Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Josef Šlerka: Facebook nás nutí reagovat, zesiluje extrémy

Play

Poslechněte si podcast

30. 5. 2019

16:48

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

Dnešním hostem pořadu Press klub byl ředitel nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a zároveň expert na sociální sítě Josef Šlerka. Jak mění Facebook politiku? Jak dosáhnout úspěchu na sociálních sítích? A jak mění sociální sítě hierarchii ve společnosti? Poslechněte si celý rozhovor.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub každý den aktuální host Posloucháte pressklub Frekvence 1 mým dnešním hostem je Josef šlerka ředitel nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a zároveň expert na sociální sítě vítám vás u mě Dobrý den chci se zeptat s ohledem na Evropské volby jak vy jste čekali výsledek Respektive jak po svátcích výsledek překvapil mně ten výsledek úplně nějak zásadně nepřekvapil Přiznám se že jsem čekal to pořádně na těch prvních dvou místech prohozené ale to bylo o půl procenta to se to se úplně nepočítá a přiznám se že jsem čekal trošku lepší výsledek ESP ale jinak asi by se podíváte na ty výsledky tak na nich není vlastně moc překvapivého Je známý tím že sledujete vlastně trendy politické podle mimo jiné podle chování lidí na sociálních sítích změnilo se nějakým způsobem politické chování lidí na sociálních sítích respektive možná ta otázka má znít změnili sociální sítě českou polioni změnili politiku po celém světě a tím pádem i tu českou politiku protože dřív ten jsi tam byl tak dejme tomu Jaký trojstup nelíbila politická strana tam měla polické straníky a stranici by mě jakých místech a městech a mluvili s lidmi a vlastně ten pohyby byl veden skrz tu politickou stranu to znamená Lidi si povídali s lidmi z těch stránek ani to říkat jestli mu vedení Vedení se ještě četla noviny a říkala novinářům co se ptal se novinářů co si myslí a expertů a podobně a najednou tam přibrala těch sociálních sítí která umožňuje politikům a komunikovat na příjmu s těmi ulici Ve velkém množství a tohle zásadně změnilo politiku ať už u nás nebo v Německu Tohle je to co umožňuje nástup stran jako je aft nebo SPD ale i piráti totiž strach který najednou Jsou orientovaný na tu přímou komunikaci bez toho zprostředkování těmi novináři best o zprostředkování Jakými silnými stranickými základnami připomínám že to nedám a s p d měla stát sedm členů a tohle zaseje to něco na co neumí novináři ani analytici zatím úplně reagovat a mají tendenci to přehlížet protože je to trošku mi mojí bublinu Frekvence 1 pressklub aktuálního v Čechách se říká že vlastně první stranou která začala masivně využívat sociální média bylo hnutí ANO je to pravda tak je to takový hezký příběh protože my máme tendenci říkat že hnutí ANO vyhrálo kvůli tomu že dělat dobrý marketing ale v českých politických dějinách by se našel spoustu stránek které měly skvělý marketingový týmy a stejně jim to bylo víte k čemu Takže takže vlastně je nakládačku výmluva ten marketing Ale ano dělá ten marketing vlastně profesionálně dobře a dlouhodobě a je schopno si z těch sociálních sítí dělat takovou warm up párty takovou zahřívací párty a tím že oslovuje lidi kteří jsou trošku v sociálních skupinách které zase lidi Co píšou o politice musejí věnují míjejíCopak všichni překvapený jak to ano dopadá dobře Já jsem se na to ptal spíš proto že ano je dneska to nejde Mám toho že vlastně dělá dobrý ten sociální marketing že vlastně vidíte na sociálních sítích že je to něco o čem se mluví že ho ty příspěvky Andrej Babiš a dlouhé nedělní shrnovací se vlastně stal i v některých sociálních bublinách vlastně legendárními podle vás našlo tam Ano nějaký prostor který třeba ty tradiční v uvozovkách politické sliby teď mluvím jako Andrej Babiš ale ODS ČSSD a takové ty velké sny proti kterým Ano stojí jako nedokázali zatím jakým způsobem využít To jsou dvě různé věci Ta první je že já si nemyslím že ano vyhrává volby protože sociální sítě Já si myslím že když se podíváte na bolení kampaň Ano tak to je zatraceně od chlapa A od koho se na kampaně v regionech podobně jako třeba Tomio Okamura který je schopen objíždět ty ty zapadlé Vísky a úplně stejně Miloš Zeman při prezidentských volbách minimálně přitomv tom prvním období to jsou ukázky to už je pořád platí že volby se vyhrávají tím že prošla Petr boty takže nedají se jí rád na Facebooku a nedají se vyhrát na Facebooku ten Facebook může co si udělat on může pomoct třeba přesvědčit voliče kteří jsou nerozhodnutý jo my nesmíme tomu fenoménu že předvolební výzkum a zjišťuji že řada lidí se rozhoduje třeba až v té volební místnosti den předvolba nemá dva tři kandidáty nemůže se mezi nimi vybrat a za těchto okolností jsou ty lidi nerozhodný Tak ty sociální sítě pro část z nich můžou hrát tu takovou tu totiž Pro tuhle tu volbu ale aby se se dostal ten volební potenciál abyste získal tu základnu a tak dále na to pořád Musíte ty boty pošlapat Ostatně když se podíváte na veřejné Facebooku Facebook Add Library tak tam vidíte že sociální demokracie za posledních Zhruba tři měsíce Omlouvám se posluchačům kdybych se mělo v těch datech utratila na Facebook asi milion korun jsou velké puzzle velkév rámci volební kampaně je to částka která je pochopitelná oslovujete tam přece jenom máte potenciální možnost oslovit jako miliony lidí má při ale přitom jí to nepomohlo a ta kampaň nebyla dělala špatně jo jako vezmeš řemeslně Jo tam jedna otázka zacílení A podobně Ale uteče a spoustu peněz a ten výsledek je mizerný a ano nebo ostatní strany utratili míň a Myslíte že je to teda kvalitou toho té myšlenky která se potom na tom Facebooku prodává že to je pořád jako Chci se dostat k tomu Jestli tedy skutečně je tam nějaký nějaká Optimal nějaký optimistický výstup v tom smyslu že ta myšlenka je pořád důležitá a nejde tady od nás jenom na Facebooku nějakými josty Já mám takový threatmark na slovo že je to složitější omlouvám posluchačem je to složitější ty polské strany reprezentují Nějak nějaké pohledy na svět a ty pohledy na svět mají někde uprostřed nějakou radši nějaký smysl proč to dělají nějaký důvod myslí si že když se zvýší daně tak se něco stane myslí si že když se za ženou všichni migranti tak se něco stane Jo tak to tam někde jako je a můžeme se hádat o tom jestli tohle je zrovna pravda nebo ne ale pak to mají tu emotivní prstů mají tam tu vrstvu která pohání ty lidi aby za ty věci bojovali aby šli do té ulice aby přesvědčovat někoho jiného by šel volit a tak dále a tak dále Facebook daleko víc slouží k té dejme tomu emotivní choreografii než k té racionalitě té debaty to znamená dobře se na něm orchestru ty emoce ale ty emoce musí být už navázané na nějaký ideje jo rozhodl že to nejde na klidně takhle Facebook nás vlastně jako nutí se vypnout nějakým Facebook nás nutí reagovat tak bychom se odpoutali od politiky Facebook vlastně po nás chce aby jsme reagovali vybírá posty tak aby v nás vzbuzovaly reakce pokud možno později protože nechci aby jsme někam odcházeli to tam Facebook je stroj na to aby nás neustále nutil reagovat a samozřejmě v politice To znamená že nejí emotivnější reakce získáte tehdy když Tavis obsahu nějaký silný názor nebo silnou a moci a tak dále a tak dále jo a tím se dostanu takové zvláštní smyčky že politické strany vědí že agresivní sauna rétorika vyvolává reakci ta reakce pomáhá tomu postu aby byl vidět tak zvaně víš A jakmile vidět víš Tak roztočí tu spirálu toho reagování už nadávají pozitivně neagra mě v pozici vzniká prostě ten pro ten problematickému Man protože většina těch problémů když bychom si udělali tabulku co jsou skutečně problémy společnosti tak jsou často marginální jenom se jim daří vzbuzovat filmové noci znamená to tedy že Facebook a to je zase taková ta jedna námitka kterou mají lidé když vlastně argumentují proti sociálním sítím s dědou Už je tady Facebook náš pohled na věci a potažmo na politiku Já myslím že úplně Zjednodušuje a myslím si že tu určitou informační pes pořád přináší ale on nás utvrzuje v tom našem pohledu by jsme dali před časem výzkum se studenty že jsme vytvořili falešné profily na Facebooku jakoby Fanoušku jednotlivých politických stran a koukali jsme se na to jak Facebook vidí voliče SPD jako takový ten hardcore volič komunistických ODS a bylo strašně zajímavé vidět že oni ty informace mají zhruba stejný jak budeš je SPD výrazně víc vidí a jaronet Ale jinak jako mají ty informace nějak tak stejný jenom já dokážou komentovat tak aby potvrzovaly jejich pohled na svět Takže si tam přečetl ten samý komentář a jednou ho voliče ODS udí ten to vystihl přesně a budeš s PD ho vidí s komentářem podívejte se jak je to kripl Takže ta informace dokud je stejná ale ten kontexty úplně jiný Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního s hostem pressklubu Frekvence 1 je Josef šlerka ještě jednou Vítejte ty se zeptat Bavíme se o sociálních sítích Bavíme se o politice v sociálních sítích je jen další fenoménů které se vlastně v poslední době přihodily je to že politici začali využívat Facebook napřímo Donald Trump je v tomhle tom vlastně ukázkový příklad i ty jeho ranní Tweet Tweet stormy Jak se říká v Americe jsou jsou velmi slavné je to podle vás něco zase se vracím k té otázce kterou jsem položila je to podle vás něco co nějakým způsobem politiku mění nebo mění to jakým způsobem politiku vnímáme když k nám jednou politik mluví na přímo na ploše 140 znaků A zjevně zjevně v nějakém jako velice televizním rozpadl se neříká jenom politiky mi to tak se bavíme o politice a kdy jsme se bavili o byznysu Tak jo a další píše po velkých firem které začaly na příjmu komunikovat to je něco co ty sociální sítě Přineste mi přinesl Jaký jaký jaký si pocit že ta hierarchie společenská se spouštěl a že vlastně můžeme na příjmu mluvit s těmi celebritami tam je a podobně Já tam mám furt pochybnost o ní pak odpovídají zpátky jo ale to je zase na jinou debatu či tohle Něco co přinese ty sociální sítě obecně a tuto politiku samozřejmě mění stejně jako to není byznys nebo kulturu nebo ostatníostatní jak se Industries společnosti abych byl takový ošklivý na druhou stranu politika v tom pojetí Jaký chápeme v tom západní světě je otázka nějakého vyjednávání různých skupin Jo je to pokus sladit různé zájmy a bohužel ve chvíli kdy jdou do popředí politici typu Donalda trumpa tak tam vítězí spíš princip takového toho silnějšího psa který je vlastně nevyjednává ale snaží se získat si většinu a převálcovat ostatní být ve výcviku a bohužel ale když se podíváte do dějin české politiky Tak tohle je věc kterou jsme tady zažívali vlastně skoro celou tu novou hru jo tak vlády s většinou jednoho hlasu nebo dvou hlas už ty se vlastně evidentně nestabilní a přesto mají pocit že musí stylové věci lámat bohužel tenhle ten způsob politiky vede k tomu že lidi spolu míň vyjednávají a víc se snaží jeden druhého křičet na druhou stranu pro politiky a to se taky říká je vlastně ta komunikace na sociálních sítích nebo vůbec práce voliči a sympatizanty na sociální síti vlastně hrozně druh a protože jim umožňuje abyste vlastně toho důkazem daleko lépe vlastně zjišťovat co si o něm myslí zjišťovat nálady analyzovat vlastně voliče jako data nebo jeho datové datové jednotky to znamená jako by to mohlo zpřesnit Ne ne nemohlo protože ono to vytváří dojem že si lidi něco myslí a myslíš že to všichni Neříkej to na sociálních sítích a nic z toho není pravda Spousta lidí si nic nemyslím když se mi zeptáte na desetiny důležitých věcí České politiky já se asi nebudu nic myslet dokud se mě zeptat až se mě zeptat jak jsi Jasně něco si tady jako vy myslím protože mám budu chtít udělat radost a odpovím ale že bych se vyjadřoval probíhající po mimořádné schůzi poslanecké mě co si o tom myslet Já se o tom nic nemysli a tak a druhá věc je na Facebooku hlavně mluvit a lidi který si něco myslí a myslíš je to strašně silný a důležitě za on zesiluje ty ty extrémy ale ve skutečnosti prostě většina lidí neví Není to pro ní úplně důležité Jo a hlas těhle těch lidí třeba zvažují různé možnosti není na tom Facebooku slyšet tohle se strašně projevilo během ty tak zvané migrační krize Kdy byly slyšet prostě ty vole jak si těch stupních odmítači a poli k čemu se tak jsem začal říkat We Touch i a to vlastně znemožnil úplně jako jakoukoliv racionální debatu o jednotlivých těch aspektech a tam ty sociální sítě zafunguje naprosto destruktivně protože ty politici vlastně přestali dýchat a snažili se vlastně pokud možno se tvářit že ten že tady vůbec nejsou a nebo se přidat na jednu stranu ten ale to není jich úloha Jasně když se ale já se vrátím ti ho tam chce protože mě zajímala a spíš jiná věc mě zajímalo to jestli když tady se sociálními sítěmi nebo když se vlastně sociální sítě Umožňují přesněji Jaké jsou jsem trackovat nebo hledat voliče také není to vlastně výhoda pro politiky nebo respektive pro ty lidi kterým dělají kampaně tak jsou známé jména jako Saša Brown a další co jsou dneska vlastně už globální hráče tě můžou přijet dělat volby v Čechách pak si vzít datovou složku v Albánii a znovu vlastně udělat jak udělat kampaň já jsem v tomhle trošku opatrný jo ty podklady a myslím si že vím jak vypadají Myslím si že znám docela dobře Vám dají jeden typ znalosti o té společnosti ale musíte mít obrovskou sebekázeň jako ten člověk který pracuje protože musíte vidět všechny ty zkreslení který tam jsou protože prostě třeba v Čechách na Facebooku prostě starší generace není jo takže data které dostanete prostě jsou ohnutý a druhá věc je musíte mít taky známost kultury a deku Toník vzorců té společnosti znamená co znamená když dám příklad My jsme analyzovali pro jednu firmu Kdysi dávno data z ruského Facebooku a vlastně nám vyšel nadprůměrný reprezentace nadprůměrně moc lidí co tam mají kouty luxusní značky rolls-royce diamanty No jo jenže prostě pro tu ruskou kulturu tenhle je standardní chování toho dávat najevo to náklonnost a můj typ identifikace metody identifikace a je to způsob který je skoro trávník a krysa v Čechách takhle silný není a vy když byste tam přijel s tou českou znalostí a chtěl jsem začít chovat podle tohodle a ignoroval bisetti specifikací ruské kultury No tak udělat strašný jiné blbosti večer Já si myslím že ano hodně to pomáhá ale že by to byl tam taková Jak se říká stříbrná Kulka která jako zabije dlouho vlkodlaka to ne Tak jdeš analytika slavná od které se to nelíbí tak vlastně Zdá se že daleko víc a silnic operovala v takových těch špinavých pomlouvačné kampaní operaci což je taková ta klasika která tady byla bez Facebooku jo Yves Facebook no a k tomu se chci dostat je vlastně poslední věc je tedy vlastně Facebook nebo sociální sítě obecně nástrojem pro řekněme právě z naší tady ty pomlouvačné nebo destruktivního politické kampaně což je taky jedna z víte které proti sociálním sítím vlastně jsou Vy jste to říkal je tam více emocí když tam bude nějakou jako emocionální bombu lidé začnou začnou řešit a dojde k tomu co jsme viděli právě třeba během migrační krize Ladislav Bittman což bývalý český Špion který utekl na západ a pracuji ve své knížce o propagandě a operacích vlastně tohle má strašně krásnou je to říká Jasně internet přinesl možnost šířit masového že ale taky přinese možnost maso v šíři vpravo říká Josef šlerka ředitel nadačního fondu nezávislé žurnalistiky dnešní host pressklub Frekvence 1 Já vám děkuji děkuji za pozvání na se nashle