Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Jiří Žák: Škola smyku dokáže zachránit život. Doporučoval bych ji každému alespoň dvakrát ročně

Play

Poslechněte si podcast

3. 2. 2020

18:44

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

Hostem Press klubu byl dopravní expert Jiří Žák. Je potřeba před každou zimou absolvovat školu smyku? A co si myslí o řidičském průkazu na zkoušku pro mladé řidiče? Poslechněte si celý rozhovor!

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub Romana Navarová a host ledovka mrznoucí mlha časté dopravní nehody Tak to je realita posledních dní a proto vítáme dnes v pressklubu na Frekvenci 1 dopravního experta Jiřího žáka Dobrý den dobrou odpoledne větru dešti natož ledovce neporučíme že bývá poradit Pojďme si připomenout asi ty nějaké zásady Jak se chovat tak větru dešti skutečně doporučíme a klouzající silnice hrozně nebezpečná vždycky Možná bych řekl úplně na začátku něco s tím souvisí trošku málo nicméně nevím kolik řidičů nebo posluchačů tuší Proč na některých svodidlech jsou modré odrazky nebo samolepky jsou to Místa která jsou nadmořská a nebo tam kde je velmi zvýšená pravděpodobnost namrzání 4 mnohem větší riziko toho že ta silnice začne klouzat když se vrátím ty původní otázcetaké je potřeba vycházet z toho že ať je to sníh LED náledí ledovka je tam budeme říkat jak chce Tak adhezní podmínky nebo podmínky kdy to auto je spojené se silnicí je na tom mnohem hůř než na suché vozovce a proto je potřeba jet v Jasně plynule a mnohem víc předvídat než za standardních podmínek tím když jsem chtěla zabrzdit jdu do smyku Tak co udělat tak v první fázi ale to chce určitou zkušenost to že ta vozovka klouže je slyšet je to takový zvláštní zvuk dneska ty auta jsou hodně dobře utlumený takže možná to slyšet Už tolik moc není momentě kdy zjistíme že to klouže tak je potřeba mírně opakuje mírně zvolnit jakákoliv Prudká změna rychlosti ať do plusu nebo do mínusu může vyvolat sny a to je velmi nebezpečné samozřejmě potřeba si udržovat relativně velkouvstup od vozidel která jsou před námi protože neschopnost zastavit a vůbec schopnost manévrovat s tím autem je výrazně zhoršená co říkáte tomu jednou tady za rok Třeba právě před tou zimou se zaplatit takový ten kurz Škola smyku jak se to říká Mě to dobré podle vás to začne to úžasné já si myslím že bez toho moc jezdit nejde Jsou místa kde se s plus kolo s kluzkým povrchem moc ne nesetkáte nicméně v oblastech Kde je to někde na 500 metrů a víš přes tu zimu v letošní zima je teda hodně zvláštní musíme říct ale běžně tam kde to kluzké tak je problém a spousta řečí se domnívá že opravdu umí řídit motorové vozidlo nebo auto než kvůli motorku ale oni jsou mí dobře rozjet dobře zastavit eventuálně předjíždět v momentě kdy nastává krizová situace A to jsou ty momenty kdy vznikají ty nehody tak tam je potřeba umět zareagovat chilliodstavit plyn vymáčknout spojku a tak dál a tak dál a tak dál já se přiznám že před loňskou zimu jsem se Tenhle kurz koupila a přesně jak neříkej já Tesco dynova do najednou v tu chvíli kdy vlastně přijde ten smyk a vy tady naštěstí na tom letišti kde jsem byla na tom polygonu tak si to můžete opravdu dovolit protože tam je spousta místa nic se nestane a lesk ordinovat všechny tyhle ty věci jako vymáčknout spojku pod volantem na druhou stranu než se točíte tohle všechno si jsem na sobě opravdu velmi velmi těžké ale musím říct že to se nenaučíte za jeden kurz to se skutečně poměrně systematicky trénink a doporučoval bych to to absolvovat pro každého minimálně dvakrát do roka v mezích možností je to to co je schopna je fakt zachránit život a to myslím zcela vážně protože Valná většina nehod jsou buď z nepozornosti A když už je to nepozornost tak to byl sídlo se vám většinou dostane do smyku dojde nebo do nějakého abnormálního chova tam to musí být v podstatě Reflex nesmíte nad tím přemýšlet jestli máte točit volantem doleva nebo doprava musíte přesně vědět co udělat když přimáčknout brzdu kdy pustit kdy přidat plyn a tak dál na začátku roku 2020 pane žaku nějaké novinky tady co nového nás čeká na silnicích v tomto roce tak těch novinek je několik nejsou nikterak zásadní jedna novinka o které se hodně debatuje je že vlastně od 1 ledna platí na některých dálnicích zákaz předjíždění pro kamiony to je asi jedno téma kterému bychom se mohli krátce věnovat plynulost na v dopravě kdekoliv je i základem bezpečnosti a mnohdy jsme svědky toho že kamiony předjíždějí tak že to zcela bezohledné of a je to dané tím že ty kamiony nebo nákladní vozidla mají nějaké omezovač rychlostiten je nastavení v Rozdílu třeba 3 km a pak se předjíždí dva kamiony 15 minut a zablokuje úplně celou dálnici Já nejsem úplně nadšený z toho jakým způsobem je to realizováno protože já jsem velký fanda inteligentních dopravních systému dokázal bych si představit na větší množství proměnlivých značek na našich dálnicích ale mnohdy i na běžných silnicích které podle toho Jaké jsou podmínky Jaká je hustota by upravovali a usměrňovali tento v těch vozidel jinak to rozšíření To rozšíření je těch míst kde je zákaz předjíždění Neo 145 km dálnice z celkového počtu 13 se trouba dále není zas taková hrůza a další změny tak bylo zakázání nebo zákaz předjíždění kamionů Co dalšího ty další věci nejsou ještě úplně legislativně dotažené do závěru Tady se hodně mluví o řidičském průkazu na zkoušku pro mladé řidiče Já jsem byl na ministerstvu11 až 13 Měli jsme tuhle problematiku na starosti bohužel do dnešního dne se to nepodařilo posunout někam dál A je fakt že mladí řidiči mají spoustu sebevědomí spoustu adrenalinu spoustu chuti jezdit rychle a bohužel jim schází zkušenosti takže já jsem pro to aby existovalo něco v čem by se říkalo řidičský průkaz nebo řidičák na zkoušku něco co by motivovalo ty lidi k tomu aby ty první dva roky za volantem přežili jakým způsobem to bude realizováno Jestli to budou body které jim budou odečteny ve větším množství nebo jestli z mého pohledu optimálními byla zkouška praktická kde by dokázali právě řešit krizové situace v nose o tom před chvílí bavili a kde by museli minimálně prokázat že si pamatuji aspoň polovičku toho co se učili v autoškole Takže tohle to je jedna z novinek kterou očekávám a doufám že v letošním roce podaří prosadit a která by výrazně pomohla bezpečnosti i plynuna silnicích také velmi dlouho a bezpečných rozestupech v bezpečné vzdálenosti v jakém stádiu vývoje No tady je to dost podobné slovo otázka o které se ví velmi dobře velmi dlouho v Německu je to třeba velmi striktně dodržována u nás platí nějaká pravidla On je trošku problém v tom že mě Valná většina řidičů a to včetně Měl jsem z toho několikrát zkoušel nedokážeme odhadnout co je třeba 50 100 nebo 200 metrů před námi znáte z mnoha zemí když jedete na dovolenou do Chorvatska třeba po Rakousku ve Francii byli na dálnicích jsou dělané značky které vám říkají jak kolik těch Car můžete mít mezi sebou a vozidlem před vámi při jasné viditelnosti za deště za mlhy To si myslím že jedna z drobných technických věcí které nebo s opatření které by velmi výrazně pomohly k tomu abyřidiči od sebe dodržovali větší odstup a jednoznačně reakční doby jsou dané a jestli se blýskal něco se stane nepředvídané ho přede mnou tak mám smůlu Tak v 1:00 je dopravní Expert Jiří Žák Frekvence 1 pressklub každý den aktuální host Pojďme se podívat také na trestné body jsem se vůbec na ten celý systém už funguje několik let Vy jste byl vlastně o těch začátku jste to připomínkovat tak a řekněte s odstupem tady několika let zkušeností Pomohlo to zvýšit bezpečnost vidíte tam nějaké zásadní chyby co by se mělo upravit a to co nejdříve No to je dost složitá otázka co jste mi položila protože já osobně nepatřím tady mezi Fandy mezi Fandy evidence budu říkat trestné body je trošku zavádějící protože pak bys toho vyplývalo že vlastně by docházelo k tvému trestání tady ta evidence bodů je k tomu aby byl zaznamenánřekněme aby byly zaznamenávání řidič kteří dělají přestupky častěji bohužel mnohdy A to souvisí s prací policia je nechci nechci nějak kritizovat souvislost množstvím lidí kteří jsou na silnicích teď to mohou dohlížet mnohdy se dějí přestupky které se které jsou velmi závažné A v žádném postihu tam nedojde pak se ale může přihodit že se vám nasbírá několik drobných přestupků a vy přijdete o celou řadu bodů a je to pouze shoda okolnosti a náhod určitě do určité míry se zlepšila situace po zavedení tohoto bodového systému ale nedomnívám se že by to byl zásadní prvek který by nějakým způsobem ovlivňovat chování řidičů na silnicích Ostatně telefony v rukou vidím a dodnes to je zase trošku komplikovanější problém protože tvrdím že zruční řidič Jestli bude držet v ruce telefon cigaretu kávu Necokoliv podobného a na Slovensku a v jiných zemí tyto věci už jsou dneska zakázány tak to tak moc nevadí u toho telefonování a vidím jako mnohem větší problém to že s někým o něčem a batohy že si povídám že to může být s manželkou na velmi vybrat téma že to může být šéfem že to může být já nevím s kým čili je to spíš to že nejsem plně soustředit na jízdu než to že Držím v ruce nějaký přístroj nebo ne Držím Já jsem nedávno v pražské jako Hosta měla spoluautora aplikace mobilní aplikace která dokáže Pokud zapnete zavolám a nemáte handsfree tak vlastně vám zablokuje příchozí hovory nemůžete ani volat When kromě tísňových linek bohužel do teď jedu po několika měsících stále ještě nikde nevidím žádnou odezvu i když to bedlivě sleduji ani na Ministerstvu dopravy ani nikde na besipu ani u některé z pojišťoven co říkáte Mohlo by třeba tohle pomoci A proč se k tomu staví tímtozpůsobem to státní správa Tak proč se tomu tak stavili státní správa fakt netuším Protože státní správu už poměrně dlouho nemám nic společného Já si myslím že je to docela zajímavá aplikace Já nevím jak funguje myslím si že to bude poměrně těžce realizovatelné protože ne úplně si dokážu představit jak telefon nebo aplikace pozná že v daném okamžiku řídím nebo jsem spolujezdec takže to bych viděl jako jedna z úskalí ale Znova opakuji My jsme si dneska zvyklý být v kontaktu se všemi permanentně a telefonování k tomu samozřejmě velmi patří a Znova opakuji ten fakt to samotného telefonování je problém Druhý problém nějak se to občas vídám že někdo sice zatelefonovat tak se dodržovat předpisy nebo zákony a zastavíš se na krajnici a telefon je to vidím skoro jako ještě nebezpečnější než telefonování za jízdy za volantem Takže ta aplikace určitě je něco zajímavého něco co možná do budoucna bude nějakým způsobem fungovatale jsem trošku pesimista s tím vývojem informačních technologií a s nutností komunikovat nebo ne s nutností vnitřní potřebuji komunikovat permanentně s celým světem kolem sebe myslíme že se to bude zavádět hodně obtížně další jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod je bezesporu nepřiměřená rychlost řekněte vůbec mapplic a nějakou přesnou definici této rychlosti protože ten kdo havaroval z důvodu nepřiměřené rychlosti většinou považován za piráta ale on může mít nepřiměřenou rychlostí ten kdo jede skoro povolenou rychlostí nebo jen něco málo jako by na tom povolenou rychlostí se jmenuje bezpečná rychlost Podle mě to co jsme schopni definovat v zákoně je nejvyšší povolená rychlost na nějakém úsekumnohdy Z mého pohledu by mohla být vyšší Týká se to nových dálnic když přejíždím z Německa do Česka tak ta kvalita těch dálnici je dost podobná a v Německu Jedu 220 není to žádný problém u nás překročím 130 a jsem v problému bezpečná rychlost je taková rychlost zcela bezpečně vím že Ovládám to vozidlo že jsem schopen ho zastavit a že jsem schopen reagovat na situaci která nastane Velmi příkladně mě se několikrát stalo že jsem vyjel po naší oblíbené dálnici D1 a hustě sněžilo do toho bylo náledí přitom povolená rychlost byla 130 km v tu dobu ještě nebyli vůbec žádné proměnlivé značky a znova sekund vrací myslím si že je to jeden z prvků který by měl fungovat a jel jsem 40 nebo 50 a Měl jsem co dělat abych vůbec byl schopen jet relativně bezpečné a do toho mě předjížděli nákladní vozidla je ostatní řidiči a jeli 100 120 a jsem si na 100% jistý že kdyby nastalo jakékolivjakýkoliv problém tak to auto nebrzdí nevyhnou se takže bezpečná rychlost se bude odvíjet od toho za jakých podmínek pojedu kde pojedu jak moc to znám jak dokonale Ovládám to své vozidlo a tak dál a tak dál motorkář možná se budu mít opravte mě Pane žáku mají už zvláštní oddělenou statistiku svých tragických dopravních nehod já protože tohle je vlastně velmi odlišná skupina která primárně přece jen více riskuje nežli lidé v autech tak jak je to protože pak když se díváme na počet dopravních nehod a právě motorkář a velmi často a velmi výrazně zvyšujítaké motorkáři jsou skupina lidí chtěl bych chtěl by se mi říct kteří jsou velmi svobodomyslný kteří mají rádi volnost a kteří mají rádi styk s okolím a čas od času já vůbec netvrdím nebo to nechci paušalizovat ale je velká skupina lidí která prostě na té motorce se jede nějakým způsobem realizovat své emoce nebo vypít své emoce Možná je to příliš silné slovo Motorka je ve srovnání s automobilem mnohem nebezpečnější protože za první jsem spojený starý s vozovkou pouze dvěma kolama nejsem chráněné ničím kolem mě a když nemám dost zkušeností a myslím si že je hodně motorkářů ty zkušenosti opravdu nemá tak při drobné chybě dochází pád a dochází samozřejmě k celé řadě zranění a mnohdy ke smrtelným zraněnímmě to teda nebyl by ten pressklub Frekvence 1 je dopravní Expert Jiří Žák Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního když se vrátíme zpět velmi často v televizích v médiích sledujeme nejrůznější kampaně právě na podporu bezpečné jízdy a tak dále Funguje to a fungují třeba i ty drastické záběry když si vzpomenu na kampaň Nemyslíš zaplatíš je to přínosné stojí to dost peněz daňové poplatníky Tady nás ty kampaně stojí poměrně hodně peněz a jejich přínosnost do určité míry Samozřejmě je Protože může pomoct některým jedincům kteří jsou vnímavější a chtějí vnímat uvědomit si nebezpečí je Celá řada programů které jsou financovaný z nejrůznějších zdrojů koneckonců i Frekvence 1 je zapojená do jednoho z těchto programu a jási myslím že je potřeba samozřejmě na řidiče a hlavně na budoucí řidiče nebo na účastníky silničního provozu nějakým způsobem působit Ale tady se domnívám že je potřeba začít u těch nejmenších A to znamená u dětí ve školce ve školách a dál směr mi 60 letech bude někdo těžko pomocí nějaké kampaně ovlivňovat zatímco mladý člověk vnímá v když získá správné návyky taky ta kampaň může mít svůj význam a co by se stalo a aby to přineslo větší bezpečnost pro nás těžká otázka a pokládala skoro na závěr Já si myslím že mi hodně pomohlo a stačilo kdyby lidi byli velmi více vstřícný k druhým kdyby byly vnitřně víc v pohodě nežli v takovém napětí a kdyby se snažili přemýšlettím se vlastně dělají řízení auta nebo motorky je činnost která je pro nás dneska stejně samozřejmá jako chůze nebo já si třeba cítím bezpečněji v autě než když jdu po chodníku ale s tím souvisí soustředění a tady bych chtěl koukat na jeden z moment o kterém se taky hodně často mluví to je u chodců převážně poslouchání přes sluchátka muziky a dalšího jakmile nejsem spojen se svým okolím a dostávám se do nějakého virtuálního světa tak ta realita bohužel je hrozně krutá a pak se může přihodit že se na mě řídí auto když jdu po chodníku Já ho nezaregistruje když řídím a jsem soustředěný na něco protože zrovna tak poslouchám nějakou muziku nebo já nevím cokoliv dalšího nedávám dost pozornost takže ohleduplnost a pozornost a myslím si že tyhle dvě věci by bohatě stačily k tomu aby poslal nehodovost na polovičku Děkuji za váš čas Frekvence 1Expert Jiří Žák ať se vám daří Děkuji za pozvání a krásný den