Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Malíř Petr Kvíčala: Často se pohybuji na hranicích, jsem trochu provokatér

Play

Poslechněte si podcast

3. 6. 2019

18:43

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub Ondřej Novotný a host dnešním hostem je bývalá Mánička malíř profesor na fakultě výtvarných umění v Brně a především ateliéru malířství Petr Kvíčala Petře ahoj ahoj mami Ne budeme si vykat protože se známe dlouho tak jsou jenom pro naše posluchače že to nebudeme předstírat tobě nedávno skončila jedna zajímavá výstava Kde ses také účastnil výstava transformace geometrie v Praze to je za námi Nicméně začnu tím jak bys vlastně chtěl aby tě lidi vnímali Kdo vlastně je Petr Kvíčala Co dělá zajímavého tak Petrklíč mám a především zajímavé rodinu krásnou ženu a úžasný děti ale samozřejmě se malíř především s malíř jedna z věcí která je významná tak že hodně dělám realizace do architektury především zahraničí ale i vás já jsem byl u tebe v ateliéru a vlastně to co jepro mě extrémně zajímavé Je to tvoje téma ornamentů a neustálého s opakování jsem říkal pan vlnka sám pro sebe tak jak ty jsi přišel na ten styl který když to Diváky bude nebo posluchači bude zajímat tak na Petr Kvíčala com se na to mohou podívat jak ses k tomu vlastně probojoval v No tak Začalo to tím že jsem byl jsi výborný kreslíř a malíř portrétů A přestalo mě to bavit protože jsem to viděl jako řemeslo a začal se zajímat o to co mě teda vlastně má zajímat a zjistil jsem jednu takovou zajímavou věc pro sebe že jsem fascinovaný rytmem opakováním rytmem v krajině který má tři fáze konfety velké Rytmus obce lesy pole malý Rytmus stromy domy auta a úplně ten drobný listy a tak a stejný Rytmus máme třeba biologického Kalk dech Tab taky nezaměnitelnými nebo ten kosmický Rok měsíc den takže ty vztahy těch aida toho opakování tak to vlastně probudilo mě ten zájem a skončilo to vlastně u toho ornamentu tady dneska Já vidím všude a v poslední době se zabývám ornamentem řeči jako strategií řeči nebo ornamentem sociálním a ornamenty na co vlastně vzorce který se proměňují tak jak se dá ornaments řeči a vlastně uchopit malířský a přenést to napadlo kdybych tomu Měl úplně skvěle Tak jsem asi světová hvězda a s tím neustále bojuji Takže zkouším to nějakým způsobem a si musí vidět to abych mohl vykázat předobrazy Ale to je na dlouho rozumím a na co jsi když já jsem sám pro sebe řekl vlastně pan VK Tak ty jsi tím vlastně hodně známí můžu tak říct Jo a na co ty jsi zatím nejvíce a pyšný z těch svých obrazů nebo co myslíš že tak nejvíc jsi zvládl Tady z těch věcí které se neustále opakují A pořád je posíláš dál a dál no ono se něco opakuje vlastje to ten zájem o ten ornament rozvíjení ale vlastně když se někdo podívá na moje obrazy tak zjistí že každých pět let ty obrazy mají úplně jinou podobu i když se věnuji stejnému tématu že to neustále jako kdyby ho svým a já vlastně nemůžu říct jestli jsem nejvíc pyšný na některý obraz Ale pokud mám použito slovo Pýcha tak jsem pyšný nejvíc na to že velmi často lidi když vidí moje obrazy třeba v publikacích nebo na internetu tak si myslíš že to je pouze dekorativní že to je krásně barevný a když potom předtím je obrazy stojí tak to má Wow efekt ti lidi jsou velmi často jako jako zasažení jako že ty obrazy mají nějakou a spirituální jako kvalitu Ty jsi mluvil o tom že vlastně Máš rodinutak A relativně malé děti nebo ne relativně hodně ale děti spí tak jak se to otcovství promítá případně do toho taky opakování do toho Rytmus života a řeknu života a do těch tvých obrazů to vůbec nevím vůbec nevíš nerozumím že by se něco změnilo že najednou vidíš ty věci některý jinak nech to sem nebo si to neuvědomuji si to teď Samozřejmě to trošku tak že s tou rodinou trávím hodně času na venkově a tak vlastně ta práce na venkově že na zahradě a tak dále tak člověk umožní sám se sebou Jinak máme problém pořád zahrocení těma telefonama internetem v dnešním hostem pressklub Frekvence 1 J malíř a profesor na fakultě výtvarných umění Petr Kvíčala Frekvence 1 pressklub aktuálního mimo jiné když jsem četl vlastně kritikyA co v práci Tak se tam objevuje řešení osobního tématu V čem je to osobní téma tak to teď nevím co ten dotyčný tím mínil ale asi si myslím že to je to téma toho ornamentu Já jsem se setkal s reakci ze zahraničí od jednoho francouzského ketika který mě chtěl zařadit najednou délku mezinárodní výstavu protože on psal o tom A co mi dopis že jsem v Evropě pravděpodobně úplně první kdo s tím ornamentem začal v té v té novodobé těch novodobých dějinách umění v tom současném umění že to má jako hlavní téma samozřejmě pro matici ornamentu se věnuje spoustu jako autorů ale spíš tak okrajově a já to mám vlastně jako hlavní téma Měl jsem tím pak jako fascinovaný a proměnou a v Čechách Jsi jediný kdo to takhle dělá nebo No nevím jestli jsem jediný Ale to bych neřekl že jsem jediný kdo se věnuje nějakým způsobem ornamentuale to co takhle znám z těch reakci tak ta moje práce je nezaměnitelná to je asi mají výhoda teď ty jsi na začátku vlastně říkal že samozřejmě máš jinak o hodně tvorby ve veřejném prostoru a že tam spousta realizace v architektuře a já vím že toho máš hodně v Brně tak a nebo měl jo něco málo třeba to divadlo ale Divadlo Reduta bych se to si myslím že je zajímavá věc kterou diváci kde se s tím můžu potkat aniž by to pravděpodobně viděli tak jenom Zkus o tom něco říct protože to podle mě extrémně tady má záležitost No tom divadle To bylo na tohle chemická soutěž a skupina architektu se se mnou spojila jestli bych jim neudělal návrh na slavnostní sál To je ten sál kde hrál Mozart Když mu bylo tuším 9 10 let nevím přesně to nejstarší divadlo v České republice určitě nebo ve střední EvropěNo a já jsem do toho slavnostního sálu navrhl a nakonec vyhrál isoval po mnoha peripetiích vlastně červený monochrom který se skládá pouze z červených vln na červeném pozadí takže to takový vetkané Koberec je to vlastně strávený čas tak je to jsem tomu dal název 40 dní červené tam nic jiného není a samozřejmě ta červená je spojená s nějakým fenoménem sváteční zti Osram vlastnosti že to tak máme jako zakódovaný ale potom je tam vlastně ta procesualita to návštěvník aniž by si to uvědomil tak Cítí že to není žádná tapeta že to není žádný tisk že tam je strávený čas a to nám také vytváří to slavnostní prostředí s holkami jsme trošku skeptičtí k tomu tisku ten tisk Lucka máme všude že ho tiskne se architektura skládal si to jako Lego a tak dále takže spousta toho času je spojená vlastně speciálním což je vlastně Aspekt slavností a tak dále Takže ono to fakt jako kdyby působí Mám tam několik návštěvníků kteří když je potkávám poměrně pravidelně náhodou tak mi říkal že by za to měl dostat Nobelovu cenu ale to se neuděluje to mě strašně těší že jsem opravdu A působí to na tobě protože to už tam nějakou dobu je to už je to jak dlouho je 15 14 l a za ten čas Mění se i tvoje vnímání toho prostoru nebo že je to s ním dál nebo já myslím že to s tím že je úplně bezvadně Já jsem si v téhle souvislosti taky uvědomil že máme v architektuře speciálně ale myslím že mně se to podařilo jako sekundární efekt že s tím pojmenovává místo že nám to dává orientaci jako kdyby spal staroměstským já tady máme kontroverzní Tančící dům spoustu lidí ten dům nemá ráda Já taky ne ale přiznávám k tomu tu kvalitu že všichni víme kde ten šicí dům Můžeme si říkat u Tančícího domu je podobný jako v tom čase že jo máme po Vánocích před Vánocemi a tak dále prostě čas členi události a prostor člení ty místa pojmenovat já ani nemám tady jestli bys byl jeden z těch kteří by chtěli blob tu knihovnu tehdy od pana Kaplického jestli bys byl pro No to je otázka Já se necítím jako takový odborník a mně se ta stavba velmi líbí jenom co jsem se o to okrajově zajímalo debatu o tom s architekty tak bylo problematické zapojení vlastně do toho místa ale nechci K tomu vydávat vlastní nějaké stanovisko protože se v tom necítím odborník rozumím Na druhou stranu ty máš za sebou taky velmi zajímavou zakázku pro Deutsche Bank commerzbank Deutsche bundesbank a tam nějak jak to šlo v té zakázce Jakože úplně jak jsi se k tomu dostal protože to možná se mě ptáš Protože o mě koluje že jsem se opil s ředitelem Deutsche bundesbank a tím pádem jsem dostal do zakázání kdy to nejlepší co se teda stalo jako ale tu zakázku jsem dostal už předtím a s tím ředitelem to bylo velice zajímavé že jsme zašli do brněnského livino To je takový klub pro mladé tak on tam působil Velmi zvláštně ale nic jsme velice zajímavý A mě oslovil světoví architekti Solus Máte ho španělský architekt jestli bych se neukázalo tu zakázku na to měla být vypsaná soutěž a já jsem se na to myslel podívat na tu hrubou stavbu a on po mně chtěl abych mu napsal jak ke stavbě rozumím Já jsem napsal text asi stránku a půl a si zasadil o to abys o soutěž byla zrušena proto chtěl dělat se mnou tak to mě velice potěšilo ale oni vlastně oslovil tím že dva nebo tři roky mojí práci sledoval jako to je příjemný ocení vlastně té práce a když se oba víme o tvé práci tak co tě čeká teď v nějakých těch realizacích tom veřejném prostoru Co koho čeho budeme chodit No teď mám zajímavou věc protože v Brně na Lesné architekt Marek Štěpán který se specializuje na zakalený architekturu staví nový kostel zasvěcený Marie restituty a já to budu dělat fasádu tentokrát a fasáda a bude to vlastně moje první práce nebude barevná nebude abstraktní bude figurativní brunnthaller z symboly trošku se o ty chuju od slavného seriálu mladý papež sorrentino kdyby ses na to podívám znovu Já miluji tak že se teda Velká nádhera je pro mě prostě Best film který jsem viděl asi dvacetkrát jako strašně vrstevnatý a tak ale on tam asi někdy v pátek už šestým dílem a to první kázání v Africe a když bych vystoupil jenom vysušit Ivo hlas a on tam těma řečeno vysvětluje jak najdou Boha kde se pozná Bůh a říkám jednoduše nopovky všude tam co máte rádi jste takže to bude ta fasáda trošku tak jako na dlani taková vstřícná jako jo Tohle jsou ty věci kdyby to uvidím že by to mělo být ne stavím na lešení nástupu 10. června teď tak měsíc tam strávíme minimálně proto tisíc metrů čtverečních ale chtěl bych ještě dělat v Nitře který by měl být zase úplně opačný který by měl tu sakrální architektura vyzdvihnout Dá se zabývám taky tím Pomezí mezi spiritualitou a nějakou líbivosti mezi dekorativnost často se pohybují na hranici jsem trošku provokatér Posloucháte pressklub Frekvence 1 mým dnešním hostem je malíř profesor na fakultě výtvarných umění Petr Kvíčala frekvence tím že jsi taky Mánička možná bývalá škola současné bývalá už No tak samozřejmě tak se na mě podívej doma tak je to stav mysli nikdo nechtěl No v každém případě to mě zajímá jak se bývalá manželovi co tisknout vlastně chartě 77 a časopisy tak jak se dívá na dnešní politické dění jak vnímáš třeba volby do europarlamentu A koho jsi volil případně tak já to sleduji nesmírně pečlivě ale poté co jsem se velmi angažoval vlastně v tom undergroundu a potom se zakládáním občanského Fóra tam u nás a takovéhle věci tak jsem věděl že jakmile to dobře dopadne tak se rozhodně politiky nebudu zúčastňovat to že se chci zúčastňovat v práci kterou dělám prostě být malířem ale Sleduji to pečlivě u mě ty Volby jsou poměrně jako kdyby jednoduchý a jsem konzervativně založený rozhodoval bych se vždycky momentálně mezi takovými stranami jako je ODS a nebo piráti a nebo prostě něco podobného ale kromě jiného Můj velký kamarád Petr Fiala poměrně jako jednoduchý režim Lidl v Čechách Baví tě teď sledovat ty výsledky nebo děsíš se tam kam A teď nemyslím jenom my ale kam vlastně k tomu extrémismu uhýbá trošičku celá ta Evropa k tomu strachu a reflektuje to třeba i nějak ty ve své případně tvorbě nebo v tom svém přístupu ke světu No já spíš samozřejmě to co je mainstreamem ten strach jako ze společenských změň strach s klimatem a všechno možné to co tady takhle je to samozřejmě všichni vnímáme nějak jako pečlivě Já teda vidím ještě jinou věc jako že by třeba v té mé srdce tě v té umělecké tak vznikají vlastně bubliny které jsou jsou strašně nekompromisní a které jsou strašně pyšný a svůj názor a takový ty intelektuální bundy Myslíme si tohle takhle to má být a pokud máš jiný názor tak si téměř vyloučené jako vidím jak se v té bublině lidi bojí říkat dokonce nějaký jiný názor jako já se nebojím ale vím že to bývá kontroverzní a dokud jsem se byl překvapen a nebudu milovat ale viděl na Facebooku člověka kterého si nesmírně vážím Po odborné stránce který chtěl abys nějaké France byla stržená nějaká kniha klimaskeptik a kvůli tomu že to je z klimaskeptik jako veřejný se opírá o to že se přece nebudeme přít o tom že jsou Himaláje jako ale tak prostě bojíš tak ať si někdo tvrdí že zeměkoule placatá tak ať se znemožní sám ale vylučovat nějaký názor je to teď vnímám jako že to je to nebezpečí v té mé bublině to ještě se tě nemůžu nezeptat každým vlastně malíř když se na to člověk dívá zpětně tak vždycky slyší že ho mi řekni mi Amatéři že měl nějaké své vrcholné období a v té době stojí stal jeho obrazy nebo jsou to ty nejdražší po tom co se kupují tak čeká tě teprve vrcholné období nebo už ho máš za sebou Já si myslím že ho právě prožívám Já si to myslím vždycky sám Jinak jsou z některého tvého období obrazy je dražší než z jiného Pozná se to vlastně jako podle toho ta cena si člověk který se živí svými obrazy je to tak ano ano ano nepoznal se to myslím protože mu těžících autem to většinou bývá tak kteří jsou sbírání že to období které je starší tak těch obrazu už je Mým mým si to znovu k tomu nevrátíme takže samozřejmě ty starší obrazy mají vyšší cenu než ty úplně současné Protože těch obrazu je omezené množství taky v té době jsme nefungovaly nebo já určitě ne někde na tu Takže člověk nějaké sérii Tak už se zabývala chtěl to vyčerpat jak udělat víc v obrazu a když to někdo chce koupit Já to nechci prodávat jako asi to chci nechat No ale všechno má svou cenu všechno a prodáváš víc do zahraničí nebo v Čechách v Čechách v Čechách Čechách v zahraničí mám víc těch realizaci v architektuře a když bychom chtěli naladit lidi kteří by jsi třeba chtěli koupit tvůj obraz tak v jakých částech se můžeme pohybovat od do třeba jestli se to takhle říct No tak já patřím k těm laciným autorům se usmívá ne tak jsme generaci jsou samozřejmě špičky co se týká vlastně jako je třeba Jan Merta kterého obdivoval mám moc rád jako jako člověka No ale já bych řekl že taková standardní cena mi bývá v farma na ty 120 na 150 Tak je třeba 300000 od toho tady nahoru nebo také kousek dolů myslím na současný věc a ne ne ty víš přesně kolik to stojí a já bych tak to je nemohl udělat těm lidem kteří si už obraz ode mě koupil rozumím ale jestli to je já Vždycky říkám třeba ve svém business a pojďme se trochu jako Židova tmě tobě a ta cenovka je Dana tak dívej je to takhle daný ale dobrý pohyb je tam možná i proto že Samozřejmě pokud tě osloví nějaká renovovaná sbírka A ty víš že tam v té sbírce chceš být a že tě ještě navíc vystaví tak je to tvým zájmem jako autora z tebe chce být tak si ochotnější třeba s tou cenou něco udělat Děkuji moc že jsi přišel mi dnešní mostem v pressklubu Frekvence 1 byl malíř a profesor na fakultě výtvarných umění ateliéru malířství Petr Kvíčala Děkuji za rozhovor a všem přeji pěkný den ať se ti daří vajíčko