Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Letecký expert Ladislav Keller: Tlak na letové posádky roste, jsou dlouhodobě přetěžované

Play

Poslechněte si podcast

4. 9. 2019

22:08

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

Hostem dnešního Press klubu na Frekvenci 1 byl bývalý kapitán, přednášející na ČVUT a letový expert Ladislav Keller. Co si myslí o letu pilota společnosti Smartwings s porouchaným motorem přes půl Evropy? Šlo v té chvíli o životy lidí? A tleskat po přistání, nebo netleskat? Poslechněte si celý rozhovor!

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub každý den aktuální host Občas létáme skoro všichni a skoro všichni se aspoň trochu bojím a koncem srpna nahlásil kapitán letos společnosti SmartWings Řecka do Prahy poruchu motoru a letěl tak přes půl Evropy like si asi řekl No nejsou ti piloti blázni A co na to odborníci bývalý kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller přednáší na českém učení technickém a přijel pozvání do pressklubu Říká sice že bezpečnější než letadlo už je jenom výtah Ale i tak naším tématem dnes bude bezpečnost letového provozu Pavlína Wolfová vám přeji dobrý večer i vám pane inženýre Keller Dobrý večer děkujeme že jste přijeli Ladislavu kellerovi do studia až do půl šesté pressklubu Frekvence 1 k dispozici je vám linka číslo 257 400 999 přistupujete letového provozu odborně vědecky Jestlipak Existstatistika Kolik procent pasažérů sleduje úvodní instrukce letušek a čte ty palubní pokyny statistiky se na trhu ale informace které se občas dostanou mezi tady posádky a provozovatelé tak říkají že cestující toto ve velké většině podceňují To znamená že v momentě Kdy jim Stewart a stevardi dávají pokyny pro to jak se mají chovat v případě nějaké vážné situace tak prostě pozor nedávají A potom můžou být velmi nemilé překvapení odpovědná vždycky si říkám jestli mi to stačí když vidím tu letušku jak mi ukazuje jak se jim a masku pak teprve jí dám tomu dítěti jestli bych se to za ten malý moment v té rutinně Vyškovské vlastně si bych to pochytal jestli by se to naučil jestli by mi to pomohlo potom v té krizové situaci pak tak Jak se nasazuje maska to je jedna ze základních věcí těch instrukcí zase není tolik abycestující To jak se říká ne pochytal Takže ono to skutečně není mnoho Takže kdo dává pozor Tak v podstatě ani dost často ani nemusí rozumět tomu co testy látka říká protože třeba mluví anglicky anglicky neumí Asi se stává na pravidelných linkách poměrně často ale dost často tam jsou ty tyto instrukce dává na podávání pomoci to tak zvaného Show You chilli Je to tam a obrazově to vidíte na těch obrazovkách na monitorech takže to bohatě stačí k tomu abyste věděli jak se máte chuť Takže jako pilot který nelétá těch 15:00 mi tady budete přísahat že když bude dávat pozor že něco mi v té hlavě zůstane až přijde ta chvíle takže budu vědět jak se mám chovat únikového východu a že mám nechat zavazadlo tam kde je a snažit se pomoc ostatním Jo já si myslím že ano celou určitěsrpna v 11:00 Praze pouze s jedním motorem letěl s tou poruchou od 28 minuty od startu s170 lidmi na palubě první věc co mě napadne Proč Takovou věc ti bylo ti udělají že nenahlásí tu poruchu Čistě teoreticky nemůžeme mluvit o tomhle letu protože ta věc je v šetření Nicméně Proč bylo to nahlásit poruchu tak tady v tomhle tom bodě jsem velmi rozpačitý protože to je povinnost To je Nouzová situace To znamená že tady ta posádka měla těma tomu z té službě a žízeň letového provozu tě dispečerovi nahlásit jaký mají technický problém a jestli tedy vyžadují nebo nevyžadují další nějakou pomoc čili tohle co to je hodně nestandardní a pouze vyšetřování až budou závěry z vyšetřování tak se dozvíme jestli tady něco porušil jestli náhodou v těch postupech kteréMartens Dneska má jestli ti tam Tato povinnost je tam zakotvena nebo ne jeden který jsem našla pochopitelné že taková společnost nemusí shánět náhradní letadlo ubytování pro cestující a stroj který takhle odstaven pak má problém vrátit se rychle do provozu tedy řekněme Suma Sumárum úspory v milionech pro tu či Onu společnost která se to týká ale na Žádné další jsem nepřišla Leda že by jsi ten pilot řekl Já jsem prostě borec ale tohle Já zvládnu a budu za hrdinu je vyloučeno Není ti říkají že čím je tedy rostou zkušenosti Čím je zda ten byl zkušenější tak dělá méně chyb Ale to platí jen do určité míry Protože podle těch STcistic potom ti extrémně zkušení piloti Velmi se stává že pocení tu situaci a udělej nějakou fatální chybu takže tolik statistika Proč se takhle ta posádka rozhodla nebo respektive ten kapitán doletět až do Prahy to prostě nevím a ani se mi ani prostě nechci spekulovat o tom proč to udělal pressklubu přednáší na ČVUT a dneska mluví z pozice odborníka ale taky pilota který má nalétáno v 15:00 ve vzduchu máte tedy abych tak řekl a dnes se svého pilota na telefonu 257 400 999 linka která je vám k dispozici téměř do 6:30Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního a znovu zopakuji že jsme teď hovořili o události která je ale stále v šetření kdy letecká společnost SmartWings měla problémy proti obvinění že ohrozila letový provoz se prudce ohradila a tvrdí že posádka která přistála po letu z Řecka s jedním motorem v Ruzyni přistála bezpečně a jednala v souladu s předpisy Dívala jsem se na ty předpisy tedy dostupné laikovi A vlasy jsem nepochopila a velkých předpisech je řeč protože jak jsem pochopila je v tom základním manuálu Boeingu je napsáno že pokud motor vynechá tak bylo to musí se pokusit přistát na nejbližším vhodném letišti tedy vlastně Jaké další pokyny můžou manuál toho letounu nějakým způsobem ovlivnit předpisyvelmi obecně řečeno ale v dané chvíli se bavíme o nařízení číslo 965 které je tedy reguluje které tedy reaguje reguluje obchodní a ne obchodní provoz v celé Evropě Je to nařízení Evropské komise a k tomu jsou dodané ještě další materiály které vydává Evropská agentura pro bezpečnost letectví Čili tam tyhle ty věci jsou blíže specifikované A kromě toho ještě existují samozřejmě manuály od výrobce tomto případě tedy od bojinka který naprosto přesně stanovuje postupy Jak se má posádka v určitých situacích chovat Takže tady skutečně napsáno že při vysazení motoru nebo jeho vypnutí tak je tam napsáno přistát na nejbližším vhodném letišti měla prostě výběr z několika těch letiště v podstatě za akceptovatby jsme mohli chápat že pokud by přistála do jedné hodiny od té chvíle kdy se tedy rozhodla nebo když se tedy rozhodla pro to přistání tak by se nedalo nic vytknout jestli ty postupy dneska u Travel Service Umožňují něco takového že se tedy smí letět a ještě dál To já nevím protože ty jejich manuály neznám dozvíme Nicméně ta otázka je nasnadě možná mě za ně budete kritizovat ale některé z těch 170kč cestujících třeba když nás teď poslouchá a nebo potom dlouho po do sedu letadle se dozvěděl čím letěl a jaké měl problémy tak možná přežil svoji smrt bylo to nebezpečné šlo tam o životy lidí v tuto chvíli by nastaly v případě že by tady vysadil ještě ten druhý motor takže v tom případě už by to letadlo pokračoval klouzavým letem a s pravděpodobností hraničící s jistotou by musel přistát někderychlostí přes 250 km za hodinu a ještě to neznamená že když touto rychlostí do Sedlece že dojde k destrukci letadla názorný příklad je to asi jo ale může to skončit naprosto bez jakýchkoliv zranění nebo s minimálním zranění cestujících letadlo se nerozváže to je případ a321 nedávno Moskvě takže to letadlo je schopné přistát i v terénu bez toho že by došlo k destrukci toaletami je to není drama co se odehrává kolem jmenované společnosti a kolem toho šetření kdy teda připomínám že přistál stroj který přeletěl půl Evropy s jedním motorem Já vím že mu to samozřejmě velmi velice zajímavé ale já bych tomhle tom případě Zachovalsušičku odstup a Počkal bych až na závěrečnou zprávu a nebo alespoň na předběžnou zprávu která má vyjít do podle Ty těch platných předpisu do jednoho měsíce ode dne události To znamená do 26 září by měla ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod tak by měla vydat předběžnou závěrečnou zprávu ve které shrnuje základní informace o tomto letu a případně tedy tam bude i napsáno zda ta posádka něco porušil a činy na věži tak po Evropě sleduji nějakých 1000 letu denně na tom evropské Mne by tedy Řekněme že to byla přinejmenším neúplnost ale rozhodně se to hodně rozmazal i mezinárodně protože v tisku bylo citován názor d'aviation Herold což je pro vás respektovaný v respektovaný tisk kdeNo že to dost vypovídá o té letecké společnosti už tu leteckou společnost nemusíme jmenovat ale přesto co naznačuje tady ta událost To jsme na tom třeba hůř než Západní Evropa dovolil bych si dovolil aby jsi nějaká velká letecká společnost takovouhle ostudu tak při mně řečeno Zase jsme na bázi takových řekněme úvah protože nevíme co všechno Jak probíhala ta korespondence co všechno ta posádka těm dispečer řekla nebo ne Podle mého názoru V každém případě ten problém mně a nahlásit řízení letového provozu kde byla když tady došlo k tomu problému no to byla to bude to bylo řecké řízení letového provozu tak jestli to tam mohla asi ne vole a zase záleží na těch postupech které mají jestli při každém vstupu do nového do toho nového prostoru tak jestlito mají nebo nemají nahlásit samozřejmě zdají povinnost v případě že tyto řízení letové provozu které předává to letadlo tak má přidat všechny relevantní informace chilli v případě že by věděli o nějakém problémů tak to mají předat tomu stanovišti řízení letového provozu kterému to letadlo předávají pozemšťané velmi rádi Čteme a sledujeme příběhy pilotů a některé z nich tedy skutečné příběhy nejsou jenom o hrdinech ale i o takových těch nešťastných lidech kteří pak udělají nějakou hloupost a někam to tím letadlem pošlou a přijdou o život nevinní lidé na piloty obecně se prý zvyšuje tlak jedna věc je jasná nadlidi to nejsou proč se zvyšuje tlak Respektive jak se zvyšuje tlak na piloty v čase V čem je to tak specifické ten tlak je vychází z toho že existují určité normy letzařízení zatížení posádek a ty posádky jsou dlouhodobě využívané na hranici těchto norem že lítá letová norma je maximum co se smí A co jak se smí posádka zatěžovat ale je to stejné jako když budete jezdit s autem na maximální otáčky a vydrží vám podstatně méně než s autem které budete teď tedy budete přistupovat šetrně čili tady potom se to projevuje negativně to dlouhé zatížení prostě takzvanou kumulovanou únavou a dalšími problémy které s tím souvisí Takže tenhle ten tohle to využívání posádek na maximum je bohužel trendem v celém světě takže samozřejmě v České republice už jak provozovat takový vtip Kolik procent bylo to jsou abstinenti víte toNo já myslím že existuje zcela určitě jeden to je autopilot a samozřejmě nevybočuje m ničím a z běžné populace to znamená každý z nás si občas dá nějakého panáka nějaké pivo nebo víno takže ale zase nejsme alkoholici To by nás do toho letadla nepustili a tak já chodím a na zdravotní prohlídky pravidelně ty mladší jednou za rok ty starší Dvakrát ročně minimálně tak tam by se to na těch vyšetřeních prostě poznal 18 19 dovolal Máte slovo Dobrý večer Hezký večer tady ale ještě bych se chtěla zeptat jak vlastně teda vnímá takovéto ožehavé téma tleskat po přistání nebo netleskat Děkujeme za otázku tak je to svým způsobem odměna pro tu posádku To znamená že piloti mají radost z toho že cestující jsou spokojení že doletělitakoví ti škarohlídi jak se říká Tak ti říkají vidíš to jsou rádi že přežili tak nám Tesca i takže když zatleská to určitě tím nikoho nepohorší To určitě ne nic mi je právě vždycky když nastupuji tak si a stojí tam je zase říkám to bude asi bylo tak si ho vždycky dobře dobře prohlédnu a je to taková citlivá věc my si vás vážně v těch okamžik kdy nastupujeme do těch letadel stavíme do takové roviny jako až polobohů Víte to že jo nepřipouštět Ladislav Keller přednáší na ČVUT letectví sám bývalý kapitán Boeingu 737 MAX hostem pressklubu aby mu stále můžete volat na číslo 257 400 391 každý den aktuální host a máme dalšího posluchače na drátě Dobrý večerhaló já vlastně máte slovo Dobrý večer moc dobrý nápad Já jsem takový monstru tunový vypadne 50% na najede motor tak sedím tady toto letovisko v znamená že ty lety jsem za to museli neznamená že tam zdechne Radim 4200m nebo 10 a půl kilometru jsi spadla nějakých sedm a půl protože on potřebuje motorové kyslíku který znám jednu věc určitě si myslím ona z toho pondělí ale nevím co to stalo Tak co Letadlo když vypadl motor vlastně vypadá ten motor je jen tak tohle bylo v pořádku střely na nějakou stranu jestli tam leželi jsme to museli uvědomí a já se domnívám že mluvím pořád a já se domlouvali že prostě že oni totiž nikdo nedá nikdo nevymluví aby aby za jakékoliv dotazy To jste ještě stihli další posluchače pochopili jsme se pan Paul se domnívá že je to v hazardování se život je popisoval tady poměrně odborně Co se stane když ten motor tak jestli že pracuji tady všechny motory tak pro letadlo Tady je takzvaně vyvážené a letí rovně jestliže dojde k výpadku jednoho motoru tak vznikne zatáčí v kolenním a moment na stole pracujícího motoru a než to auto bylo zachytí nebo piloti pokud to řídím a normálně tak to chvilku trvá takže dojde naznačoval poslouchám propad není tam není propad to znamená to letadlo letí nějakou rychlosti Jediné co ty cestující můžou Co znamená Tak je změna tady zvuk u těch motoru Co znamená To se změní a vzápětí poté tedy posádka Příjmy a ty opatření Dělá to co má a protože se najede motor ve velké výšce neudrží tak přejde do takzvaného Drive down režimu To znamená že na pracující motoru nastaví maximum continues Trust maximální výkon pro danou hladinu a zahájí klesání a klesá do hladiny ve které se už letadlo a bezpečně udrží v letu najede motor a já teda trochu taky že ti na těch věžích vidí to jednotlivá letadla která se blíží nebo přelétají a vidím jaké jsou výšce tudíž je jim zvláštní že to letadlo nízko že najednou spadlo ono nespadne otok klesá aby jsme si rozuměli Tak to nech mě trošku mrzí ale jestliže to letadlo letadlo začne klesat tak buď pilot tedy musí zažádat říct ano žádám jinou hladinu a v případ toto případě nežádá ale pouze ohlásí že klesá řekne příčinu Proč klesá A do jaké letové hladiny Road tak říkal že měl pocit že mají zřejmě běžnou poruchu klimatizace Tak jo on klesal do té hladiny 240k Sál ještě na tak hezký mořem to znamená v řeckém Čili tam proběhla ta komunikace o změně té hlavně že to letadlo poletí níž a mimo jiné teda někde někdo to některé společnosti říkají řekněte jim důvod jinde říkají že to nespecifikuje pokud není jen a pouze v případě že tady budete vyžadovat nějakou pomoc navigační nebo nějaké další prostě opatření tak potom je nutné tu závadu specifikovat blíž ale někdy stačí prostě říct že z technických důvodů nejsme schopni létě v této hladině Kde se žádá m240 se zeptat mám zprávu z médií nebo respektive vycházím z toho co nám postupy a poskytla média a to že vlastně podle předpisů Boeingu je letadlo povinno přistát na nej možné letišti Jak je možné že předpisy SmartWings jsou rozdílné a nebo ne Protože ty jejich jejich standardy Neznám tu jejich letovou příručku chilli mi bude muset počkat na tu vyšetřovací zpravu kde bude napsáno zdá něco porušili nebo ne To je to chvíli nemůžeme hodnotit jestli porušili nebo neporušili náhoda jestli ten pták v létě tam kam nemá radši je dobře že to nebudeme vysílat ale i tak se zeptám rovnou je nějaké místo v letadle nebo nějak nějaké pravidlo nebo nějaké Poučení pro úplně běžného cestujícího Jako já Kam si sednout nebo kam si nesedat co udělat abych se zabránila tomu abych eventuálně přitom pádu nezůstala v něm statisticky nejvíce dívčích je zadní části letadla to znamená za křídlem protože tam ty destrukční síly jsou nejmenší a tam se přežívá nejčastěji Tak děkujeme si to všichni bude pamatovat Děkuji za návštěvu to byl Ladislav curlers ČVUT