jsem jestli jsi jako ředitel zajímáte o to jak to třeba vypadá v jiných evropských městech v Berlíně třeba kolik tam mají výjezdu tak to přesně na číslo úplně nesledujeme ale tak jak jsou mezinárodní konference kde sdílíme jako vedoucí představitelé jednotlivých záchranných systémů jednotlivých zemí tak si myslím že záchranné služby obecně v Evropě pracují na maximum a rozvíjí se tak jak je potřeba reagovat na bezpečnostní situaci všude stejně a tak jak ta péče o populaci se zlepšuje had To si myslím celoevropskytak samozřejmě přibývá seniorů a senioři někdy vyžadují tu péči častěji mnohdy jen proto že nemají Komu jinému zavolat Zavolejte nám 257 400 999 a záchranku ale přímo ředitele pražské záchranky Petra koloucha Kolik lidí pražská záchranka vlastně má k dispozici k tomu zachraňování tak touto dobou máme v ulicích 32 výjezdových skupin minimálně dvoučlenných 5 lékařů jeden lékař je na letecké výjezdové skupiny v Ruzyni a celkově naše organizace zaměstnává okolo 500 lidí se řekne nějaké číslo to znamená denně je k dispozici Kolik lidí kteří jsou připraveni vyjet na těch 350 nějakých výjezdu o kterých jste mluvil protože výjezdové skupiny nejsou izolovaný ostrov naše srdíčko začíná na operačním středisku té tísňová linka 155 Kde sedí operátorky ty se střídáve směnách stejně jako výjezdové skupiny A když to tak spočítám tak od 80 lidi víš A z klubu je šéf pražské záchranky Petr Kolouch volejte číslo 257 400 999 a ptejte se právě teď a právě jeho každý den aktuálního když už někdo to musí udělat a sanitku zavolat tak pravděpodobně prožívá těžké Stress ať už jde o kohokoliv mimo jiné proto zaprvé že se bojí že přijedete pozdě to už se předpokládám nestává nemáme jednu událost kdybychom nedosáhli včas místo zásahu ne vždycky dokážeme pomoct Takový už je život ale hodně nám pomáhají pražané A návštěvníci Prahy kteří se nebojí zahájit sami tak jak je naše dispečerky instru jí k tomu se dostaneme Nic víc se dovolal Dobrý večer vítejte vHaló Dobrý večer máte slovo dobrý večer Tady prší Lence já bych se chtěl zeptat pana doktora Jaká je možnost případně podat stížnost na záchrannou službu nebo tak něco podobného Dvakrát jsem musel svému otci volat záchranku a první dojezdový čas byl 25 minut a druhý dojezdový čas asi 27 s tím že teda podruhé už ho sanitka ne dovezla živého je tu událost pestrá zhruba na RAM 4 roky takže už asi je pozdě něco něco řešit mi Nicméně Bydlíme ve městě kde záchranná služba přímo z CD je to město Jilemnice a poprvé přijela sanitka vzdálená asi 20 km od nás podruhé přihlásili stále na astře 17 Takže si myslím že je to dost daleko už i na ten dojezd No dotaz a vy buďte zdraví Prosím máte slovo pane řediteli Tak děkuji myslím že Jilemnice je Liberecký kraj Jsem přesvědčen pokud to není Královéhradecký to tam tak na Pomezí a na jde o to že všichni Kolegové jistě se snaží poskytovat maximum možného To znamená obsloužit ten kraj který pro ně není vůbec jednoduchý je členitý Nevím jestli to je v zimě v létě samozřejmě Ten Dotaz zní jestli Lze podat stížnost samozřejmě lze My jsme všichni jsme Příspěvkové organizace územně správního celku Co znamená kraj v našem případě hlavního města Prahy V případě je-li mě se tady příslušného kraje a ta ty procedury pro šetření stížnosti jsou standardním způsobem procesování zodpovídáme s řediteli zdravotního odboru jednotlivého buď kraje nebo města a tohle je cesta kterou lze jít a každá záchranná služba má na svých webových stránkách návod Kudy se stížnosti podávají a musí je řešit Já jsem se jenom chtěla poděkovat že dělají velice záslužnou práci tak ať těžkou ale ještě to nemám to komu jinak říct vím že se to asi pane doktore zrovna Netýká se ten problém ale ty už tady plno lidí zneužívá zdravotní průkaz ty protože tam není fotografie pracuji v Německu a vím že tam pojištění musí mít každý ale svoji fotografii tady jezdí plno emigrant z ciziny s chutí si průkazku pak se tady nechají ošetřit protože tam je to drahý v Americe že jo Se zuby všech A co je to celé tělo a my to zaplatíme jako tak to jsem se chtěla zeptat jestli by se s tím něco dělat nemohla udělat děkujeme že jste zavolala a s tím nic neudělám A možná je zajímavé jestli o tom Víte že takové věci se dějí My šetříme cizinecké policii dohledávám pacienty kteří mají tendenci nějakým způsobem ty doklady a vlastně prověřujeme ale nemáme informaci že by masivním způsobem jsme byli terčem nějakých serióznosti mě Popište když si vás někdo zavolá aby na místě zjistíte že je to Cizinec nemá pojištění byl stejně odveze Samozřejmě je pro nás je to Pacient v tísni pro nás je to člověk který potřebuje pomoc a my nejsme souci administrativního systému ať už světového nebo evropského a mít to řeším a následně Máme na to dostatek nástrojů jakým způsobem to ověřit a máme velmi dobrou spolupráci se zrovna v tomhle příběhu s cizineckou policii ta vymahatelnost a ta je problematická zvláště potom Pokud Opravdu dojde k zmizení vlastně těch těch pacientů po nějakém krátkodobém ošetření ale velká velká na stěnách nadřízený orgán řízení z hlavního města Prahy do toho zohledňuje tyhlety činnosti nám nevyčítá další dobrý večer Dobrý den posluchačka Dobrý večer prosím Mluvte Dobrý večer chtěla bych poděkovat Já jsem z Karlovarska tobě děkujeme a máte ještě nějakou otázku nebo dodatek k tomu poděkováním a opravdu poděkování Vezla jsem ve Fakultní nemocnici pět dní v Praze fajn děkujeme ale i ve Fakultní nemocnici vařit ale to se stává ne Že vám lidé kterým Pomůžete nebo dokonce zachráníte život přijdou poděkovat Dívala jsem se na vaše stránky že i takové příběhy se dějí vážíme si toho a jsme rádi že jsme u vás byli včas a že ten řetězec zafungoval takže pak návaznost v nějakém centru což je podle vás je nějaká fakultní nemocnice tak a vás dala do pořádku že jsi dneska můžeme zavolat to jsou pro nás ty nejradostnější chvíli první je to jde že přijedete včas nepřijedete včas Tak to jsme tady vyřešili za druhé panu je taková obava že Cestou za tou záchrannou dojde K nehodě což je takové vyplývá z logiky věci ten jede rychle a ne všichni řidiči jsou dost disciplinovaní stává se to často že vás někdo vážně fatálně zdrží ještě dneska tak si vážím a spolupráce řidičů Musí se na území hlavního města Prahy My si myslíme že se většinou snaží nám uvolnit cestu a někdy ne vědí úplně jak a ty poměrně masivní kampaň a ať už besipu nebo Policie České republiky krajské ředitelství Praha či dopravní policie jako celku tak nám ve světě velmi pomáhají na některých vozech můžete už vidět i ty návody jak se dělá ta ulička a my si nemyslíme že to řidiči dělají schválně ale chápu že někdo ve snaze uhnout když nemá kam Všude je plno tak může Nějaký manévrem který je nepředvídatelný tak situaci zkomplikovat ale máme pouze malé procento dopravních nehod ve vazbě na jiné řidiče a při počtu zásahů které denně odvezeme Tak jsou to skutečně zanedbatelná čísla takže řidičů Moc děkujeme ale ten nech mně praskl bude šéf pražské záchranky Petr Kolouch můžete volat na číslo 257 400 309 a ptát se dnes právě jeho Frekvence 1 pressklub každý den aktuální host a třetí obvyklá pochybnost kam mě odvezou to už bývá jen ve Starých filmech že vozíky sanitaci po městě toho pacienta a nikdo ho nechce že jo tak jo nemáme takové to smutné zkušenosti o kterých samozřejmě se napsalo už mnoho mi ze zákona jedeme do nejbližšího vodného zdravotnického zařízení snažíme se ale reagovat i na chronické problémy našich pacientů To znamená jestliže mají zahájeno nějakou léčbu je v nějakém jakžtakž blízkém zdravotnickém zařízení Tak se snažím a toto respektovat má to dva důvody Musí tam být volná kapacita a musíme na to mít operační prostor protože to co je zásadní že další pacient může být v tísni Jak se zpívá v písničce od Hany Zagorové tak mi nemůžeme být dlouho zablokování a ta nejbližší vhodné je jak pro pacienta na to první ošetření aby přežil Tak ale i pro nás abychom včas byli zase k dispozici v ulicích a když jsme tedy v seriálu Sanitka památného vysoký přísun takový věcné ale Míváte oblíbenější a méně oblíbené urgentní příjmy že jo tak já nechci slyšet které to jsou ale že taky jste lidi a ne všude jsi úplně vyjdete v které nemocnici nemají to štěstí že mají ta pracoviště dobudována No a my si moc přejeme a snažíme se i těmi čísly tou statistikou A to jak jsi nemocný exaktní vlastně prací dát zřizovateli těchto nemocnic zpětnou vazbu že je skutečně důležité aby se budovala taková přímo v místě jako mají třeba ve Střešovicích nebo v Motole ano to jsou budoucnosti kde ubývá těch problémů a nemocnice které nemají takové štěstí a nemají tak dobře vybudovaná ta příjmová místa mají s akceptováním větší množství pacientů jistě větší starosti a Dobrý večer Haló haló máte slovo Dobrý večer prosím Mluvte Dobrý večer tady posluchač Moravy z Blanska Chtěl bych se pro ředitele zeptat jestli je standardní postup když přijede záchranná služba Řekni mi do 20 minut a je zjevné že pacient vlastně nebo postižení měl mozkovou Příhodu a řeknou záchranáři že mají čas ještě dvě hodiny než vlastně je poskytnuta první pomoc Je to možná jako taková praxe Dobrý den mozková příhoda je takzvané centrové onemocnění je to onemocnění stejně jako třeba infarkt myokardu kterému se v naší zemi věnuje excelentní a velmi přísná péče a skutečně při dovozu do center která jsou na léčbu mozkových příhod určená tak jsou všichni tito pacienti pod drobnohledem všechny časy se mě A jedná se o to abychom stihli to terapeutické okno kdy ještě ta sraženina v horším případě to krvácení lze vyřešit tak aby pacient se mohl vrátit bez neurologického poškození zpět do života a tam ta okna časová který s vámi záchranáři mluvili tak ty jsou ve váš prospěch a tím vás pravděpodobně chtěli ujistit že byť už to nemoc nastala tak ještě stále to do toho centra s vámi stihnou další posluchači Dobrý večer Dobrý večer tady posluchač Petr vítám vás Petře mluvte Já bych chtěl především Sklonit obrovskou poklonu tady těm lidem co vůbec děláš Tady tu práci jo že člověk jak se pohybuje na těch silnicích jednou denně tak to vidíš co ty lidi dokážou a vlastně oni sami sobě ubližovat lidi když to shrnu proto že nedokážou si spočítat dokážu předjet nedokážu předjet Jo a hlavně bych se chtěl zeptat proč na těch menších vesnicích nebo těch okrskář se to stahuje jo tak když to když to blbě když to blbě řeknu a ty lidi Co se událo těch hlavních měst tak vlastně ty záchranné služby se vlastně jakoby ztenčují jo a potom vlastně když jsou třeba dva a více výjezdu tak je problém To uspokojit nebo o zásoby to teď rozumím vaší otázce Nicméně myslím mluvili že tady zákonem je dáno 20 minut dojezd což jsme se shodli že je zatraceně dlouhá doba je to někde jinak to řeší se to ještě málo nemůže to být nikde ji na toto zákony platí pro celou Českou republiku a je na jednotlivých krajských ředitelů jak si rozloží síly a prostředky na území za které zodpovídají ale taková pomoc je vždycky letecká Výjezdová skupina dříve terminologicky letecká záchranná služba kterou jednotlivé kraje taktéž poskytují a mezi třeba Prahou a Středočeském kraji sdílíme jeden vrtulník a tam kde by ta dostupnost byla riskantnější tak vždycky vyletíme bez ohledu na to které mu zrovna územně správního celku dané území náleží voláte host u dnešního pressklubu šéfů pražské záchranky Petru kolouchovi je to číslo 257 400 999 a my jsme tady ještě stále Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního Když se zeptám na to kolik lidí volám protože má pravdu že má zavolat Zkrátka a dobře kolik z těch volajících jsou skutečně ti kteří jsou potřebné na začátku Co je to potřebné my víme a že někdy teda tísňová linka je ta jediná to jediné pojítko pro člověka jak se poradit nebo jak vyřešit nějaký svůj problém mi nezodpovídáme za celý systém zdravotní péče u nás ale můžeme garantovat že toto je linka která vám vždycky dá pomoc a to buď příjezdem a nebo i radou My máme okolo 10:00 15% denně telefonní hovory a kde skutečně stačí rada po telefonu někam nasměrovat potom vlastně jsou ty výzvy to jsme se spočítali že jsme vlastně Okolo těch 350 akci a z toho ještě někdy je ta situace kritická kritická je zhruba okolo 40 případů nikdy skutečně potřeba poslouchat operátorku která vás přesně na vede Co do doby přijet u té záchranné služby dělat no a pak jsou ty výjezdy kam jezdíme kdy pacienti jsou dneska čím dál tím lépe léčení tím pádem čím dál víc chronických pacientů žije doma No ale chronické onemocnění má bohužel tu vlastnost že se někdy zhorší a to je chvíle kdy je potřeba taktéž vyřešit posluchači dnešního pressklubu Dobrý večer dobrý večer Tady Petra z Prahy Dobrý večer a já zdravím pana doktora a chtěla bych hrozně moc pochválit zdravotnickou službu za práci a pane doktore Chtěla jsem se zeptat co mohou u vás pracovat i ženy Děkuji za tuhle otázku jsme otevřeli tento prostor ženám a máme velmi úspěšné uchazečky které vidíte v našich sanitních vozů i za volantem zajdem k tomu že byla tahle ta mozková příhoda svůj Mezinárodní den předpokládám že nás docela slušně kosí možná je fajn říct jak se pozná že že se k tomu schyluje že by měl volat Umíme to říct takhle Jasně jednoznačně umíme vlastně neurologická společnost vydává velké množství jak si těch propagačních instruktážních letáků webových odkazu instruktážních videí a co lze říct jednoduše ve chvíli kdy se probudíte ne zcela ve své kůži a na komkoliv z příbuzných nebo na sobě pocítíte že nejste schopni vyjádřit to co normálně řeknete jednou větou že máte nějak hybnost narušenou že nejste schopen nějakým způsobem fungovat mnohdy pokleslý koutek vlastně ústní Ano případně pokleslé víčko na jednom ze svých očí tak to jsou příznaky kdy Neváhejte a okamžitě volejte a my už vám řekneme co dál a tou dobou už vám říkám A co dál tak vyráží první Výjezdová skupina k vám to tam mluvíte o tom že jo Ano máme tak to je vzdělávací a výcvikové středisko a podnikám a velké množství akcí prezentačních a díky tomu i přes 80% náhlých zástav oběhu na území hlavního města Prahy je zahájena resuscitace ještě před naším příjezdem a to jsou skvělá čísla je sporná ním se světem a když mi dovolí Já bych udělala reklamu vašim stránkám protože tam jsem si pustila záznam telefonátu 11 leté holčičky s tebou komunikuje vaše telefonistka naviguj A co má dělat Kdyby jste někdo nevěděli co si počít pusťte si tenhle hovor a zjistíte že to dokáže bravurně jedenáctileté dítě právě díky tomu že s ním komunikuje profesionál tak vysoké úrovni jaké má pražská záchranka ale jestli se připojím k posluchačům kteří volali tak mi dovolte abych vám za tohle poděkovala děkujeme za pozvání a já si velmi vážím týmu který mohou pátý rok vést a ještě nám Děkuji za rozhovor Mějte se hezky a hodně zdraví pane řediteli vám též na shledanou hostem otevřené linky pressklubu Frekvence 1 byl Petr Kolouch 6 Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Dobrý večer Frekvenci 1 přeje Pavlína Wolfová